אירוע לרגל מאה שנים להולדתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס ובמלאת שבע שנים לפטירתו התקיים היום (רביעי) בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בירושלים. בטקס נכחו נשיא המדינה יצחק הרצוג, היועץ הבכיר למלך מרוקו אנדרה אזולאי, משפחת פרס ואורחים נוספים.

100 שנה להולדת פרס: מורשתו משמשת מגדלור של תקווה | דעה
ממבצע אנטבה ועד הסכם אוסלו: פרס הוא האיש שתמיד היה שם | דעה

נשיא המדינה הרצוג נאם בטקס ואמר: "מדינת ישראל נמצאת כבר כמעט תשעה חודשים בעיצומו של משבר חוקתי וחברתי חריף, שמטלטל באופן מסוכן ביותר את החברה, הכלכלה, ובמיוחד את הביטחון – של מדינת ישראל. כבר אמרתי ואחזור על כך: אין דרך לפתרון ללא הידברות, אין דרך ללא הקשבה וכבוד. אנחנו חייבים להבין שאם צד אחד ינצח וצד אחד יוכנע – כולנו נפסיד. אני עומד כאן בדאגה עמוקה וחרדה גדולה, ומדגיש: חייבים לפתור את המשבר הקשה והמסוכן בין רשויות השלטון, ולקבוע את האיזון הבריא והנכון ביניהן. יש לשמור על החברה הישראלית וחובה לשמור על הדמוקרטיה הישראלית - המבוססת על שלטון חוק שכולל כמובן ציות מלא לפסיקות בית המשפט.

"אלה ימים של חשבון נפש – וכולם צריכים לחשוב טוב טוב על ההשלכות של המעשים שלנו. אני שב וקורא לנבחרי הציבור: זה הזמן לגלות אחריות, להביט למציאות בעיניים, ולפעול בכל דרך כדי להגיע להסכמה רחבה. אני יודע – זה קשה. לעיתים קשה מנשוא; אבל זה זמן להושיט יד, וזה הזמן להיענות להושטת יד, ולנסות. הרוב המכריע של הציבור מייחל לסיים את המשבר הזה, להעיף את המחלוקת הזאת מסדר היום, ולהתחיל להתעסק ביחד בדברים החשובים באמת. במיוחד בימים האלה, כשהקיטוב והפילוג בשיאם, ונדמה שלחלקנו קשה לדמיין עתיד משותף ומלא תקווה - אני מאמין שעלינו לאמץ את התפיסה ששמעון פרס תמיד הביא עמו: שגם בשיא החרדות צריך להתבונן בקור רוח ולמצוא דרך לצאת מהמשבר בהידברות. יחד. משבר הוא חלק מן האנושיות".

"כולנו – כל בני האדם וכל החברות והאומות – עברנו או נעבור בחיינו משברים; אבל המבנה והמהות האנושית שלנו בנויים באופן שלא רק מאפשר לנו לצלוח את המשברים הגדולים ביותר, אלא גם מחייב אותנו לעשות זאת. אני קורא לכולנו ללמוד את השיעור הגדול הזה משמעון פרס; וגם בעת הזאת, ובמיוחד בעת הזאת, לזכור: מדינת ישראל חזקה מכל משבר, החברה הישראלית חזקה מכל משבר. עבור חלקנו זה קשה, עבור חלקנו זה נראה לפעמים בלתי אפשרי, אבל כמו ששמעון פרס לימד אותי ואותנו – צריך להתעקש ולנסות שוב ושוב ושוב, כי ממשבר אפשר לצמוח וחייבים לצמוח – יחד. הרי ברור לכולנו שאם מול כל אתגר ומשבר קשה שניצבו בפניו שמעון פרס היה עוצר ומוותר, מדינת ישראל הייתה היום הרבה יותר חלשה – ביטחונית, מדינית וכלכלית".

חמי פרס, בנו ויו"ר מרכז פרס לשלום ולחדשנות: "השנה אנו מציינים 100 שנים להולדתו אבי, של אחד האבות המייסדים של המדינה.
את חייו, חזונו ומורשתו אנו מיישמים במרכז פרס לשלום ולחדשנות בכל יום. אנו ממשיכים להפריט את תהליכי השלום והנורמליזציה, ולתרגמם לפרויקטים של קיום משותף יהודי-ערבי - מתוך כבוד הדדי והבנה. עלינו להתעשת ולהבין שלישראל שתי מסילות – זו היהודית וזו הדמוקרטית. צו השעה מחייב אותנו לחיות ביחד, להיות שניים ולא אחד. נמשיך ללכת בדרכך אבא, גם אם לא בנעלייך".