לאחר הסערה סביב סיום תפקידו, ומערכת היחסים המתוחה עם השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ניצב עמי אשד נאם היום (רביעי) בטקס חילופי הפיקוד במחוז ת"א ואמר: "האירועים המתרחשים במשמרת שלנו מאתגרים יותר מאי פעם את החוזה בינינו, לשרת את הציבור ולהגן על ערכי הדמוקרטיה, על ערכי המשטרה, על המוסד והצדק". בן גביר השיב: "נדרשים כאן שוטרים שלא מפלים בין דם לדם בין ימין לשמאל, שוטרים שיודעים שהם מייצגים את הממלכתיות. אצלנו בדמוקרטיה כולם שווים - אין אזרחים סוג א' ואזרחים סוג ב".

בפתח נאומו, אמר אשד: "בתום הטקס הזה, אפשוט את מדי התכלת בפעם האחרונה, אניח אותם מולי, ואביט בהם בגאווה. לו רק היה ניתן לי, ויכולתי להתחיל את כל המסע הזה מחדש, להיכנס שוב כמספר שלוש בניידת הבילוש בתחנת טייבה, הייתי עושה זאת מיד. במסע שלי, משוטר זוטר, דרך פיקוד על יחידות במחוז מרכז, דרך מחוז ירושלים, ועד למחוז תל אביב, פגשתי את ישראל היפה, הנכונה, הערכית".

טקס חילופי פיקוד במחוז ת''א במשטרה (צילום: אבשלום ששוני)
טקס חילופי פיקוד במחוז ת''א במשטרה (צילום: אבשלום ששוני)

"פגשתי שוטרים בלב ובנפש, שקיימו בגופם יום יום, את ערכי משטרת ישראל: הגנה על חיי אדם, שמירה על החוק, שמירה על כבוד האדם, אחריות ודוגמא אישית, יושר וטוהר מידות, ממלכתיות, שירות, נחישות, ריסון הכוח, מידתיות ורעות.  אלה הם ערכי משטרת ישראל היום, ואלו חייבים להמשיך להיות ערכי משטרת ישראל בהמשך הדרך".

"ערכי משטרת ישראל הם סעיפי החוזה שלנו מול האזרח, הם הפסוקים בברית המוקדשת מול אלה שהעניקו לנו את הכוח. בפרק האחרון בספר השירות שלי, זכיתי לפקד על שוטרי מחוז תל אביב. נשים וגברים עם נשמה,  בני אדם עם הלב במקום הנכון. שוטרים שיודעים, שאדם צועק את שחסר לו, והם מאפשרים לו לצעוק, השוטרים שמאפשרים לתל אביב להיות עיר ללא הפסקה, שמאפשרים לערים האחרות להיות ערים בטוחות יותר, שוטרים שיודעים לפעול מול אוכלוסיות מגוונות ומאפשרים אירועי המון שלוש וארבע פעמים בשבוע", הוסיף.

עמי אשד (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
עמי אשד (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

עוד ציין אשד: "זכיתי לפקד על שלושה מרחבים שכל אחד מהם יחידה מובחרת, זכיתי לעבוד עם יחידה עילית- ימ"ר תל אביב שלא יודעת להגיד אי-אפשר, זכיתי למטה שמבין לעומק את תפקידו ותומך בשטח ומוביל לחדשנות. אין לנו משטרה אחרת, ואין לנו דמוקרטיה אחרת, אסור לוותר לא על זאת ולא על זאת, ולא פחות חשוב, יש לתת להן להמשיך לשמור אחת על השנייה. האירועים המתרחשים במשמרת שלנו מאתגרים יותר מאי פעם את סעיפי החוזה שבין משטרה לאזרחיה, אירועים הנותנים תוקף ראשון-במעלה לציווי: לשרת ולהגן. לשרת את הציבור ולהגן על ערכי הדמוקרטיה, על ערכי משטרת ישראל, על המוסר ועל הצדק".

השר לביטחון לאומי נאם כאמור לאחר ניצב אשד, ואמר: "ניצב אשד, אתה קצין עתיר עשיה וניסיון. התחלת את דרכך כבלש וכקצין מודיעין ולזכותך שנות שירות רבות מאוד, אני מבקש להוקיר את התרומה שלך למשטרה ולציבור לאורך שנות שירותך. היו בינינו לא מעט מחלוקות בחודשים האחרונים אבל מחלוקות אלה לא מונעות ממני להודות לך על כל הטוב והיה הרבה כזה בכל שנות שירותך במשטרת ישראל למען מדינת ישראל".

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"בישראל יש חופש ביטוי לכולם  להביע בצורה לא אלימה את דעתם. ולכל הציבורים בישראל יש את הקווים האדומים שאסור להם לחצות. חופש הביטוי איננו חופש ההתפרעות, איננו חופש השיסוי, איננו חופש למרר חיי אזרחים שרוצים לחזור הביתה. אני בטוח שהניסיון הרב שלך והידע המשטרתי העמוק יאפשרו לך לנהוג בתבונה ובאיזונים ראויים אל מול אתגר זה. לכך מצטרפים כמובן אתגרים רבים אחרים - הכרך הגדול ושוקק החיים הוא נפלא והוא מקור לגאווה לאומית – אבל הוא גם יעד לפגיעה. אוייבנו יעשו הכל לפגוע במקומות שהם חושבים שהם הבטן הרכה שלנו – מרכזי הערים ומקומות הבילוי. הם ינסו לעצור את תנופת סיבובו של גלגל החיים הסואן – ואנחנו לא נאפשר זאת", הוסיף.

"חשוב לי לומר באופן הברור ביותר - המשטרה הולכת ומתעצמת באופן חסר תקדים. מתווספים אלפי שוטרים חדשים, שכר השוטרים עולה, המשטרה רוכשת יכולות מרשימות וטכנולוגיות מתקדמות, והכל הכל למען האזרח, למען הסדר הציבורי, שלטון החוק, כפי שמתחייב במדינה דמוקרטית. המשך העצמת המשטרה והשוטרים היא בראש סדר העדיפויות ואני מתכוון להמשיך ולהיאבק על כך", סיכם.

כזכור, מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב עמי אשד, הודיע לפני כשבועיים על פרישה משורות המשטרה אחרי יותר מ-30 שנות שירות. במקביל לנאומו, מפגינים נגד הממשלה והרפורמה המשפטית חסמו את נתיבי איילון לתנועת כלי רכב. בנאום מיוחד העביר מסר חד וברור לעבר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, על התערבות בוטה לשיקולים מבצעיים. אשד קורא לקצינים לא להתגמש ולא להיכנע ולהישמע לערכים ולמקצועיות. אשד מציין כי איש בפיקודיו לא ידע על דעותיו הפוליטיות. בתגובה לדברים, השיב השר בן גביר: "הדברים של עמי אשד הערב מוכיחים שבמשטרת ישראל שירת ניצב פוליטי על מדים. מאחל לו הצלחה רבה בהמשך דרכו כמועמד בבחירות הבאות במפלגת שמאל".

עוד טען מפקד מחוז תל אביב היוצא כי "בפעם הראשונה בשירות של שלושה עשורים, נתקלתי במציאות הזויה, ששקט וסדר הם לא ההישג הנדרש ממני אלא בדיוק ההיפך. איש לא יודע, גם הצוות הקרוב אלי ביותר, מה הדעות הפוליטיות שלי, מעולם לא חלקתי אותן עם פקודי. אבל זה לא מנע את הפניית מכונת הרעל המשוכללת נגדי ברשתות, שהובילה גם לאיומים ממשיים על חיי ולהגדרתי כמאוים ברמה הגבוהה ביותר. אבל כל אלו לא ריפו את ידי לרגע. מול עיני היו כל העת מפת דרכים אחת ומצפן אחד: איזונים ובלמים, ספר החוקים הישראלי,  וכללי המוסר והצדק".