על רקע המשך החקיקה במסגרת הרפורמה במערכת המשפט, נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שוחח אמש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מפרטים חדשים על השיחה בין המנהיגים שפרסם הבוקר (רביעי) הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס", תומאס פרידמן, עולה כי ביידן פנה לרה"מ ואמר: "בבקשה תפסיק לנסות ולמהר להעביר את הרפורמה המשפטית, קודם כל תבנה קונצנזוס".

פרידמן ציין כי ביידן הזמין אותו ביום השלישי לחדר הסגלגל ונתן לו "הצהרה חסרת תקדים" בנושא הרפורמה, כשהנשיא מתאר כי "ההפגנות המתמשכות מדגימות כמה תוססת הדמוקרטיה הישראלית". עם זאת, תיאר כי ביידן הדגיש ש"הרצון של נתניהו לבצע שינוי חקיקתי, בלי מראית עין של קונצנזוס לאומי, מפחית באופן חד את יכולתו של בית המשפט העליון בישראל לפקח על ההחלטות והמינויים בממשלה".

ג'ו ביידן  (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

פרידמן המשיך וציין כי "ביידן מודאג עמוקות ליציבות ולעתיד של ישראל, בעלת הברית החשובה ביותר של ארה"ב במזרח התיכון. המסר שלו לראש הממשלה ולנשיא הישראלי לא יכולה להיות יותר ברורה - נא לעצור עכשיו. אל תעבירו דבר כה חשוב בלי הסכמה רחבה, או שאתם עומדים לפגוע בדמוקרטיה הישראלית וביחסים עם הדמוקרטיה האמריקאית ולעולם לא תוכלו להחזיר את הגלגל לאחור".

עוד ציין הפרשן הבכיר של העיתון האמריקאי, כי ביידן ציין ש"זהו ללא ספק תחום שלישראלים יש דעות נחרצות לגביו, כולל בתנועת המחאה המתמשכת שחייבת להישאר הליבה של מערכת היחסים הדו-צדדית שלנו. יש למצוא קונצנזוס על תחומי המדיניות השנויים במחלוקת, לכן יש לקחת את הזמן שצריך כדי ליצור את השינויים המשמעותיים, זה חיוני. אז ההמלצה שלי למנהיגיה של ישראל היא לא למהר. אני מאמין שהתוצאה הטובה ביותר היא להמשיך ולחפש את הקונצנזוס הרחב ביותר שאפשר".

לדבריו של פרידמן, "כשביידן אמר לי את זה, אני יכול להגיד שהוא דיבר מהראש שלו ומהלב, הוא בעצם מתחנן לנתניהו ולתומכיו להבין - אם לא נראה שאנחנו חולקים את הערך הדמוקרטי הזה, יהיה קשה לקיים את מערכת היחסים המיוחדת שישראל וארה"ב נהנות ממנה ב-75 השנים האחרונות למשך 75 שנים נוספות". עוד כתב בטורו, כי "השיחה שלנו בת 75 הדקות בנושא זה הייתה תזכורת לכך שביידן הוא דמוקרט מיושן בכל הנוגע לישראל, מדינה שהישגיה במדע וטכנולוגיה והדמוקרטיה המתמשכת שלה גם אם נשחקה, על ידי הכיבוש המתמשך שלה בשטחים הפלסטינים, מהדהדים אצלו באופן אותנטי".

בסיום הטור כתב: "זה מסר לישראלים, מימין, מהשמאל ומהמרכז - ג'ו ביידן עשוי להיות הנשיא הדמוקרטי הפרו-ישראלי האחרון, אתם מתעלמים מהדאגות הכנות שלו על הסכנה".

אמש, הנשיא יצחק הרצוג נפגש עם הנשיא ביידן. לאחר חתימתו בספר האורחים קיימו שני הנשיאים פגישה קצרה בנוכחות עיתונאים בחדר הסגלגל. בפתח הפגישה פנה ביידן להרצוג ואמר: "יש לנו הרבה על מה לדבר. המחויבות שלי לישראל היא ארוכת שנים. זאת חברות שאי אפשר לשבור. יש הרבה עבודה לפנינו כדי להביא יציבות למזרח התיכון".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן והנשיא יצחק הרצוג בחדר הסגלגל (צילום: אנה ברסקי)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן והנשיא יצחק הרצוג בחדר הסגלגל (צילום: אנה ברסקי)

הנשיא הרצוג אמר בפגישה: ״תודה לך אדוני הנשיא, נפלא לראות אותך שוב, אני מביא איתי מסר של ברכה ותודה מכל האומה הישראלית מכל צדי הספקטרום הפוליטי, כולם מביעים ידידות עמוקה והוקרה רבה. אנחנו כאן 50 שנה לאחר שנכנסת לפוליטיקה ותמיד עמדת לצד מדינת ישראל בכל- כך הרבה נושאים. ושמחתי לשמוע על שיחתך עם ראש הממשלה נתניהו, בה התמקדת בשיתוף הפעולה הצבאי שלנו, כי יש לנו אויבים שלפעמים טועים לחשוב שהעובדה שיש לנו מחלוקת מנפצת את הקשר בינינו. ואני מאמין שאם הם היו יודעים כמה השיתוף פעולה בינינו צמח בשנים האחרונות, הם לא היו חושבים כך".

"אני רוצה להודות לך אדוני הנשיא, שאתה שואף ליותר ויותר אינטגרציה ושיתוף פעולה באזור ומחפש שותפים נוספים לשלום עם ישראל ומטפל בכל- כך הרבה נושאים אזוריים יחד", הוסיף הרצוג, "לבסוף אדוני, אני יודעת שדיברת והזכרת את המצב הפנימי בישראל, אני כאן ואני שמח להיות כאן. יחד עם זאת ליבי ומחשבותיי טרודים מהוויכוח בארץ, אבל הוויכוח הזה מסמל גם את הדמוקרטיה הנפלאה שיש בישראל, ותן לי להיות ברור. הדמוקרטיה בישראל חזקה, איתנה ונחושה". 

"אנו עוברים קשיים ואני מאמין ואומר לך, כפי שאמרתי כראש מדינת ישראל, תמיד צריך לחתור למצוא פתרון ידידותי ומוסכם, ואני עושה זאת גם ברגעים אלו באמצעות אנשיי במטרה למצוא פתרון ולצאת מהמשבר הזה בצורה הולמת", ציין.