"פצצה מתקתקת": אירוע בו תינוקת בת שנה ושלושה חודשים בלעה סוללת כפתור הסתיים בפרוצדורת חירום שבוצעה בבית החולים הדסה באישון לילה. כך, מנעו הרופאים נזק גדול שהיה עלול להיגרם לתינוקת לילא, שהיתה במצב מסכן חיים. כאמור, כאשר היא החלה להקיא ללא הפסקה, לא שיער אף אחד במשפחתה שהתינוקת הצליחה להגיע לסוללת כפתור, מהסוג שנמצאת בבתים רבים - לעיתים גם במשחקי ילדים, ובלעה אותה. פניות חוזרות לרופא המשפחה לא הועילו - והיא המשיכה להקיא במשך יומיים, תוך שהיא סובלת מחום גבוה.

פעוטה מצפון הארץ בלעה טבעת ונאלצה לעבור ניתוח חירום - כך זה הסתיים

"היינו עד עכשיו בחופש הגדול ולכן שהינו הרבה עם הילדים בבית", מספרת ספה, אמה של התינוקת, "יש לי שלושה ילדים ואני משתדלת להעסיק אותם במרבית היום ונמצאת כל היום לידם. לפני מספר ימים שמתי לב שמשהו לא בסדר עם לילא, היא לא שתתה את בקבוק החלב שלה, והקיא את מה שכבר שתתה. בהמשך, העלתה חום גבוה. חשבנו תחילה שיש לה וירוס, והטיפול התרופתי שהיא קיבלה מרופא המשפחה לא עזר. בשלב הזה, התעקשתי להגיע לחדר המיון בהדסה הר הצופים. מייד כשהגעתי הצוות הרפואי שפגשתי התחיל לשאול המון שאלות בניסיון להבין למה לילא מקיאה ולמה הטיפול שהיא מקבלת לא עובד. הם שאלו אותי אם היא בלעה משהו ואני אמרתי שלא, לילא איתי כל היום ואני בן אדם מאוד אחראי. לא חשבתי שיכול להיות מצב שהיא הכניסה משהו לפה מבלי שראיתי. הם בכל זאת ביקשו שנעשה ללילא צילום כדי להיות בטוחים. התשובות לא איחרו לבוא והבנתי שלילא בלעה בטרייה שמסכנת את החיים שלה".

ד"ר אפרת אמיתי, רופאה בכירה במחלקה לרפואה דחופה בילדים בבית החולים הדסה הר הצופים ציינה: "לילא הגיעה לבית החולים עם תלונות של הקאות וחום. ברפואה דחופה עם ילדים אנחנו צריכים לחשוב על כל התרחישים האפשריים שיכולים להסביר את התסמינים שלפנינו. הבנו מאימה שאין סיפור של בליעת חפץ, אבל התשובות של בדיקות הדם שלה לא תאמו למה שהיא הייתה בטוחה שלא התרחש והבנו שאנחנו צריכים לבדוק כיוונים נוספים. אנחנו יודעים שלעיתים ילדים מצליחים לחמוק מעייני הוריהם, וגם כמה שניות בלבד מספיקות כדי לבלוע חפצים, ולכן לקחנו את לילא לצילום רנטגן מאותו הרגע הבנו שאנחנו במצב חירום, ראינו השתקפות של חפץ עגול בוושט העליונה והסימנים שאנחנו יודעים לזהות הצביעו על כך שזו סוללה. יצרנו קשר מיידית עם ד"ר לירון בירימברג-שוורץ שהייתה כוננית גסטרואנטרולוגיה ילדים באותו הערב והיא איששה לנו את החששות שאכן מדובר בסוללת כפתור. במקרה של סוללה בוושט צריך להוציאה בהקדם האפשרי כיוון שנזק משמעותי עלול להיגרם תוך זמן קצר. ידענו שלילא כבר יומיים מקיאה והסיבוכים עלולים להיות קשים".

לילא הובהלה בשעה שתיים עשרה בלילה לפרוצדורת חירום בהדסה עין כרם בה השתתפו ד"ר שגית שטרן, מומחית אף אוזן גרון, ד"ר לירון בירימברג-שוורץ, מומחית בגסטרואנטרולוגיה ילדים והמנהלת הרפואית של מרכז האורגנואידים בהדסה וד"ר נרמין עבדאלקאדר, מתמחה ברפואת אף אוזן גרון שהיו מוכנות לתרחיש המורכב ביותר.

התינוקת ואמה, עם הרופאות המטפלות: מימין ד״ר שגית ומשמאל ד״ר לירון (צילום: דוברות הדסה)
התינוקת ואמה, עם הרופאות המטפלות: מימין ד״ר שגית ומשמאל ד״ר לירון (צילום: דוברות הדסה)

ד"ר בירימברג-שוורץ הוסיפה: "סוללות כפתור נראות אולי קטנות ותמימות אבל הן פצצה מתקתקת. המטען האנרגטי, החומרים שמשתחררים מהסוללה והלחץ המקומי שנוצר עלולים לגרום לנזק חמור לרירית הוושט ולכיבים. ככל שהסוללה נותרת בוושט יותר זמן, ישנה סכנה שייווצר חור בוושט (פרפורציה) ובמקרים נדירים ייתכנו אף סיבוכים מסכני חיים כולל פגיעה בכלי הדם הסמוכים. בליעת סוללת כפתור היא מצב חירום ויש לגשת מיד לחדר המיון להוצאתה ללא דיחוי. לילא הגיעה לאחר שהסוללה הייתה תקועה בוושט ככל הנראה כיומיים ולכן התכוננו בחדר הניתוח לתרחישים הגרועים ביותר, כולל תרחיש בו כבר נוצר חור בוושט, ולכן נקראו לחדר הניתוח כירורג כללי וכירורג לב חזה. ד"ר שטרן עבדה בזהירות רבה והצליחה להוציא את הסוללה, ומיד לאחר מכן הערכתי את חומרת הנזק לוושט ווידאתי שאין סיבוכים מיידיים נראים לעין כולל דימום".

"זיהינו נזק נמקי מפושט לרירית הוושט אשר נוצר בעקבות שהיית הסוללה שם למשך זמן ארוך, ואילו הייתה נשארת שם עוד מספר שעות הנזק היה עלול להיות חמור עוד יותר עם השלכות מסכנות חיים. לשמחתנו ההתאוששות של לילא הייתה מהירה והיא שוחררה לאחר אשפוז של שבועיים, במהלכם וידאנו שלא מתפתחים סיבוכים נוספים ושהיא מצליחה לשתות. לצערנו, יש עדיין סיכוי גבוה מאוד שלילא תפתח בעתיד היצרות בוושט, מה שיקשה עליה לבלוע וידרוש פרוצדורות חוזרות להרחבה, ואנחנו נמשיך לעקוב אחריה באופן צמוד", סיכמה, "אנחנו קוראים לכל ההורים לוודא כי לילדים אין גישה כלל לסוללות כפתור. הסוללות נמצאות בפנסים קטנים, בטבעות מהבהבות, במכוניות קטנות ובמשחקים וחפצים רבים אחרים בבית. במידה וילדכם בלע סוללה עליכם לגשת איתו לחדר המיון במהירות האפשרית".