יונתן יעקובוביץ, מהמרכז למדיניות הגירה ישראלית ולשעבר יועץ ברשות האוכלוסין וההגירה התייחס היום (ראשון) ב-103FM לדיון שהתקיים היום בנוגע לעתידם של מבקשי המקלט, בהמשך להתפרעויות של מפגינים מתנגדי ותומכי המשטר האריתראי בדרום תל אביב.

לאחר העימותים: רה"מ מכנס את צוות השרים המיוחד - זו הדרישה של בן גביר
שפי פז סוגרת חשבון עם מאי גולן: "עסקנית שעושה עלינו סיבוב"

יעקובוביץ' פתח את דבריו ואמר: "מה שחשוב להבין זה שבסוגיה הזאת, הממשלה עשתה כמעט את המירב ומנגד בית המשפט פסל כמעט כל חוק. יכול להיות שצריך חוק יסוד הגירה שאני חושב שרוב הציבור תומך בו, בוודאי שלא ייתכן שנמשיך במצב האבסורדי הזה. אני מקווה ומאמין ורוצה שיהיה חוק שיקבע שבכל מה שקשור להגירה, אפשר להתגבר על הפסיקות של בית המשפט. אם הממשלה הייתה ממשיכה לעשות את מה שעשתה, לא היו פה מלחמות של אריתריאה ברחובות ישראל". 

בהמשך, עוד הסביר כי "צריך חוק יסוד הגירה שיכלול פסקת התגברות נקודתית. ברגע שיקום מחדש מתקן חולות ואנשים יבינו שאין טעם להישאר פה, חלק גדול יחזרו לארצם והיתר יצאו למדינה שלישית. אם יעשו את זה, הבעיה תיפטר". והדגיש: "ממשלת אריתריאה לא משתפת פעולה עם ההרחקה של אזרחיה. לכן, אין סיבה להעיף את השגרירות. בכפייה הם לא מוכנים לחזור, הם מוכנים רק על ידי תמריצים. זאת הדרך היחידה. הרוב הם חבר'ה שלא תומכים ולא מתנגדים. אנחנו צריכים כלים חכמים יותר כדי לייצר תמריצים לא להגיע ולצאת. אי אפשר לגרש אותם, אפשר לגרום להם לצאת".

מעצר במהלך ההתפרעויות בתל אביב, צילום: אלון חכמון

לסיום, ביקש לציין: "העליון ביטל את חוק הפיקדון של המסתננים בשנת 2020. אנחנו אמרנו - תתנו להם 20%, שגם ככה זה הסכום פחות או יותר שרובם שלוחים כל חודש הביתה, תחזיקו את זה בחשבון בנק נושא ריבית ואז כשהם יצאו, הם יכלו לקבל את הכסף. זה חוק מידתי, חכם, אלגנטי, שיגרום להם לצאת, אבל גם אותו בית המשפט פסל. קשה להסביר את זה, זה מורכב, אבל אי אפשר לגרש אותם, אפשר לגרום להם לצאת - אלפים כבר יצאו, צריך למצוא כלים כדי לעודד את האחרים שיכולים לצאת, לעשות זאת".   

עריכה: דוד זבולוני 103FM