ריכוך בעילת הסבירות או לא ריכוך? זה הזמן לעשות סדר: מסתבר כי הנוסח של חוק עילת הסבירות, שעבר בקריאה ראשונה הלילה (בן שני לשלישי) במשכן הכנסת, שונה מהחוק שהקואליציה מתכננת להעביר בקריאה שנייה ושלישית.

בחוק נכתב: "על אף האמור בחוק-יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה, או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, בענייו סבירות החלטתם".

ל"מעריב" נודע כי בכוונת הקואליציה להסיר את הקטע המודגש בנוסח המצורף, אשר מאפשר לקבוע בחוק רגיל אילו עוד נבחרי ציבור ייפטרו מעילת הסבירות. כך, הפטור מעילת הסבירות יחול רק על ממשלה, ראש ממשלה ושרי הממשלה.

בתוך כך, במהלך הלילה חברי כנסת רבים מהאופוזיציה, תקפו את העברת החוק בקריאה ראשונה. יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, קרא: ״החוק לביטול עילת הסבירות שהקואליציה העבירה כעת בקריאה ראשונה הוא בלתי סביר בעליל ומהווה פגיעה קשה בדמוקרטיה. החוק נועד להחזיר את אריה דרעי לתפקיד שר הפנים וסגן ראש הממשלה, וכך לייצב את הקואליציה לעוד תקופה ארוכה, ‏הוא מהווה בסיס לאפשרות לפטר את היועצת המשפטית לממשלה, ובכלל להפוך את כל משרתי הציבור למשרתים אישיים של נתניהו ושל משפחתו". 

עוד הוא הוסיף: "‏ברור שעילת הסבירות היא רק צעד אחד בשיטת הסלמי של נתניהו, בדרך להעברת חוקי המהפכה המשפטית במושב החורף, בו הוא יפעל להשלים את ההשתלטות על מערכת המשפט ועל ועדת הבחירות המרכזית״.

ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה הנוכחי יאיר לפיד מסר: "כמו גנבים בלילה העבירה כעת הממשלה את ביטול עילת הסבירות והוכיחה ששום דבר לא מעניין אותה חוץ מחוקי שחיתות אנטי דמוקרטיים. המאבק לא נגמר. אנחנו לא נוותר לעולם על הערכים של מדינת ישראל. מיליוני ישראלים יצאו מחר לרחובות עם דגל ישראל כדי להגיד: לא נוותר". 

מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה, תקפה גם כן: "ממשלת ההפיכה המשטרית ביצעה הלילה פיגוע בדמוקרטיה הישראלית. משקרת את הציבור ורומסת את הדמוקרטיה. המחאה תתן את התשובה הניצחתת של הציבור הישראלי. ישראל לא תהיה דיקטטורה - הדמוקרטיה תנצח. גם אתכם".