מאבק גורמי המקצוע בתחום הביטחון התזונתי והרווחה נגד תוכניתה של מפלגת ש"ס לקדם חקיקה להקמת רשות למאבק בעוני, שתהיה כפופה לדרג הפוליטי ותסרס את עצמאותה של המועצה הלאומית לביטחון תזונתי - צובר תאוצה.

האנשים השקופים בחברה: יותר ממחצית מהעניים בישראל אינם חרדים או ערבים
פנייה ליועמ"שית לסכל את תוכנית דרעי לחלוקת תלושי מזון | בלעדי

בחמישי האחרון שלחו 26 פרופסורים, חוקרים ונציגי ארגונים מתחום הביטחון התזונתי והרווחה החברתית מכתב לשר הרווחה יעקב מרגי (ש"ס), בדרישה לשמור על עצמאותה של המועצה ולתקצב אותה כראוי כדי שתוכל לממש את תפקידה. "הרשות הלאומית למאבק בעוני, על אף חשיבותה, לא מהווה תחליף לפעילותה של המועצה הלאומית לביטחון תזונתי", נכתב בפנייה לשר. 

"לנוכח אתגרי ביטחון המזון והתזונה של ישראל, הדבר הנכון הוא לתקצב את המועצה ולחזק אותה כדי שתוכל לממש את אחריותה להתוות אסטרטגיה לאומית כוללת ובמטרה לבצר את הביטחון התזונתי האישי, החיוני כל כך לחוסן החברתי והלאומי", הוסיפו. 

ביום שלישי הקרוב יקיימו ארגונים ומומחים בתחום הביטחון התזונתי כנס חירום, והמארגנים אומרים: "בתוכנית החדשה לחלוקת תווי מזון, שהיא אכן בשורה חשובה ביוזמת הממשלה, הקריטריונים אינם שוויוניים, ויוצרים אפליה במתן הסיוע, והמועצה לביטחון תזונתי - שהיא הגוף המקצועי המייעץ לממשלה - עומדת להתייתר. זה הזמן להרים דגל אדום עבור הרעבים".

הצעת החוק להקמת רשות למאבק בעוני תוך הכפפתה לשר הרווחה ולמעשה לש"ס, כמו תוכנית תלושי המזון השנויה במחלוקת של יו"ר המפלגה ח"כ אריה דרעי, שלפיה משרד הפנים יחלקם במקום משרד הרווחה על פי קריטריון חלקי ולא אמין של זכאות להנחת ארנונה, שתיטיב בעיקר עם קהל מצביעים של המפלגה - זוכים לקיתונות של ביקורת מקצועית מצד מומחים ואנשי רווחה, אבל גם מצד הדרגים המקצועיים בתוך משרדי הממשלה. 

על רקע הלחץ הציבורי, שר הרווחה מרגי כבר הודיע במענה לפנייה של "הפורום הירושלמי לביטחון תזונתי" בנושא כי הוא רואה חשיבות רבה בפעילותה של המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, וכי "סגירתה מעולם לא הייתה על הפרק", אבל לשון החקיקה שמבקשת ש"ס לקדם במושב החורף של הכנסת מעקרת את המועצה כגוף מייעץ עצמאי ובלתי תלוי, ועל כן מדובר בעוד חקיקה מבית היוצר של קואליציה שהמשותף לה היא רצונו של הדרג הפוליטי במקסימום כוח והשפעה על חשבון הדרג המקצועי, ולא במקביל אליו.  את המחיר, חוששים המומחים, ישלמו במקרה הזה עשרות אלפי משפחות באי־ביטחון תזונתי, שכרגיל ייפלו בין הכסאות. 

שר הרווחה יעקב מרגי מסר בתגובה: "אין כל כוונה לסגור את המועצה לביטחון תזונתי, אלא לשלב את המועצה ברשות למאבק בעוני כשתוקם. המועצה תישאר עצמאית כפי שהיתה עד היום. הטענה כי ההחלטה נובעת משיקולים כאלו ואחרים משוללת כל יסוד, ההחלטה נובעת משיקולים מקצועיים מתוך רציונל שכל נושא המאבק בעוני והביטחון התזונתי יתוכלל תחת רשות אחת - הרשות למאבק בעוני".