חקירת האירוע הטראגי בנחל דוד שבשמורת עין גדי בו נהרג אתמול (חמישי) יהודה לוי בן השמונה מהיישוב חמדת נמשכת. מחקירה ראשונית עולה כי אחד הסלעים מלמעלה התנתק ונפל לכיוונם של המטיילים, מה שגרם לתוצאה הטרגית. ברשות הטבע והגנים אמרו ל"מעריב": "ככל הנראה מדובר באירוע חריג של ניתוק סלע מגובה אירוע שלא ניתן היה לצפות אותו" והוסיף כי הם "ממתינים לבדיקות המקצועיות בשטח".

יהודה מת במפולת האבנים בדרום: "אין לי מושג איך לספר לילדים"
טרגדיה בדרום: יהודה לוי בן ה-8 נהרג ממפולת סלעים בשמורת טבע 
למנוע את האסון הבא: כך תדעו להיזהר ממפולות סלעים בשמורות הטבע

"מחקירה ראשונית של האירוע עולה כי לא מדובר ברשלנות אלא באסון טבע", אמר ל"מעריב" גורם המאורע בפרטים, כאשר בשלב זה צוותים רבים בודקים מה הוביל לאותה תקרית טראגית. אמש, ניצב אמיר כהן מפקד מחוז הדרום של המשטרה הנחה על סגירת נחל דוד ונחל ערוגות למבקרים עד לביצוע בדיקה גיאולוגית ואמר: "נבצע תחקיר ובמידת הצורך נפתח בחקירה".

ניר ונגר, ראש המועצה האזורית תמר וחבר ביחידת החילוץ עין גדי אמר ל"מעריב" לאחר המקרה: "נחל דוד ושמורת עין גדי, מהאתרים המתויירים בארץ, בטבע היפה והמקסים באזור שלנו. אך יחד עם זאת הטבע גם עלול להיות מסוכן לעיתים, ולצערנו חווינו אתמול אירוע כואב. אנו משתתפים בצער המשפחה, מודים ליחידת חילוץ עין גדי ולפקחי שמורת הטבע על הטיפול המקצועי באירוע".

עוד אמר: "אני סומך על צוותי החקירה ובטוח שאלפי מטיילים מהארץ ומהעולם ימשיכו לפקוד מידי יום את ארץ ים המלח".

מבקר המדינה פרסם דוח בחודש מאי האחרון שבדק את נושא התחזוקה והניקיון של אתרי תיירות בישראל בין החודשים ינואר - אוגוסט 2022. הבדיקה נעשתה במשרד התיירות, בחברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת), בחברה הממשלתית להגנות ים המלח (חל"י), ברשות העתיקות, ברשות הטבע והגנים (רט"ג) ובקרן קיימת לישראל (קק"ל). הביקורת כללה היבטים שונים, ובהם מיפוי מצב התחזוקה והניקיון של אתרי התיירות בישראל (המצב הפיזי או מצב התחזוקה והניקיון); אחריות משרד התיירות בתחום תחזוקת אתרי התיירות בישראל ועוד.

מהדוח עולה כי משרד התיירות השקיע סכום של כ-1.2 מילארד שקלים בפיתוח אתרי תיירות בישראל בין השנים 2011 - 2020, אך במשך כעשור קיים מצב מתמשך של תחזוקה וניקיון לא נאותים באתרי התיירות. בדוח עולה כי "38 אחוזים מהאתרים שנבדקו לוקים בבעיות בטיחות".

עוד נכתב בדוח שפורסם על ידי מבקר המדינה כי "משרד התיירות זיהה במסגרת הליך ניהול סיכונים שביצע את הסיכון הנובע מהיעדר תחזוקה כקריטי, ואולם הוא לא ביצע פעולות להפחתת הסיכונים שזיהה, כנדרש בהליך של ניהול סיכונים. כמו כן הוא לא פעל לקביעת מדיניות ולאימוץ מודל תחזוקה אפקטיבי עם בעלי העניין כדי לנהל את הטיפול בסיכון ובכך לצמצם את ליקויי התחזוקה הכרוניים".

יהודה לוי שנהרג במפולת האבנים בנחל דוד (צילום: באדיבות המשפחה)
יהודה לוי שנהרג במפולת האבנים בנחל דוד (צילום: באדיבות המשפחה)

בין הליקויים שנמצאו בדוח מבקר המדינה צוין כי "ישנם מסלולי טבע רבים בהם מומלץ להוסיף מעקות ויתדות בטיחות כמו בנחל עמוד עליון מחשש לנפילה לתהום. צפית תיכון ועליון. מציינת לטובה את נחל חזורי וגובתא מבחינת סימון ברור וחלוקה למקטעים ממוספרים"; "בהרי אילת והדרום יש להוסיף שלטי הכוונה בנוסף לסימון שבילים. יקל על ביטחונם של המדריכים הצעירים המובילים את הנוער"; "גן לאומי - עין חרדלית כביש הגישה מתפורר ומסוכן" וליקויים נוספים.

רשות הטבע והגנים מסרו בתגובה לדוח כי "המקרה המצוין מנחל עמוד (ליקוי בתחזוקת השילוט) כבר תוקן". עוד ציינה רט"ג כי "בתחום שמורות הטבע והגנים הלאומיים קיימים למעלה מעשרת אלפים ק"מ של שבילים מסומנים". עוד נכתב כי: "במידה וקיימת סכנה ממשית למטיילים, במידת חומרה מיוחדת, אנחנו דואגים לסגור את קטע מסלול הטיול עד לסיום הטיפול".