לאחרונה קיבלה ראש סיעת הליכוד במועצת העירייה בגבעתיים טלי ארגמן, המכהנת זה כ-25 שנה כחברת מועצה, תעודת מאסטרו בניצוח מבית הספר למוזיקה רימון. עם שרביט המנצחים בידה, היא הודיעה השבוע כי תתמודד מול רן קוניק על ראשות העירייה. "אני מתמודדת בתמיכת אנשים מכל המפלגות", היא אומרת. "אתמודד בראש רשימה א-מפלגתית בשם 'גבעתיים צועדת קדימה'", היא מכריזה.

בבחירות הקודמות לא היו מתמודדים מול קוניק, המתמודד כעת לקדנציה שלישית בראשות העירייה, גם הפעם בראש רשימת "גבעתיים שלנו" ובתמיכת מפלגת העבודה. לאחרונה השיק את קמפיין הבחירות שלו תחת הסלוגן "שומרים על גבעתיים". למרות שקוניק נהנה מתמיכה גורפת בגבעתיים, ארגמן מאמינה שיש ביכולתה להפתיע כנגד כל הסיכויים. "אני מאמינה שהפעם יהיו אחוזי הצבעה גבוהים יותר לעומת הפעם הקודמת ושרבים מהתושבים יבחרו בי", אומרת ארגמן. "במשך 23 מתוך 25 השנים שלי כחברת מועצה, פעלתי בהתנדבות מלאה. הייתי סגנית בשכר רק במשך שנתיים, כשראש העירייה היה ראובן בן שחר", היא מציינת.

בבחירות 2018 התמודדה ארגמן רק למועצה, בראש רשימת הליכוד, שקיבלה מנדט אחד בלבד. לאחר הבחירות היא נכנסה לקואליציה בראשותו של קוניק וקיבלה את התואר מ"מ ראש העירייה, תפקיד ללא שכר. בנוסף, הובילה שני פרויקטים חינוכיים לגיל הרך – "דיבייט" ו"שיימינג". לדבריה, על רקע זה, היא החליטה להתפטר ולפרוש מהקואליציה, לאחר אישור תקציב העירייה במרץ השנה. "תקצוב פרויקט 'שיימינג' עומד השנה על 280 אלף שקל וזה מעט מדי. דרשתי להוסיף תקציב לפרויקט החינוכי החשוב, אבל דחו את הבקשה שלי, אז הודעתי על התפטרותי", היא מסבירה.

ראש העירייה טוען שכלל לא שלחת מכתב התפטרות, ואת עדיין ממלאת מקום ראש העירייה.

"הכרזתי על ההתפטרות שלי, לא היה צורך להגיש גם מכתב התפטרות. אחרי ההכרזה, לקחו לי את החנייה בחניון הסמוך לבניין העירייה".

"חינוך מתחיל בגיל הרך"

ארגמן, אשת חינוך ותיקה, נולדה וגדלה בפאתי שכונת כרם התימנים בתל אביב ובמשך עשרות שנים היא פעילה במפלגת הליכוד ובמערכת החינוך. "אבא שלי עלה בשנת 1943 מתימן ואמא שלי נולדה בארץ, בת ליוצאי תימן שהגיעו בזמנו על גבי חמורים. אנחנו משפחה של מוזיקאים, אביהוא מדינה הוא קרוב משפחה שלי", היא מספרת. "אבא שלי היה לוחם באצ"ל ואחיו נהרג בקרב על כיבוש רמלה. אני בליכוד משנת 1976, מהתקופה של מנחם בגין".

במשך יותר מ-40 שנה הייתה ארגמן מורה ללשון עברית. "סיימתי תואר שני בלשון עברית באוניברסיטת בר אילן ולימדתי לשון עברית בבתי ספר תיכוניים ושנה אחת גם בבר אילן", היא מספרת. "יוצאי תימן ידועים בהטבעת הלשון העברית, והיה לי רצון להטמיע את הלשון העברית הנכונה לתלמידי ישראל. עד היום אני מאוד מקפידה על לשון עברית נכונה".

לפני 47 שנה עברה לגבעתיים. היא נשואה לאיש התקשורת והסופר יוסי ארגמן, שבמשך כ-20 שנה היה עורך בטאון צה"ל "במחנה" וכתב שמונה ספרים המתמקדים במודיעין ובביטחון. "יוסי מסיים לכתוב את הספר התשיעי, הפעם על הפלמ"ח, האצ"ל, הלח"י והמאבק להקמת המדינה", היא מספרת.

לבני הזוג ארגמן שלושה ילדים ושני נכדים. "הבת שלי הקטנה, מירב טלר, היא סמנכ"לית אתר גבעת התחמושת בירושלים. הבת הגדולה מיכל שטראוס הייתה עורכת דין פלילית בפרקליטות מחוז תל אביב, ומסיימת היום לימודי רפואה סינית. הבן יוני ארגמן, שסיים בהצטיינות שני תארים במשפטים, הוא מנכ"ל בחברת הייטק", היא מספרת בגאווה. "יש לי שני נכדים. הנכד הגדול שלי, שעוד לא בכיתה א', יודע לקרוא מגיל שלוש. אני מקפידה ללמד אותם לשון עברית נכונה. יש חשיבות ללימודים מהגיל הרך".

מה דעתך על רמת הלשון העברית של ילדים ובני נוער?

"צריך לפעול להגברת התודעה ללשון עברית נכונה, אבל משימה לא פחות חשובה בעיני, היא לפעול בדרכים חינוכיות נגד השיימינג ולמען הקניית ערכים של התנהגות בין אדם לחברו. החינוך מתחיל בגיל הרך. על פי מחקרים בארה"ב, ילד עד גיל שש קולט הכי טוב. צריכים להגביר את המשאבים ללימודי לשון עברית, שפות ומתמטיקה, לצד חינוך לדרך ארץ ונימוסים, נגד תופעת החרמות והשיימינג. זו השקעה למען העתיד של כולנו".

כאמור, ארגמן הובילה בעיר שתי תוכניות ייחודיות לגיל הרך בגני הילדים - "דיבייט ו"שיימינג", והיא טוענת בלהט שלכל אחת מהן חשיבות רבה. "'דיבייט' מתמקד בהקניית נימוסים ודרך ארץ ו'שיימינג' נגד החרמות", היא מסבירה. "אנחנו רואים את היעדר הנימוסים ודרך הארץ בכביש ובמקומות נוספים. כשהנכד שלי היה בן שלוש, הוא סיפר שילד בצהרון בכה, כי ילדים אחרים לא שיחקו איתו. הוא הפך לחבר שלו ואז גם הילדים האחרים הפכו לחברים שלו".

"אמרו לי שאין כסף"

ארגמן מספרת שאת התוכניות הייחודיות לגיל הרך מובילה שיר ממן, בעלת חברת "מסרים". "למרות שאני שותפה ב-10% בתוכניות, בגבעתיים לא קיבלתי על כך שכר ועשיתי הכל בהתנדבות מלאה. הצעתי לשר החינוך יואב קיש להרחיב את הפרויקט גם לגיל הרך בפריפריה", היא מבהירה.

אבל בגני ילדים בגבעתיים הפעילו את התוכנית, אז מה הבעיה?

"בגבעתיים יש כ-80 גני ילדים עירוניים, והתוכנית הופעלה רק לילדים מגיל ארבע. תקציב של 280 אלף שקל לתוכנית שהתמקדנו בה השנה אינו מספיק. כשדרשתי להגדיל את התקציב, אמרו לי שאין כסף. בעיניי, חינוך יותר חשוב מביטחון, זה העתיד של הילדים".

בגלל זה החלטת להתמודד לראשות העירייה?

"יש סיבות נוספות. בגבעתיים מתגוררות כאלף משפחות הזקוקות לחינוך מיוחד עבור ילדיהן. צריך להקים מוסדות חינוך עבורם. הם יקרים לכולנו".

יש לך ביקורת גם נגד מדיניות התכנון והבנייה בעיר.

"אני נגד בנייה לגובה במרבית האזורים. אפשר לבצע פרויקטים של התחדשות עירונית במסגרת תמ"א 38 ולבנות בניינים עד לגובה של עשר קומות. אני נגד בניינים עם 20 קומות ויותר ברוב האזורים. גבעתיים היא אחת הערים הצפופות בארץ וגם ככה קשה לצאת מהעיר בגלל עומסי התנועה וקשה מאוד למצוא מקומות חניה".

אבל העיר צריכה להתחדש.

"אפשר להגביל את הגובה ברוב האזורים. יש תושבים ותיקים, שכדי להתפנות מציעים להם שכירות שאינה מספיקה למציאת דירה חלופית להשכרה בגבעתיים, שהיא עיר מאוד יקרה, והם ייאלצו לצאת מחוץ לעיר. העירייה צריכה לצאת ביוזמה לשיפוץ בניינים ישנים ולפרוס את התשלום לתושבים, כדי שיוכלו לעמוד בזה. זה הצליח בעכו ואין סיבה שלא יצליח גם בגבעתיים".

את מתנגדת לפרויקט ההתחדשות במתחם ההסתדרות?

"לא דיברתי על מתחם ההסתדרות. העירייה צריכה להגביל את הבנייה לגובה במרבית האזורים בעיר, כמו במתחם בראשית. אני תומכת בקיום משאל תושבים בנוגע לפרויקטים גדולים של בנייה".

כאישה מסורתית, מה העמדה שלך בנוגע לפתיחת עסקים בשבת?

"גבעתיים הפכה לעיר צעירה. אפשר להמשיך את פתיחת עסקי הבילוי ברחוב כצנלסון, אבל אני מתנגדת לפתיחת עסקים בשבתות באזורים שקטים בעיר. יש גם חילונים רבים שמתנגדים לפתיחת עסקים בשבת, שהוא יום מנוחה".

"לא אתמודד בתמיכת הליכוד"

בתגובה להכרזתה של ארגמן על התמודדותה לראשות העירייה, מסר ראש העירייה קוניק: "אני מברך על ההחלטה של ממלאת מקומי מטעם הליכוד להתמודד. אמרתי תמיד שהתמודדות של מועמד יחיד אינה טובה, לא לעיר וגם לא לי. אני מאחל לטלי הצלחה גדולה ובריאות מלאה".

הפעם בחרה ארגמן, שמכהנת כראש סיעת הליכוד בגבעתיים כבר 25 שנה, לרוץ בראש סיעה עצמאית. "גבעתיים", היא מסבירה, "היא עיר אדומה. כ-80% מהתושבים הם מצביעי מרכז-שמאל. אתמודד ברשימה עצמאית וא-מפלגתית, שתייצג את כל המפלגות. פנו אליי תושבים מכל הקשת הפוליטית. רן גם דיבר בעבר על כוונתו לכהן כראש עירייה במשך שתי קדנציות. מה קרה?".

קמפיין בחירות לראשות העירייה הוא מאוד יקר. מי יממן?

"לקחתי הלוואה. לא אתמודד בתמיכת הליכוד".

במה תתמקדי בקמפיין הבחירות שלך לראשות העירייה?

"בנושאי חינוך, תכנון ובנייה. הגיע הזמן שאישה תכהן כראשת עיריית גבעתיים. הדוגמה שלי היא שתי נשים מדהימות שמכהנות כראשות עירייה – מריים פיירברג בנתניה וליאת שוחט באור יהודה".

כפעילה ותיקה בליכוד, מה דעתך על החקיקה המשפטית שהובילה למחאה הגדולה?

"יש דברים שצודקים ברפורמה המשפטית, אבל אפשר לשבת ביחד ולהחליט בהסכמה. אני אישה של שלום ומאמינה בהידברות. במקום לריב, אני אופה בכל שבוע שש-שבע עוגות ומביאה לאבא של טייס בחיל האוויר, שיעביר לבן שלו ולטייסים שמשרתים איתו".