אברהם ברוך ז"ל (65) נספה בשריפה שפרצה אתמול (חמישי), בבניין מגורים בו התגורר בערד. בתיעודים קשים מאוד שהופצו ברשתות החברתיות נראה אברהם כשהוא יושב על אדן החלון, מתלבט האם לקפוץ כשמאחוריו להבות ועשן סמיך.

בסרטון נוסף, רואים סולם ועליו אדם שמתיז מים לעבר דירתו של אברהם, אך לא מדובר באיש כבאות והצלה, אלא באחד התושבים שהיו באזור שניסה לסייע. בעקבות הסרטונים עלתה ביקורת רבה, האם ניתן היה להציל את חייו של אברהם והאם ישנם מספיק כוחות חילוץ בערד, בה מתגוררים כ-30 אלף תושבים.

"אין כבאית עם סולם בתחנת כיבוי אש ערד", תהה אחד התושבים בפוסט ברשתות החברתיות. אדם אחר כתב: "עצוב לראות אדם נשרף מול הכבאים שהגיעו ללא סולם וציוד מתאים". 

שלומי טבנציק, תושב ערד, אמר: "היה עצוב ומכעיס לראות אדם יקר שכולנו מכירים יושב מפוייח על החלון זועק לעזרה נאנק מכאב ואחוז פחד והכבאים שהגיעו בשל חוסר בציוד הנכון לא יכלו להציל אותו. מדובר בקומה רביעית  מה שגורם לחשש אמיתי מה יקרה לו מחר תאחוז אש ברב קומות למשל? התחושה שחיי התושבים הם הפקר. אנחנו דורשים תחקיר ותיקון ליקויים כדי למנוע את האסון הבא". גורם בכבאות והצלה הסביר בעקבות הביקורת שבכל כבאית יש סולם, אך אורכו מגיע לשמונה מטרים בלבד - עד לקומה שניה לערך בבניין מגורים.

"תוך 4 דקות ו-59 שניות מהשיחה שקיבלנו הכוחות היו במקום", אמר גורם בכבאות והצלה. "רואים בסרטון עשן שחור, קוראים לזה שריפה מפותחת. לקח דקות ארוכות מאוד עד שהזעיקו את כוחות החילוץ וזה מה שאנחנו כרגע חוקרים".

תחנת כיבוי אש ערד היא תחנת משנה לתחנת דימונה, כאשר במשמרת ישנם שני כבאים ובמקביל מוקפצים כוחות נוספים מתחנת דימונה שמרוחקת כ-49 ק"מ מהעיר. 

על אופן תפקוד הכוחות הסביר הגורם: "כשמגיע מפקד צוות הוא מבין מהר מאוד את תמונת המצב ומקבל החלטות. כולם שואלים למה לא היה מנוף, אבל חייב לומר. מנוף לא היה עוזר במקרה הזה ולא ב-95 אחוז מהמקרים האחרים. מנוף זה רכב מסורבל ואיטי מאוד. תוך שבע דקות חילצנו את הלכוד, עם מנוף זה יכול להגיע גם ל-20 דקות".

אלי ברוך, אחיו של ברוך ז"ל, כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "אדוני נתן ואדוני לקח יהי שם אדוני מבורך מעתה ועד עולם. בצער רב וביגון קודר אני מודיע בזאת על פטירתו של אחי האהוב "אברהם" שנקטף מאיתנו בטרם עת. יהי זכרו ברוך. על מועד ההלוויה תימסר הודעה".