השבוע התקיים טקס חגיגי בבסיס גלילות להתקנת מערכת לפירוק פסולת המטבח בבסיס והפיכתו לביוגז. המערכת פותחה על ידי חברת הום ביוגז הישראלית. המערכת בעלת טכנולוגיה מתקדמת למחזור של עד 500 ק"ג פסולת אורגנית ביום לאנרגיה מתחדשת בצורת ביוגז, שתנוצל לחימום מים לצורכי הבסיס.

הפגישה של לפיד שהובילה לקרב עקיצות בין הקואליציה לאופוזיציה
בליכוד טוענים שרה"מ עדיין מעוניין בהידברות: "ידינו מושטת"

השימוש במערכת מונע הטמנת פסולת בעלות של 80 מיליון שקל בשנה, וכן זיהום קרקע ואוויר. בכך צה"ל עושה צעד משמעותי לצמצום הפגיעה בסביבה וקידום מדיניות של קיימות סביבתית וחיסכון כלכלי.

הקמת המתקן והתקנתו מתבצעות במסגרת שיתוף פעולה של משרד הביטחון עם הרשות לחדשנות והמשרד להגנת הסביבה, להטמעת חדשנות סביבתית במערכת הביטחון. סמנכ"ל משרד הביטחון ארז צידון מספר כי במסגרת תוכנית התייעלות אנרגטית וכלכלית בבסיסי צה"ל, שמקדם משרד הביטחון, עתיד המתקן לפעול לתקופת ניסיון של שנה וחצי בבסיס גלילות, ובמהלך זמן זה תיבחן התאמתו לצורכי צה"ל.

אושיק אפרתי, מייסד־שותף ומנכ"ל הום ביוגז, אומר: "אנו רואים בשיתוף פעולה חשוב זה אבן דרך משמעותית בדרך להרחבת פעילותה העסקית של הום ביוגז. פרויקט זה הוא נדבך נוסף במימוש חזונה של החברה לספק פתרונות חדשניים וכלכליים ליצירת אנרגיה מתחדשת והפחתת רמות הזיהום הסביבתי וגזי החממה, שנובעים משינוע ומהטמנת פסולת אורגנית".

ראש חטיבת הלוגיסטיקה, תת־אלוף פיני בן מויאל, מוסיף: "צה"ל חרת על דגלו להיות מוביל בקידום טכנולוגיות לשמירה על הסביבה, טיפול בפסולת וצמצום תביעת הפחמן, וזה הצעד הראשון מבין פרויקטים נוספים בתחום שנוכל לראות בקרוב".

ראש חטיבת הגנת הסביבה ותשתיות, איתן ארם, מבטיח: "זו סנונית ראשונה במהלך של מחזור פסולת מטבחים בצה"ל, והוא מתוכנן להתרחב בחודשים הקרובים".