בשבועות האחרונים נחשפו תיעודים רבים של הדרת נשים בתחבורה הציבורית, שמעידים על שינוי תפיסתי והסכמה שאין יותר מקום להדרה הזו בישראל של שנת 2023. כעת נראה שיותר ויותר נשים ונערות שנתקלות בתופעה - מחליטות להיאבק בה ואף פונות למצות את הדין בבית המשפט. אחת מהנשים שחוו מקרה כזה היא נערה בת 14 בלבד, שחשה מוטרדת בידי נהג האוטובוס, וסיפורה נחשף אתמול.

הקואליציות, הסכסוכים והשמות החמים: כך נראית מפת הפשיעה בישראל | מיוחד למעריב

לפני כשלושה חודשים, התבקשה בידי נהג אגד בחיפה לכסות את עצמה. ״הנהג שאל אם יש לי משהו לשים כדי לכסות את עצמי, בטענה שחרדים יכולים לעלות לאוטובוס ושהוא רק מנסה להגן עליי מפניהם״, סיפרה.

לדברי הנערה, שעלתה על קו 76 של אגד בחיפה, נהג האוטובוס אף איים שאם לא תתכסה - תקבל דוח מהמפקח על לבוש לא צנוע. לאחר שהנהג אמר את דבריו, הנערה חשה מושפלת, ירדה מהאוטובוס בבושה גדולה והתקשרה לאימה נסערת ובוכה.

בשבוע שעבר, בני משפחתה החליטו להגיש תביעה נגד חברת אגד והנהג על סכום של כ-270 אלף שקלים. ״באירוע יש מספר עבירות. הטרדה מינית, אפליה אסורה, פגיעה בזכות לכבוד ופרסום לשון הרע", אמרה עורכת הדין קרן מרץ שמייצגת את בת ה-14. 

״בשנת 2020 היה פסק דין שקבע מפורשות שאסור להעיר לנוסעת על הלבוש על פי החוק נגד ההטרדה המינית. קבעו חד משמעית שאם נהג מעיר לנוסעת על הלבוש -  זו הטרדה מינית לכל דבר, ושאין להתנות את נסיעתה בלבושה. לא למדו מפסק הדין הזה? צריך להבהיר לנהגים שהם לא יכולים להעיר לנוסעות, ולכפות עליהן את תפיסות העולם החשוכות שלהם״, היא קובעת. 

לטענתה, התביעות יכולות ליצור את השינוי החברתי המיוחל: ״חברות ההיסעים לא נוקטות מספיק צעדים כדי למנוע את התופעה. הגשת תביעה - זו הדרך לחנך את הנהגים והחברות, ולהביא למודעות ציבורית שכל אישה או נערה רשאית לתבוע את זכויותיה ולהילחם בהטרדה ובאפליה״. 

״מאז פרסום המקרה שלנו, החלו להגיש נשים נוספות תביעות כנגד אמירות מקוממות של נהגים נוספים. הגיע הזמן שהנשים והנערות יבינו שהן צריכות לעמוד על זכויותיהן. כמו כן, בעבר לא היה נהוג לתבוע על הטרדות מיניות פיזיות - וכיום המודעות גברה וגם התביעות נגדן. כעת מתעצמת גם המודעות לתבוע את מי שחוטא באמירות שמדירות נשים. בתביעה שלנו הכסף הוא לא העיקרון - אלא העברת המסר שלא ניתן יותר לפגוע בזכויות הנשים, ושצעירות אחרות ישאבו מכך השראה״, עו״ד מרץ מוסיפה. 

מחברת אגד נמסר: ״מיד עם קבלת הפניה לראשונה, ערכה אגד בירור יסודי וקפדני, כנדרש על-פי חוק, אל מול כל הגורמים המעורבים במקרה, כאשר המסקנות הועברו למתלוננת באמצעות באה כוחה. בימים אלה התקבלה באגד תביעה בנושא והיא תטופל ותידון במסגרת בית המשפט. הנהלת אגד ואלפי נהגי החברה דוחים ומוקיעים את הפגיעה בשיוויון החברתי ובהדרת הנשים במרחב הציבורי . אנו מקיימים באופן סדיר הדרכות והסברה בקרב נהגי החברה וצוותי התנועה שאין לאפשר הפרדה או פגיעה בזכויות לקוחות החברה על רקע אתני , דתי , מגדרי או אחר. מובן שארוע מקומי ויוצא דופן כזה או אחר מנוגד לערכי היסוד של חברת אגד״.