ניצול השואה דוד לייטנר, הלא הוא "דוגו" מ"מבצע דוגו", הלך היום לעולמו בגיל 93. 

ב-18 בינואר 1945 יצא דוד (דוגו) לייטנר בן ה-14 ביחד עם כ-60,000 אסירי אושוויץ לצעדת המוות. ברגעים הקשים בצעדה הוא חלם על בילקלעך, לחמניות עגולות שהבטיחה לו אמו שיאכל בארץ ישראל. הוא שרד ועלה ארצה, וכמנהג פרטי החליט שבכל שנה ב-18 בינואר יאכל פלאפל (שדמה בעיניו לבילקלעך שהבטיחה לו אמו) כסמל לניצחון החיים. 

בית העדות יזם את "מבצע דוגו", שהפך את המנהג הפרטי לאירוע כלל עולמי שבמסגרתו אלפי אנשים בארץ ובעולם, אוכלים פלאפל ומשתתפים באופן וירטואלי עם המנהג הפרטי של דוגו. 

דוגו בבית העדות בניר גלים (צילום: באדיבות מוזיאון בית העדות)
דוגו בבית העדות בניר גלים (צילום: באדיבות מוזיאון בית העדות)

רחל רוזנמן עפר, מנכ"לית מוזיאון "בית העדות" אשר יזם את "מבצע דוגו": "דוגו סימל את הניצחון האדיר של מאות אלפי יהודים ששרדו את השואה, עלו לארץ ישראל והקימו את ביתם ומשפחתם במדינת ישראל. דוגו, היה סמל יוצא דופן לניצחון הרוח ובזכות יכולות נדירות אלה הצליח לסחוף מדינה שלמה למבצע יוצא דופן שנתן כבוד לשורדי השואה ולנספים. אנו מתחייבים להמשיך את דרכו של דוגו ונמשיך לקיים את המבצע כמדי שנה לזכרו. תחסר לנו מאוד דוגו היקר".

בשירות בתי הסוהר ספדו: "דוגו שורד השואה ניצל מצעדת המוות וכשעלה לישראל ואכל לראשונה מנת פלאפל כיהודי חופשי החל במסורת מקסימה בארץ ובשב״ס בפרט, סוהרים וסוהרות נפגשו איתו מידי שנה ואכלו איתו פלאפל לחיי מדינת ישראל! היום, ט' באב תשפ״ג בסמליות מצמררת נפטר דוגו שניסה באמצעות מנת פלאפל לאחד עם שלם. וכמו שתמיד ביקש לומר ״עם ישראל חי"! במיוחד ביום זה, סוהרי וסוהרות שירות בתי הסוהר מרכינים ראשם לזכרו".