בעבר הלא רחוק שאלו אותי מה יש לעשות בבאר שבע? רק מדבר, חולות וגמלים. הסטיגמה הזו, שהושרשה על ידי תושבי המרכז אט אט נעלמת וכיום כשאומרים את המילה באר שבע - עולה המילה רוביק דנילוביץ', ראש העיר ב-15 השנה האחרונות.

"רוביק", כפי שמכנים אותו הבאר שבעים זוכה לאהדה גדולה מאוד בקרב תושבי העיר, כאשר תושבים רבים חשים מעין קרבה אישית אליו, שולחים לו הודעות לוואטסאפ הפרטי שלו ומנסים לשדך לו זוגיות. כמו כן, ישנו "צבא של טוקבקיסטים" שיוצאים להגנתו בכל פוסט ביקורתי שמתפרסם ברשתות החברתיות, מה שבא לידי ביטוי גם בתוצאות הבחירות בקלפי. בבחירות הקודמות, רוביק דנילוביץ' זכה לתמיכה של למעלה מ-91 אחוז מהקולות. מעמדו יציב עד כדי כך שהמתמודדים מוותרים מראש על ריצה לראשות העיר אלא מתמקדים במועצה בלבד. 

מי שהפעם בחר להתמודד מולו בהפתעה רבה הוא סגן ראש העיר, שמעון בוקר, שעד לאחרונה היה נציג מפלגת הליכוד במועצה, אך בוקר והליכוד נפרדו והוא הקים מפלגה עצמאית שנתמכת על ידי הליכוד, מפלגת "המחנה הלאומי". הליכוד יתמודדו גם בבחירות למועצה העיר, תחת מועמד אחר. בוקר הוא פעיל ליכוד מוכר בעיר, כאשר באר שבע היא עיר ימנית, ליכודית ובוקר ינסה לנתב את קהל הבוחרים אליו.

שמעון בוקר (צילום: פרטי)
שמעון בוקר (צילום: פרטי)

בבאר שבע, הקרב המרכזי הולך להיות על מועצת העיר וגם דנילוביץ' יודע זאת. "מועצת העיר בבאר שבע די מנומנמת וכמעט כל החלטה מתקבלת בפה אחד", אמר תושב העיר. זה אחד הדברים שהרשימות החדשות שהוקמו רוצות לשנות. לאחרונה דנילוביץ' עצמו ביצע ריענון משמעותי ברשימתו.

מפלגת הביטחון

איש העסקים והפעיל החברתי יהודה בננו, יו"ר "תושבים למען הנגב", הקים את מפלגת "כן לביטחון" אשר תתמודד בבחירות הקרובות למועצת העיר. בננו שם דגש משמעותי בנושא הביטחון ומתחייב להחזיר את הביטחון האישי לתושבי באר שבע, לדבריו "תחושת הביטחון בעיר התדרדרה משמעותית בשנים האחרונות והגיע הזמן לטפל בזה". בננו מציע לתושבים את תוכנית ארבעת השלבים שיזם, שתכלול בין היתר: הצבת בידוק ביטחוני בכניסות והיציאות מהעיר, הצבת ניידת סיור בכל שכונה, הרחבת הסמכות של הסיירים העירוניים והקמת תחנות שיטור משולב בכל שכונה עם עובד סוציאלי ופסיכולוג במידת הצורך. בננו פרסם במצע שלו תוכנית לטיפול בבעיית הביטחון האישי, חינוך, רווחה והעסקים בעיר.

יהודה בננו (צילום: פרטי)
יהודה בננו (צילום: פרטי)

מפלגת המחאה - האיחוד הליברלי

מפלגת "חוזה חדש לבאר שבעים", זו אחת הרשימות המפתיעות בבחירות בבירת הנגב. דווקא בעיר שמרנית, ימנית הוקמה מפלגה ליברלית, צעירה, שנולדה כתוצאה מחיבור של שתי רשימות: מפלגת המחאה, "חוזה חדש" - בראשות עידו אטיאס (28), סטודנט שהשתקע בבאר שבע לאחר לימודיו ומוביל המחאה נגד הרפורמה המשפטית בעיר ומפלגת "הבארשבעים" בראשות טימור מיכאלי (29), תושב העיר באר שבע שהקים את "הלובי המקומי", גוף ללא כוונות רווח שפעל לטובת הגברת השקיפות בעבודת העירייה. המפלגה שמה לעצמה מטרה לקדם מספר נושאים, בהם תחבורה ציבורית בשבת מה שעורר סערה בקרב תושבי העיר, קידום חינוך בלתי פורמלי וקידום תנועות נוער בעיר יחד עם קידום הצעירים בעיר.

עידו אטיאס, טימור מיכאלי (צילום: פרטי)
עידו אטיאס, טימור מיכאלי (צילום: פרטי)

הרשימה הערבית - יהודית

בפעם הראשונה קמה רשימה ששמה דגש על התושבים הבדואים שחיים בבאר שבע - מפלגת "שותפות" בראשות עו"ד שחאדה אבן ברי. לפי נתוני הלמ"ס, למעלה מ-6 אלף בדואים חיים בבירת הנגב, אך עד היום לא קמה מפלגה שייצגה אותם. "כל הזמן היה יהודים מול ערבים, יהודים לחוד וערבים לחוד, ועכשיו אנחנו רוצים להתאחד, לבנות משהו משותף על הדגש ביחד", אמר עו"ד אבן ברי. המפלגה רוצה לקדם תוכנית לטיפול בשכונות הוותיקות ולחזק את השותפות ביחסים בין יהודים וערבים - "זה יעלה את רמת הביטחון", הוסיף.

עו''ד שחאדה אבן ברי (צילום: פרטי)
עו''ד שחאדה אבן ברי (צילום: פרטי)

האישה היחידה בראש מפלגה

מפלגה נוספת שתתמודד בבחירות הקרובות היא באר שבע ביתנו, בראשות ג'ולי קייט, עובדת סוציאלית במקצועה והאישה היחידה שתעמוד בראש רשימה למועצת העיר. "רוביק צריך אישה חזקה", זו סיסמת הקמפיין אותה פרסמה קייט. בין הנושאים שקייט מתחייבת לקדם במועצה  הם חיזוק הביטחון האישי, רווחת הפרט, קידום מעמד האישה ועלייה וקליטה. באר שבע ביתנו כיום נמצאת במועצת העיר, אך הצליחה לגרוף מנדט אחד בלבד ולא לקחה חלק משמעותי במועצת העיר ואת זה קייט, שתתמודד לראשונה שמה לה למטרה לשנות.

ג'ולי קייט (צילום: מישל אמזלג)
ג'ולי קייט (צילום: מישל אמזלג)

מפלגות נוספות שיתמודדו למועצת העיר: גשר, בראשות סגן ראש העיר שמעון טובול, קהילה בראשות צח ברק, עוצמה יהודית והציונות הדתית ברשימה אחת בה יתמודדו סגן ראש העיר הרב גדי מזוז יחד עם יאיר תורתי, הליכוד בראשות עו"ד אמנון כהן, סיעת אור בראשות משה ינאי, וש"ס בראשות הרב אושרי אביכזר.