המשטרה מסרה היום (שבת) כי שני ישראלים נעצרו לחקירה וחמישה עוכבו, לאחר אירועי החיכוך האלימים בין מתנחלים לפלסטינים באזור מרעה סמוך לכפר בורקא ליד רמאללה, בהם נהרג פלסטיני. אחד העצורים בחשד למעורבות באירוע הינו בעל תפקיד לשעבר בקואליציה.

כשירות מבצעית או לא: למשבר העמוק בצבא יש כבר עכשיו השפעות קשות
"התערבות בוטה": מתנדב הודח לאחר שתקף את בן גביר - וביקש לחזור למשטרה

גורמי ביטחון מספרים ל"מעריב" כי העלו מספר פעמים בקשות לדרג המדיני לפנות את המאחז הבלתי חוקי 'עוז ציון' אך לא התקבל אישור, למרות הפניות והשיקולים הביטחוניים שהוצגו על מנת להצדיק את הפינוי. על פי התחקירים הראשונים נראה כי למרות דיווחים שהגיעו מפלסטינים כבר בתחילת התקרית, כוחות הביטחון איחרו מלהגיע לזירת האירוע בזמן והגיעו למקום רק לאחר שבוצע הירי.

אחד החשודים בביצוע הירי לעבר הפלסטינים מאושפז בבית החולים לאחר שנפגע מאבן בראשו לאחר שבוצע הירי. על פי התחקיר הראשוני של הצבא, אודות האירועים שקדמו לירי המתנחלים בכפר בורקה ומותו של הפלסטיני מירי המתנחלים, עולה כי מספר מתנחלים יצאו עם עדר הצאן שלהם לכיוון הכפר. סמוך מאוד לכפר והם נתקלו בכ-80 פלסטינים שדרשו מהם לעזוב את השטח בגלל שמדובר בשטח פלסטיני פרטי.

העימות התגלגל מהר מאוד לעימות פיזי ומילולי כאשר למקום הגיעו גם עשרות יהודים נוספים. הפלסטינים טענו כבר בשלב הזה כי גם הוצת רכב פלסטיני. מתחקיר הצבא עולה כי במקום נמשכו ידוי אבנים משני הצדדים והפלסטינים ירו גם זיקוקים עד שכאמור אזרחים ישראלים שלפו נשק או נשקים ירו לעבר הפלסטינים, הרגו אחד מהם ופצעו ארבעה נוספים. כמו כן, נמצא גם רכב פלסטיני שרוף. בצה״ל מוטרדים מאוד מאפשרות של פיגועי נקם, ובעקבות האירוע הוחלט על הכרזת שטח צבאי סגור והצבת כוחות ביטחון נוספים.

מדובר צה"ל נמסר לאחר האירוע: "הטענות כי צה״ל וכוחות הביטחון התמהמהו בהגעתם לאירוע סמוך לכפר בורקה, אינן נכונות ומציגות מצג שקרי. מהתחקיר עולה כי ההתקהלות במרחב החלה בערב שישי באזור השעה 19:00. באזור השעה 20:07 התקבל דיווח פלסטיני ראשוני על חיכוך במרחב. כוחות צה״ל סרקו במרחב שהתקבל, ולא איתרו את החיכוך מאחר והמיקום שהתקבל היה שגוי. בשעה 20:52 התקבל לראשונה דיווח מאיש ביטחון אזרחי אודות חיכוך בין מספר פלסטינים לתושבי מאחז ‘עוז ציון׳. בשעה 21:09 לערך התקבל מיקום מדויק של העימות, וכוח צה״ל הגיע בשעה 21:20 למיקום האירוע, לאחר שבוצע ירי".

ההרוג הפלסטיני בכפר בורקה הסמוך לרמאללה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
ההרוג הפלסטיני בכפר בורקה הסמוך לרמאללה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

כזכור, אמש התחיל העימות באזור הכפר בורקא לאחר שאחד המתנחלים התקרב עם צאן לכפר. מאוחר יותר התברר כי נגרם נזק לרכוש פלסטיני. בהמשך הגיע דיווח נוסף על עימות פיזי בין מספר פלסטינים למתיישבים בין בורקא לעוז ציון - מאחז בלתי חוקי שבמערכת הביטחון ביקשו כבר בעבר לפנות, אך לא התקבל לכך אישור. עוד עלו דיווחים ערבים על מספר מתנחלים שביצעו ירי חי לעבר פלסטינים בכפר בורקא - ובסך הכול ישנם חמישה פצועים באירוע והרוג אחד - קוסי גמאל עבד אלגואד מעטאן.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לאירועים, ופרסם בחשבון הטוויטר: "נערי הגבעות הופכים את יו״ש לזירת קרב בין טרור של מחבלים יהודים לטרור של מחבלים ערבים. זה מסכן את ההתיישבות שרובה אזרחים שומרי חוק, מסכן את חיילינו, והפגיעה בחפים מפשע מנוגדת לכל ערך יהודי או דמוקרטי. הגיבוי שהם מקבלים מתוך הקואליציה הקיצונית בתולדות המדינה הוא פיגוע מדיני. ראש הממשלה נתניהו צריך לגנות בחומרה את האלימות הפוגעת בבטחון הלאומי, בצה״ל ובהתיישבות".