על פי נתוני NOAA, מנהל האוקיינוסים והאטמוספרה הלאומי של ארה"ב, חודש יוני האחרון היה החם ביותר מאז החלו המדידות. על פי הארגון המטאורולוגי העולמי, מודלים חדשים מצביעים כי ישנו סיכוי של 66% שנעבור את הסף של 1.5 מעלה התחממות בטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ במהלך חמש השנים הקרובות, ויש ודאות כמעט מלאה (98%) שממוצע טמפרטורת חמש השנים הבאות בעולם, ולפחות באחת מהשנים הבאות, יהיו הגבוהות ביותר שנמדדו מעולם. במקביל, הטמפרטורה הממוצעת של פני המים בימים ממשיכה לשבור שיאים.

החודש החם בהיסטוריה: כך גופנו מושפע מהחום - איך נשמור על עצמנו?
נתונים מבהילים: כך שינויי האקלים משפיעים על חיינו באופן משמעותי

בזמן שגלי החום מחמירים, ערים ברחבי העולם מייצרות "איי חום" ככל שהאקלים משתנה ומקצין. האספלט הלוהט של הכבישים והתנועה הסואנת שעליו כשרובה עדיין מונע בדלקים מזהמים, הבנייה הצפופה כולאת החום והלחות, ובעיקר היעדר הצל המספק, מורגש היטב גם בערי ישראל. 

פרופ' נגה קרונפלד־שור, המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, מסבירה: "השנה הנוכחית יוצאת דופן, שכן היא מושפעת מהמשך פליטות גזי החממה על ידי האדם המצטברות באטמוספרה וגורמות לאפקט החממה ולשינוי האקלים, ובמקביל מהתופעה הטבעית של אל־ניניו הגורמת להתחממות נוספת. כתוצאה מכך הקיץ הנוכחי חם במיוחד וצפוי להמשיך ולשבור שיאים.  "לטמפרטורות כאלה השלכות משמעותיות על הבריאות, החקלאות, ביטחון המזון, משק האנרגיה, שוק התעסוקה, משק המים ועוד, ועלינו להיערך אליהן".

היא מזכירה כי פעילות ממושכת של המשרד להגנת הסביבה והמנהלת להיערכות לשינוי אקלים שמוביל המשרד, הובילה את רשות החירום הלאומית (רח"ל) לייצר תרחיש ייחוס להתמודדות עם גלי חום וכי משרד הסביבה מכין בימים אלה תוכנית לאומית להיערכות לשינוי האקלים עבור משרדי הממשלה השונים, וכי בנוסף מקדם המשרד תוכנית לאומית לקירור ולהצללת המרחב העירוני על פי החלטת ממשלה בנושא.

ד"ר נטע ליפמן, סמנכ"לית בכירה למשאבי טבע וחוסן אקלימי במשרד להגנת הסביבה, מספרת כי צל מעודד שהייה ופעילות במרחב הציבורי ואף מעודד תנועה מקיימת (תנועה רגלית ובאופניים) ולכן הוא מרכיב הכרחי במרחב העירוני. 

"לעצים תועלות רבות ומגוונות, והם כלי מרכזי להפחתת אי החום העירוני. העלייה בטמפרטורת וכן תכיפותם ומשכם של גלי החום מחייבים נקיטת אסטרטגיה לקירור ערי ישראל. המשרד תומך ב־14 רשויות בסכום של 15 מיליון שקל בהקמת תוכניות הרצה להצללת רחובות להולכי רגל בתחומי הרשויות במהלך שלוש השנים הבאות". 

"במסגרת תוכניות ההרצה יישתלו עצים ברחובות נבחרים, ישודרגו תשתיות הגידול וישומרו עצים קיימים בליווי המועצה הישראלית לבנייה ירוקה", אומרת ליפמן. "במקביל, תומך המשרד ב־18 רשויות מקומיות בסכום של 6.3 מיליון שקל, שיכינו תוכניות לייעור המרחב העירוני בסיוע וליווי המשרד. שיפור התנאים ועידוד הציבור להליכה ברגל ובאופניים, במקום נסיעה ברכבים, צפוי לתרום גם להפחתת פליטות גזי חממה".
משבר האקלים מעסיק גם את מהנדסי ואדריכלי הרשויות המקומיות ומכריח אותם לחשוב מחוץ לקופסה בתכנון המרחב הציבורי.

אדריכל גיא דוננפלד, מנכ"ל איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים ומהנדס העיר דימונה, מסביר: "בישראל מאוד אוהבים רכבים פרטיים ואין עידוד להשתמש בתחבורה ציבורית ובאופניים. היסטורית, תכננו את הערים עבור רכבים, עם אספלט שחור בשביל הכבישים וזה מייצר איי חום, בפרט במרכזי הערים. לכן היום אנו פועלים לצמצום שטחים אלו ולהחזרת המרחבים להולכי הרגל, ליצור פלטפורמה ידידותית להולכי רגל ורוכבי אופניים וכך לצמצם צריכת רכב פרטי. 

"כלי נוסף הוא טיפול בייעור העיר והגברת אמצעי הצללה במרחב, באמצעות שימוש רחב יותר בעצים ופתרונות נוספים להגברת הצל בעיר. הכיוון כעת הוא לייצר שכונות מאופסות אנרגיה היוצרות קהילה שחיה ומשגשגת במרקם העירוני תוך תכנון נכון ויעיל של המבנים והמרחב הציבורי".