פחות משבוע לפתיחת שנת הלימודים: יו"ר ארגון המורים, רן ארז, ייפגש הבוקר (ראשון) עם נציגים ממרכז השלטון המקומי וממשרדי האוצר והחינוך, זאת במטרה לנסות ולהגיע להסכמות כלשהן, לקראת חתימת הסכם שכר חדש למורים בבתי הספר העל יסודיים.

אחרי ניסיון החיסול, בכפר כנא זועמים: "יצאנו בנס, יש פחד ואין ביטחון"
ביקורת חריפה על יו"ר ארגון המורים: "כל מה שהוא רוצה זה ללכת לשביתה"

התמונה עשויה, וככל הנראה תשתנה עוד פעמים רבות עד ה-1 בספטמבר, אך כעת נראה כי כולם ממשיכים להתבצר בעמדותיהם, כך שלא ברור האם וכיצד יוכל להימצא פתרון שיאפשר את פתיחת שנת הלימודים כסדרה. כאמור, ישנן מספר נקודות מחלוקת בין הצדדים, בהן המסגרת התקציבית ופרק הזמן בו יימשך ההסכם הקיבוצי, כאשר כעת הפערים עומדים על כמיליארד שקלים.

ארז אמר במוצאי השבת כי "בשיחות יש הזדמנות לשר האוצר סמוטריץ להתעלות על עצמו וללכת לקראת המורים ובכך למנוע את השביתה והפגיעה במערכת החינוך". דבריו מצטרפים לקמפיין שהעלה הארגון ביום חמישי, ותוקף את סמוטריץ'. מדובר בחלק הראשון של הקמפיין, ובו נכתב: "שביתה מ-1 בספטמבר" ו"סמוטריץ' מפקיר את החינוך בישראל".

הפגנת הסתדרות המורים על שכר עובדי מערכת החינוך (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, איגוד מורות ומנחות היל"ה המאוגדות בכוח לעובדים משבית החל מהיום וללא הגבלת זמן את פעילויות ההכנה לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ד. 1200 המורים, דורשים החלת תוספות השכר ותנאים נוספים למנחים כבר בספטמבר עם תחילת שנת הלימודים, ומוחים נגד סירוב הזכיין המפעיל את התכנית, "החברה למתנ"סים", להגיב להצעות שהוצגו לו לאחר שנה של מו"מ, וכנגד המכרז הפוגעני בתכנית, המנציח ואף מחריף את הפערים בתנאי ההעסקה בין מורי התכנית לבין המורים ה"רגילים" המלמדים תלמידי על יסודי.

טלילה אילון מורה בתכנית וחברת הנהגת האיגוד: "המורות בתכנית עובדות ממכרז למכרז. נאבקנו והובלנו שינויים במכרז הנוכחי, ובראשם- שיפרנו את טבלאות השכר באופן משמעותי ועיגנו את הדרישה לתעודת הוראה בתכנית. גם המכרז הנוכחי ממשיך את מגמת האפליה בין מורות היל"ה למורות ה"רגילות" במשרד החינוך, ולמרות השיפור בשכר האפליה במובנים אחרים רק מעמיקה.. הפערים הללו לא מזיקים 'רק' למורות, הם מעידים על זלזול בתלמידים כמי שכנראה שווים פחות מן התלמידים ה"רגילים" במערכת החינוך, וכבר מובילים לכוונת עזיבה של מורות רבות".

בנוסף, תלמידי התיכונים וההורים צפויים להפגין ביום רביעי הקרוב (30 באוגוסט) במחאה על המצב. בהודעתם נכתב: "כבר יותר משלוש שנים שתלמידי ישראל חיים בלי שגרה יציבה. שנתיים של קורונה ושנה של עיצומים בלתי פוסקים שפגעו ברצף הלימודי, בסביבה החברתית ובסיכוי של תלמידי העל יסודיים לסיים את מערכת החינוך עם תעודת בגרות ראויה. לא נסכים להפוך לדור אבוד. מועצת התלמידים והנוער הארצית והנהגת ההורים הארצית מאחדות כוחות וקוראות לכל הצדדים להציב את מציאת הפתרון למשבר המאיים על פתיחת שנת הלימודים כסדרה - לפני הכל ולהתכנס להסכם כדי ששנת הלימודים תפתח כסדרה". ההפגנות צפויות להיערך במספר מוקדים, בהם משרד האוצר, מטה ארגון המורים ומשרד החינוך.