עמיחי נועם, סמנכ"ל בית ספר שדה כפר עציון, הינו מדריך טיולים רבים באזור מדבר יהודה, בין היתר באזור בו התרחש האסון שאירע הבוקר (חמישי) בנחל דוד. בשיחה עם 'מעריב' הוא התייחס לתופעת התדרדרות הסלעים ופירט כיצד ניתן להיזהר. "מדובר במפולת סלעים בעוצמה חריגה. צירוף מקרים של מפולת עוצמתית, שהתרחשה בנקודה מטוילת מאוד, בתאריך בו היו במקום המון אנשים. דבר שהוביל בסופו של דבר לתוצאות הקשות הללו".

"פתאום נפלה עלינו מפולת שלמה": אחד הילדים שנפצעו באסון בדרום משחזר

כמו כן, הוסיף כי "הנחלים במדבר זורמים ממערב למזרח, ובאזור המזרחי ביותר שלהם הם הופכים לקניונים ומצוקים בגובה מאות מטרים, כאשר מעליהם נוצרים תלאים טבעיים, המורכבים מסלעים. לעיתים, הם מידרדרים ונופלים מהמצוקים".

לדבריו, מדובר בתופעה מוכרת, אשר ברוב המקרים אינה מובילה לנפגעים בגוף ובנפש. "שבילי הטיולים באזור רחוקים מאוד מהמצוקים", הדגיש, "בדרך כלל, המפולות הללו מתרחשות בתנאי מזג אוויר כמו שיטפונות, אך לעיתים הן קורות גם בזמן של רעידות אדמה - או בכל מצב אחר. הבלאי שנוצר בסלעים, כתוצאה מתנאי מזג האוויר באזור עשוי להוביל להיבקעות שלהם - ובהמשך לקריסת אבנים למטה. נתקלנו בתופעות הללו בעבר, והן הובילו לתוצאות קשות מאוד".

כוחות כיבוי והצלה סמוך לנחל דוד (צילום: ענת משה)
כוחות כיבוי והצלה סמוך לנחל דוד (צילום: ענת משה)

מה אפשר לעשות במקרה כזה?
"כשמטיילים באזור, צריך להקפיד להישאר על שבילים מסומנים בלבד, וכדאי לטייל בליווי מדריכים מנוסים שמכירים את האזור. בנוסף, אם רואים אבן מידרדרת - לא להתייחס לכך בביטול. יש להתרחק מהנקודה ובמקביל לדווח לרשות הטבע והגנים או אלינו, כדי שנעביר את הפנייה והאזור ייבדק. ממה שאנחנו מבינים, המטיילים הללו היו בשביל המסומן וגם כשמטיילים לפי הכללים קורים לפעמים אסונות".

תא״ל (במיל) אריאל היימן, גאולוג וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי inss, ציין בשיחה עם 'מעריב': "בהינתן והגורם להתמוטטות הזו היא תהליכים טבעיים, ניתן להסביר שאחד הגורמים האפשריים לה היא הנסיגה החריגה כל כך של ים המלח, מאז שהתערבנו בעניין הזה ועצרנו את הזרימה הטבעית בירדן. בעצם, בעבר הכמות שהייתה נכנסת לים המלח - הייתה שווה לכמות שמתאיידת מדי יום, כך שהוא שמר על גובה אחיד, אך מאז שהאדם התערב, בעשרות השנים האחרונות, כמויות המים כבר לא זהות והמפלס ממשיך ליסוג ולרדת בהיקף של מטר אחד בשנה".

לדבריו, הירידה בגובה פני ים המלח, לצד הסלעים הרכים באזור, מובילים בסופו של דבר להיווצרות קירות תלולים ולא יציבים, אשר בהמשך עשויים להתמוטט. "הבולענים באזור עין גדי גם הם התוצאה של נסיגת ים המלח", הוסיף.

ההמלצות של קק"ל

בעקבות האירוע המצער של מפולת הסלעים שהתרחש בנחל דוד, המצטרף למספר מקרים שהתרחשו לאחרונה שמטיילים נפגעו עת ששהו בחיק הטבע, קרן קימת לישראל יצאה בהנחיות חשובות לטיול בטוח לרווחת המטייל הישראלי. 

אורי שמואלי, מנהל בטיחות ארצי בקק״ל, אמר כי "תקלות ותאונות יכולות להתרחש בכל רגע, אין לנו יכולת למנוע 100% מהתאונות, אבל ישנן פעולות שניתן לנקוט בהן על מנת להקטין את הסיכון לפגיעה. שמירה על כללי בטיחות בטבע יכולה להציל חיים. יש להישמע להוראות הבטיחות המופיעות בכניסה ליערות ולאתרים קולטי קהל". 

המפכ״ל קיים סיור אווירי מוסק מעל אזור האסון בעיין גדי (צילום: דוברות המשטרה)
המפכ״ל קיים סיור אווירי מוסק מעל אזור האסון בעיין גדי (צילום: דוברות המשטרה)

אלה ההוראות של קק"ל:

1. הימנעו מכניסה למקומות שאינם מוכרזים - תמיד להגיע לשבילים מסומנים ומאושרים ע"י קק"ל וגורמים רגולטוריים נוספים.  בורות, מערות ואפילו מבנים שאינם תחת פיקוח עלולים להיות סכנה ממשית וחל איסור כניסה מוחלט למקומות אלו. 

2. יש להצטייד בכמות מים מספקת לכל מטייל שההמלצה היא לפחות 3 ליטרים לכל מטייל.  

3. כאשר נמצאים בשטח, תמיד לבדוק סביב - באם אין נפילות אבנים/סלעים, הדרדרויות. על מנת לצמצמם את הסיכוי לפגיעה מהדרדרות יש תמיד ללכת באמצע השביל . 

4. צאו עם סוללה מלאה בנייד - על מנת לשמור על היכולת לתקשר בצורה רציפה עם כוחות ההצלה במקרה אסון מומלץ לוודא כי המכשירים הסלולריים עם בוללה מלאה.

5. תכנון מראש של מסלול ההליכה - הכרת השטח היא קריטיים לשמירה על הבטחון והבטיחות. כמו כן, כדאי ליידע חברים/משפחה על קיום הטיול, ועל המסלול בו אתם מתכננים לצעוד הטיול.   

6. בהתאם לגורמים הממונים על הכבאות בישראל חל איסור מוחלט להדליק אש ביערות והשטחים הפתוחים - בהתאם להנחיית נציב כבאות ראשי לישראל בעקבות חשש כבד משריפות המטיילים מתבקשים שלא להדליק אש בשום צורה שהיא במהלך השהייה בטבע.  

7. לא להפוך סלעים - מלבד הסכנה הגופנית הקיימת בהרמת פרטים כבדים הנמצאים בטבע, מתחת לסלעים מסתתרות חיות שעשויות להיות מסוכנות וארסיות, על כן חל איסור מוחלט להרימם. 

8. הפסקות מרובות בצל - על מנת לשמור על טמפרטורת גוף תקינה ולהימנע ממקרי התייבשות או מכת חום, מלבד שתיית מים רצוי לבצע הפסקות יזומות בכל שעה עד שעה וחצי בצל.  

9. אורי שמואלי, מנהל בטיחות ארצי בקק״ל: "חשוב וניתן לטייל במדינה היפה שלנו, אולם הטבע אינו צפוי ולכן תמיד להסתכל על שינויים, רעשים, תזוזות וכד'. אם חס וחלילה נקלעים למקרה חירום, יש לנסות להעניק עזרה ראשונה לנפגעים (יש לדבר עם מד"א ולקבל הנחיות מקצועיות) יש לנסות ולהביא את כלל המשתתפים למקום פתוח ככול שניתן. תמיד, צריכים לשים לב לסביבה ולשטח כך שנפעל באופן בטיחותי ולא נסכן עצמינו בעת טיפול בנפגעים. קק״ל מאחלת לכם בילוי מהנה בשטח הפתוח וכמובן לא לשכוח לפנות עמכם את הפסולת".