אלנבי, הרחוב המיתולוגי הוותיק בלב תל אביב, ייסגר לתנועת כלי רכב בין שוק הכרמל לרחוב מונטיפיורי. זאת, לצורך ביצוע עבודות תשתית לקראת הקמת "הקו הסגול" של הרכבת הקלה, שיעבור לאורך הרחוב.

תיעוד דרמטי: רוכבי אופניים התפרצו למסילת הרכבת וניצלו ברגע האחרון | צפו
דין התנועה: כך הגיבה השרה רגב לאתגרים הניצבים בפניה במשרד המוכר לה

בחברת נת"ע המבצעת את הפרויקט, ציינו כי על פי התוכנית, יבוצעו ברחוב אלנבי עבודות חידוש תשתיות באופן נרחב, אשר יכללו החלפת מערכת ביוב, הטמנת קווי חשמל מתחת לפני הקרקע וטיפול במערכת המים, לצד שדרוג הרחוב.

העבודות מתבצעות במקביל לכניסת זכיין ההפעלה, אשר צפוי לקדם את המשך הקמת הקו בתוך כ-51 חודשים, כאשר אז, בנובמבר 2027, אמור להיפתח הקו לנוסעים.

בעיריית תל אביב עיכבו במשך זמן ממושך את סגירת רחוב אלנבי, לנוכח החשש מעומסי תנועה כבדים ברחובות סמוכים, בעיקר של תחבורה ציבורית ונעשתה עבודת מטה בניסיון למצוא פתרונות חלופיים.

נסיעת מבחן של הרכבת הקלה ברחבי יפו. צילום: אבשלום ששוני

עם זאת, לנוכח הפתיחה ב-18 באוגוסט של "הקו האדום" של הרכבת הקלה, שעשוי להפחית בהדרגה את עומסי התנועה בחלק מאזורי מרכז העיר, הוסכם על התקדמות פרויקט "הקו הסגול" גם ברחוב אלנבי.

"הקו הסגול" של הרכבת הקלה, מתחיל בבקעת אונו ובבית החולים שיבא בתל השומר. משם הוא ממשיך לאורך ציר אלוף שדה וחלק מדרך השלום ברמת גן ובגבעתיים, לדרום תל אביב.

"הקו הסגול" שכל התוואי שלו עילי, ימשיך מרחוב ההגנה, סמוך לשוק התקווה עד לרחוב העלייה ומשם לרחובות אלנבי, בן יהודה וארלוזורוב, עד לתחנה הסופית בתחנת רכבת סבידור.

"נגיע לסדרי גודל של כ־225 מיליון נוסעים"
בתוך כך, חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, שוחח עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM, והתייחס לפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, שצפוי ב-18 באוגוסט. "אנחנו שמחים להעמיד לרשות הנוסעים את אחת הרכבות היותר מתקדמות שיש בעולם", ציין. 

הוא התייחס לנושא הבטיחות: "גם מהבחינה הבטיחותית, רוב התקלות – זו התנהגות טבעית של רכבת שחיה את הסביבה שלה וחוששת מפני אלמנטים שאינם ידועים, כמו למשל אם דלת החירום נפתחת, הרכבת חושבת שמישהו עומד לקפוץ ולכן היא עוצרת. הרכבת מאוד מאוד משוכללת, שרמת הבטיחות שלה הובטחה על ידי חברות בינלאומיות שסרקו את האלמנטים של הבטיחות".

גליק פירט על המסלול שאותו צפוי לעבור הקו: "מדובר על 24 קילומטר. יהיו גם חיבורים על ידי תחבורה ציבורית. משרד התחבורה בחכמה רבה לא מוריד את התחבורה הציבורית האחרת של האוטובוסים. עד שאנשים יתחילו להתרגל לכלי החדש הזה – תהיה להם את האלטרנטיבה שיש היום".

לטענתו, הרכבת תוכל להכיל כ-250 אלף נוסעים ביום: "זו כמות עצומה, וזה רק בקו האדום. כשנסיע את כל 36 הרכבות, כשנוסיף את הקווים הירוק והסגול נגיע לסדרי גודל של כ־225 מיליון נוסעים. זה השינוי הדרמטי". 

לסיום, התייחס גליק לשירות שיינתן בתחנות הרכבת הקלה, במהלך חודשי הפעילות הראשונים, כמו גם לציפייה שלו מאלו שיעשו בה שימוש: "למעלה ממאתיים כאלה בשלוש משרות בחודש הראשון, כדי שיעזרו לציבור להבין איך מתנהלים עם הדבר הזה. דבר שני שהציבור מתבקש להבין שזה כלי כבד, גדול, למעלה ממאה טון. צריך לתת לו את המרחב שלו וכמובן לשמור עליו. הוא שלנו, לשמור אותו נקי, זה כלי של הציבור אנחנו רוצים שהוא יישמר עבור הציבור. זה כלי מדהים".