50 שנים לאחר שראש הממשלה גולדה מאיר הורתה לבחון הקמת רכבת תחתית בגוש דן ושמונה שנים לאחר תחילת עבודות "הקו האדום" של הרכבת הקלה – בתחנת אלנבי ובהריסת גשר מעריב בקרליבך – הרגע ההיסטורי הגיע אחה"צ במרכז ההפעלה של הרכבת הקלה בקרית אריה בפתח תקווה, באירוע ההשקה החגיגי.

כמי שסיקר את הפרויקט המורכב, שעבר תלאות רבות, מיומו הראשון, קשה היה שלא להתרגש כאשר הרכבת הקלה הגיעה באיטיות ועצרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שירד מתוכה ביחד עם רעייתו שרה, השרים מירי רגב, בצלאל סמוטריץ' וישראל כץ ובכירים נוספים - גזר את הסרט האדום והחלום בן עשרות השנים התגשם.

ישראל כ''ץ יחד עם בנימין נתניהו בטקס חניכת הרכבת הקלה בגוש דן (צילום: אבשלום ששוני)
ישראל כ''ץ יחד עם בנימין נתניהו בטקס חניכת הרכבת הקלה בגוש דן (צילום: אבשלום ששוני)

הרגע ההיסטורי היה על רקע אקטואלי של קולות מעורבים - תשואות מצד אחד של מאות מהנוכחים בטקס שהתקיים באוהל שהוקם במיוחד סמו לפסי הרכבת ומנגד, קריאות מחאה "דמוקרטיה" שנשמעו ממרחק של עשרות מטרים על ידי מפגינים נגד החקיקה המשפטית, שהתארגנו מבעוד מועד.

השסע במערכת הפוליטית, גם השתקף באלו שהגיעו ולא הגיעו. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי דחה את ההזמנה להגיע לאירוע להשקת הרכבת שחוצה את עירו. רגב עקצה בעקיפין: "בגלל פוליטיקה קטנה".

נתניהו שהדגיש את האירוע ההיסטורי העיר בנאומו: "הרכבת הקלה תשמש את כולם – אלה שתומכים בנו ואלה שמתנגדים לנו".

ההיערכות לקראת הטקס היתה מורכבת. כבר משעות הבוקר התפרסו כוחות גדולים של משטרה גם בצירי תנועה מרוחקים ורחובות לאורך תוואי הרכבת הקלה נחסמו. המיקום של הרכבת שהסיעה את בני הזוג נתניהו, השרים והבכירים, נשמר בסוד והיו ניחושים היכן היא נמצאת.

גם אלפי פעילים במחאה נגד החקיקה המשפטית, נערכו מבעוד מועד, כאשר התאספו במקומות שונים והגיעו לאזורים הסמוכים, מצוידים בדגלי המדינה, מגאפונים ואף חצוצרות ושלטים שנתלו.

המחאה מול טקס השקת הקו האדום של הרכבת הקלה בפ''ת (צילום: מחאת הסטודנטים והסטודנטיות)
המחאה מול טקס השקת הקו האדום של הרכבת הקלה בפ''ת (צילום: מחאת הסטודנטים והסטודנטיות)

אבל לאלו שעמלו במשך שנים ארוכות על הוצאת הפרוייקט המורכב אל הפועל, זה היה יום חג.

הקשיים הרבים שהיו בדרך והדחיות החוזרות ונשנות בהפעלת הקו האדום נדחקו. בסופו של דבר כולם זוכרים את השורה התחתונה – לראשונה בישראל פועלת רכבת קלה באורך של 24 ק"מ, מתוכם 12 ק"מ בתוואי תת קרקעי. "הקו האדום" יצא לדרך לאחר שנים ארוכות של יזע ודמעות. צירי תנועה ראשיים נחסמו במשך שנים ארוכות והיו בעלי עסקים סמוכים שסבלו מהפסדים כספיים כבדים.

גם עומסי התנועה הכבדים הפכו לחלק מחיי היום יום באזורים נרחבים ופעם אחר פעם, עלו קשיים שלא נצפו מראש ואשר הביאו לדחיות בפתיחה. כולם למדו בדרך הקשה שרכבת קלה זה לא רק לחפור מנהרות ולהניח מסילות. המערכות המורכבות מסובכות לא פחות.

ליוויתי מקרוב את כל שלבי העבודות, כאשר התחושות נעו בין אופטימיות לפסימיות. כאשר החלה חפירת המנהרה התת קרקעית מהפיר הסמוך למתחם בורסת היהלומים ברמת גן לכיוון תל אביב, נראה היה על רקע העבודה סביב השעון של העובדים הסיניים, שהרכבת תתחיל לפעול אפילו לפני המועד המתוכנן המקורי – אוקטובר 2021.

כאשר החלו נסיעות המבחן הראשונות, לפני כשנתיים, נראה היה שהנה, הרכבת כבר מתקרבת. אבל אז התברר שחייבים להתגבר על אי סינכרון בין המערכות, שהוזמנו מחברות שונות ואשר גרמו לעצירות פתע. ימים כלילות עבדו מומחים גם מהעולם, בניסיון להוציא את הרכבת לדרך.

אתמול, הגיע הרגע עליו חלמו בזמנו גם פרנסי העיר העברית הראשונה, שכעת יש לה סוף-סוף רכבת קלה, בדומה לארבע ערים מסביבה – פתח תקווה, בני ברק, רמת גן ובת ים.

תחנת הרכבת הקלה ''אלנבי'' בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
תחנת הרכבת הקלה ''אלנבי'' בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

אומנם הרכבת הקלה לא תיסע בשבת ועומסי התנועה יימשכו באזורים אחרים, אבל אתמול הוסר מחסום: גם בישראל ניתן להקים רכבת קלה, שהיא גם תת קרקעית. כעת התקווה היא שיופקו הלקחים מחבלי הלידה הקשים ולידת "הקו הסגול" ו"הקו הירוק" של הרכבת הקלה בגוש דן – בעוד ארבע וחמש שנים – כבר תהיה קלה יותר. 

הרכבת הקלה יצאה לדרך. היה קשה, אבל עכשיו יהיה קל יותר.