משרדי האוצר, החינוך והעלייה והקליטה, כמו גם הסתדרות המורים, ציינו שלשום את "סוף המשבר" הממושך של מצוקת מורי האולפנים לעברית.

"לא אתן את חתימתי לכך": סמוטריץ' יצא נגד נתניהו וגלנט בישיבת הקבינט
עשרות מפגינים מול נופש נתניהו: מכת"זית ופרשים הגיעו למקום

עם המורים נחתם הסכם שכר חדש שאמור לכאורה לפתור את מצוקת כוח אדם שנוצרה בשנתיים האחרונות, שהשאירה בבית אלפי עולים זכאים ללימוד עברית ועיכבה את קליטתם בישראל והשתלבותם בשוק העבודה. אולם בארגוני העולים מזהירים לקראת דיון מעקב בנושא בוועדת העלייה של הכנסת מחר כי הפתרון המלא למשבר עוד רחוק. 

יאיר סמוליאנוב, מנהל תחום קליטת עלייה ב"לובי המיליון", המייצג מעל למיליון ישראלים דוברי רוסית, אומר: "אנחנו שמחים על חתימת ההסכם ושאחד הסעיפים המרכזיים בו הוא הוספות תגמול מיוחד עבור שעות לימודי ערב, נושא שקידמנו מול משרד האוצר, שכן זהו זמן מועדף על ידי העולים שנאלצים לעבוד בשעות הבוקר ועד כה נמנעו מרישום ללימודי עברית.

יאיר סמוליאנוב (צילום: דיאנה רובינשטיין)
יאיר סמוליאנוב (צילום: דיאנה רובינשטיין)

"אבל לצערנו אי אפשר לשמוח עדיין. זמן הדיונים הארוך הוציא מורים רבים מהמערכת ורבים מהמורים כבר מצוותים בבתי הספר, כך שהמחסור שעומד על 100 מורים והשלכותיו נותרו בעינן עבור השנה הקרובה. אנחנו גם מקווים שיהיה קשב להתעסק בנושא החשוב הזה".

ב"לובי המיליון" מדגישים כי הסכם השכר הוא רק צעד ראשון: "צריך לחשוב יצירתית מאיפה מביאים דחוף מורות לספטמבר 2023, כשרוב המורות כבר סגרו מקום עבודה לתחילת השנה, ובנוסף האולפנים הממשלתיים לא מאפשרים כיום פתרונות דיגיטליים, וחייבים לחשוב גם על ההיבט הזה. 

"יש לפתור גם את בעיית התשתיות לאולפנים ברשויות המקומיות, כך שלא מספיק שתהיה מורה - צריך גם מקום לימוד. במצב כיום, מעל 15 רשויות נמצאות בדיונים מול משרדי הממשלה על האחריות לתוספת תקציבית שתאפשר תפעול חדרי לימוד. 

"זאת ועוד, הסכם השכר שנחתם מתייחס רק לאולפנים הממשלתיים והממשלה חייבת לדאוג למעטפת הוליסטית של לימודי אולפן ותעסוקה, שנותנת מענה לביקוש העצום לעלייה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה במענים מגוונים: אולפנים ממשלתיים, ואוצ׳רים לאולפן פרטי, פתרונות דיגיטליים ועוד". 

במסגרת ההסכם שנחתם השבוע, מורי ומנהלי האולפנים יקבלו תוספת שכר משמעותית והשוואת תנאים ליתר עובדי ההוראה בשירות המדינה, "זאת לצד הגדלת המענה לעולים על ידי הסדרת מנגנון שעות ההוראה הפרטניות", כנאמר בהסכם.