בעיכוב של כשנתיים, החלה הבוקר (שישי) את פעילותה הרכבת הקלה בקו האדום בגוש דן. עשרות נוסעים עלו על הרכבת הראשונה שיצאה מבת ים לכיוון פתח תקווה בשעה 5:40, בהם גם משפחות שהגיעו מנהריה, חיפה ומקומות נוספים בארץ. בין הנוסעים הראשונים היה קותי אלעזר בן ה-70 שקיבל את תעודת הנוסע הראשון ברכבת. 

סקר "מעריב": כמה מהישראלים תומכים בהפעלת הרכבת הקלה בשבת?
ההתרגשות, הנאומים והמפגינים: סיכום הטקס ההיסטורי לפתיחת הרכבת הקלה בגוש דן

נוסעי הרכבת הקלה (צילום: אלון חכמון)

לאורך הבוקר שררה אווירה חגיגית בתחנות הגדושות, לצד משפחות עם ילדים שהפכו את הנסיעה להפנינג חוויתי. "יצאתי עם הבן שלי לנסיעה עד לאצטדיון בלומפילד", סיפר אברם המתגורר בתל אביב. "אמנם אין היום משחק, אבל נדע להבא. התחושה היא של חו"ל".

נועם שהגיע עם שלושת ילדיו מירוחם סיפר: "זה יום מאוד מיוחד וזה חוויה מיוחדת. זה דבר חדש והיה שווה לבוא מירוחם בשביל זה. אנחנו עושים פה סוף שבוע ותכננו שהוא יהיה ביום של הרכבת הקלה". 

שרת התחבורה מירי רגב סיירה בין תחנות הקו והדגישה כי מדובר ביום חג ובאירוע היסטורי שיש לו משמעות ארוכת טווח. מירי רגב הבהירה: "הקו האדום הוא רק הראשון המיושם בתוכנית הגדולה לרישות המדינה מקריית שמונה עד אילת ובין הערים, ברשת של רכבות קלות, מטרו ורכבות כבדות".

כאשר היא הגיעה לתחנת ביאליק ברמת גן אמרה רגב :"מחברים את רמת גן גבעתיים לתל אביב במהירות. בזמן העבודות סבלו בעלי נכסים, דירות, חנויות ועסקים. היו להם שמונה שנים קשות, אבל עכשיו הסבל היה כדאי: המחירים יעלו ותהיה תנופה רבה".

הקו האדום של הרכבת הקלה (צילום: אבשלום ששוני)
הקו האדום של הרכבת הקלה (צילום: אבשלום ששוני)

כעשרה פעילים במחאה נגד החקיקה המשפטית צעקו לעברה של רגב "דמוקרטיה" ודרשו גם שהרכבת תיסע בשבת אבל לעומתם עוברי אורח בתחנה ופעילים המזוהים עם הליכוד קיבלו את רגב באהבה רבה והחלו לשיר "היום יום הולדת". 

מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, שוחח עם גדעון אוקו בתוכניתו ב-103FM על האווירה הבוקר והודה כי לא הצליח לישון הלילה מרוב התרגשות. "כולם מחייכים, גם אני מחייך", סיפר. "הופתעתי שהגיעו המון ילדים ובני נוער לראות את הפעילות של הרכבת".

עוד הוסיף כי "נסעתי על כמה וכמה רכבות, כולם מחייכים, כולם נמצאים ברכבת. עשינו מהלך והוא ישפיע. הרכבת תוכל לקחת 250 אלף נוסעים ביום, כל רכבת כזו לוקחת עשרה אוטובוסים".

אתמול התקיים טקס חגיגי להשקת הקו האדום בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האנרגיה ישראל כ"ץ ושרת התחבורה מירי רגב. באירוע, נשא נתניהו דברים: "אני נרגש מאד. אנחנו בפתח תקווה, אמי נולדה בפתח תקווה לפני 100 שנים. היו פה פרדסים וקומץ בתים ותראו איפה אנחנו היום. אנחנו מגשימים את חלום התחבורה לישראל. חייבים לממש את החזון של לעבור בין הערים, בתוך הערים ובין המדינות".

שר האנרגיה ישראל כ"ץ, שכיהן שנים רבות כשר התחבורה, והיה זה שהחל את הפרויקט, אמר: "אדוני ראש הממשלה, אנחנו זוכים להוביל ולחנוך פרויקט אחרי פרויקט. מירי רגב, את בולדוזרית. אני גאה שחזרת למשרד התחבורה ולקחת את ההגה". הוא הזכיר את דבריו, בעת פיצוץ גשר מעריב, שהחל את הפרויקט: "בעוד רגעים אלחץ על הכפתור וגשר מעריב יקרוס. פיצוץ הגשר היום נושא איתו בשורה. אין דרך חזרה, עד לצפירת הרכבת".

קותי אלעזר (צילום: נת''ע)
קותי אלעזר (צילום: נת''ע)

בכל שש דקות וכ-20 דק' מפ"ת לתל אביב: כל מה שצריך לדעת על הקו האדום

הקו האדום של הרכבת הקלה יפעל בשלב זה בתדירות נמוכה של רכבת בכל שש דקות ושל הגבלת המהירות החריפה שנקבעה בשדרות ירושלים ל-20 קמ"ש - מחשש לתאונות. בשעות העומס, משך הנסיעה של הקו מפתח תקווה לבת ים יהיה דומה לזמן הנסיעה ברכב פרטי, אולם הנסיעה מפתח תקווה לתל אביב תארך כ-20 דקות בלבד.  

לקו האדום יש 34 תחנות, בהן 10 תת קרקעיות ועוד אחת שקועה בקרקע - שגם אליה תרדו בדרגנועים ובמעליות, תחנת אליפלט בגבול תל אביב יפו. בימי חול תפעל הרכבת מהשעה 5:00, ותסיים את פעילותה בין השעות 23:00 ל-24:00 - תלוי בקו ובתחנה. הקו האדום יפסיק לפעול בימי שישי לפני קווי האוטובוסים, ויחזור לפעילות במוצאי שבת אחריהם.