לאחר המחאות האחרונות, התראיינה למעריב שמחה אדנה, שבנה רפאל בן הארבע נהרג בתאונת פגע וברח שמסעירה בחודשים האחרונים את המדינה. משפחתו של רפאל כואבת ותומכת בשמחה, שמחפשת צדק, תשובה ואולי מנוח שיאפשר לה לחזור ולהתמודד עם האובדן הנורא מכל.

דריסת רפאל אדנה: סימני השאלה לאחר פגישת המשפחה והפרקליטות
לאחר המחאות: פרקליטת מחוז מרכז הזמינה את בני משפחתו של רפאל אדנה ז״ל לפגישה

בשיחה בבית אחותה בנתניה, ובגרון חנוק ודמעות, מספרת שמחה על הכאב העמוק שחשה עקב מותו של רפאל ועקב מה שהיא טוענת כאפליה מצד המשטרה והפרקליטות בטיפול בפרשה בגלל צבע עורה ומעמדה. תחילה אמרה שמחה: "פונים אליי עדים בפייסבוק ורוצים ליצור קשר כדי להגיד מה היה. הטענה שלא היו עדים לאירוע כואבת".

בני המשפחה של רפאל הזכירו את הפרשה בה יצחק אספה כדורגלן פגע בארי נשר ז"ל. לטענת המשפחה, הטיפול במקרה היה מהר יותר רציני יותר וכלל את מיצוי הדין. "יש חוסר אמון בין העדה האתיופית הקהילה", אמרו.

"התחושה היא מלחמה. כל המשפחה נלחמת על הצדק. שתהיה כאן חקירה אמיתית". שמחה נחנקת מדמעות. עבור משפחת אדנה, צדק הוא שוויון בחקירה, דבר שאינם מרגישים שקורה במקרה הזה. "במקום להתאבל, להתמודד עם הכאב ולטפל במתניה בן השש אני מוצאת את עצמי נלחמת על פעולות חקירה בנאליות".

שמחה צאגאי, אימו של רפאל אדנה (צילום: אבשלום ששוני)
שמחה צאגאי, אימו של רפאל אדנה (צילום: אבשלום ששוני)

מה הוא צדק מבחינתך?
"אני מצפה שעדים לא יצרו איתי קשר דרך הרשתות. הייתי מצפה שהמשטרה תעשה את עבודתה ותחקור. רק בעקבות המחאה, ולאחר ארבעה חודשים, פונים אליי עדים ומספרים שהמשטרה בכלל לא יצרה איתם קשר. הם פונים בגלל המחאה שלנו ובגלל חוסר הצדק המשווע. הכל תוצר של מחאה. אין אמון במשטרה ובפרקליטות. לא האמנתי שזה יבוא על חשבון השכול שלי".

שמחה ממשיכה לבכות ומציינת שבמקום להתאבל בשקט, היא למעשה נמצאת במלחמה על חקר האמת. על רפאל סיפרה: "היה ילד שמח, מתוק ומצחיק. הוא היה דואג לי ולאחיו. היה כובש את כולם".

"הם ממשיכים בחייהם, אין שם שום לקיחת אחריות", אומרים בני משפחת אדנה על בני משפחתה של הנהגת הפוגעת.

שלשום הגיעו בני המשפחה לפגישה בפרקליטות אך זו כאמור לא שפכה אור נוסף עבורם על האירוע."כל התיק מחורר", אמרה שמחה, "אף אחד לא עושה מה שצריך. מפכ"לים לשעבר של המשטרה אמרו שיש חשדנות ושהמשטרה לא מטפלת נכון במיעוטים אז מה נשאר? ערך חיי אדם אמור להיות שיווני, בין אם זה ילד אתיופי, רוסי, אשכנזי או ספרדי".

רפאל אדנה ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
רפאל אדנה ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

שמחה מבינה גם מדוע הפך סיפורה לציבורי: "זו מחאה לא רק של העדה אלא של כל אלה שלא קרובים לצלחת. אני מודה למוחים. בזכותם גילו שיש עדים לאירוע. בזכותם נמשיך להילחם עד שננצח".

הציפייה כעת היא שרשויות החקירה יחקרו יגיעו לעדים יבצעו פעולות חקירה נוספות שלא נעשו עד כה המשפחה מרגישה שיש איפה ואיפה וסחבת ואף הבעת אמפטיה לדורסת ולמשפחתה.

מטעם פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) נמסר כי "בפגישה שהתקיימה השבוע וארכה למעלה משעתיים, הוצגו בפני המשפחה ראיות שנאספו בחקירת המשטרה, לרבות צילומים מהאזור וכן עדויות, שעל בסיסם התקבלו בתיק החלטות. מטבע הדברים, לא נוכל לפרט מעבר למה שכבר פירטנו בתקשורת, את תמונת המצב הראייתית. הפרקליטות משתתפת בצערה של משפחת אדנה ותמשיך ללוות אותה בהליך, בשקיפות ובשיתוף".