יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, התראיין הערב (רביעי) לרשת FOX NEWS האמריקאית ואמר כי "בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל". במקביל, בן סלמאן גם הדגיש כי הסוגייה הפלסטינית חשובה מאוד לסוגיית הנורמליזציה עם ישראל".

"אין זה נכון שסעודיה השעתה את שיחות הנורמליזציה, השיחות טובות", הוסיף וציין כי "איננו מתערבים בשאלה מי עומד בראש כל מדינה. אנו עובדים עם מי שיש. המגעים ימשכו בלי קשר לשאלה מי מנהל את ישראל. אם תהיה פריצת דרך בעיסקה שתתן לפלסטינים את הצרכים שלהם ותרגיע את האזור, אנו נעבוד עם מי שיש שם״.

בן סלמאן אמר כי יש לסעודיה מערכת יחסי עבודה ״נהדרת״ עם נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן וכי שתי המדינות עובדות כעת יחד על מגוון של נושאים, בהם ״שלום עם ישראל ופלסטין״. הוא אמר כי התרשמותו היא שביידן הוא ״חריף וממוקד״.

לגבי דרישות סעודיה מארצות הברית במסגרת עסקת הנורמליזציה, השמיע בן סלמאן איום מרומז ואמר כי ארצו מעוניינת להמשיך בשיתוף פעולה צבאי נרחב עם ארה״ב, ״ואתם לא רוצים לראות את זה עובר מאמריקה למקום אחר״, ברמז לאפשרות של חיזוק קשרי ההגנה בין סעודיה לסין, אם ארצות הברית לא תספק את הסחורה. 

"להשיג נשק גרעיני זה חסר תועלת, אבל אם לאיראן יהיה - אז גם לנו"

על ברית הגנה בין ארה״ב לסעודיה, אמר יורש העצר הסעודי כי היא  ״תחזק את האינטרסים של אמריקה ותחסוך לנו כאב ראש שלא נצטרך לעבור למקום אחר״. לצד זאת, הביע התנגדות לכך שאיראן תשיג נשק גרעיני, והזהיר כי ״אם הם (איראן) יקבלו נשק גרעיני אנחנו חייבים שיהיה לנו גם כדי לאזן את הכוחות במזרח התיכון״.

באשר לרצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י על ידי סעודיה לפני חמש שנים,  אמר כי "זו הייתה טעות" וכי ננקטו אמצעים כדי שמקרים כאלה לא יקרו שוב. "כל המעורבים קיבלו עונש מאסר״, אמר. יורש העצר הסעודי אישר כי לאחרונה הוצא להורג מתנגד משטר בגלל ציוצים בטוויטר, אבל אמר כי הוא ״מתבייש״ בכך. ״אינני אוהב את זה. שינינו כבר עשרות חוקים ויש עוד אלפים שצריך לשנות. אנו לא שמחים עם זה, אנו מתביישים בזה, אבל מערכת המשפט חייבת לפעול לפי החוקים הקיימים״, הוא אמר.


הריאיון ששודר הלילה ברשת FOX NEW האמריקאית, צולם טרם הפגישה בין נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, וראש הממשלה, בנימין נתניהו. במהלך הפגישה, נתניהו התייחס לדרישה הסעודית לכלול מחווה ישראלית לפלסטינים במסגרת הסכם נורמליזציה אפשרי, והדגיש כי יהיה להם חלק בו, אך ביקש מביידן שלא לאפשר להם להוות גורם מרכזי במגעים:  ״ברור שהפלסטינים יהיו חלק מהסכם עם סעודיה, אבל אל תיתן להם זכות וטו בסוגיה הסעודית. תן להם להיות שותפים, אך לא בעלי זכות וטו״.

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)

בסוף השבוע האחרון פורסם ב"מעריב" כי במערכת הביטחונית מטילים ספק בנוגע ליכולת לקבל ערבויות מספקות מהממשל האמריקאי לגבי הסכם הנורמליזציה עם סעודיה. לידי "מעריב" הגיעה עמדתה של מערכת הביטחון לגבי המתרחש מאחורי הקלעים במטרה לגבש הסכם היסטורי בין ישראל לסעודיה כבר בחודשים הקרובים. אחד הגורמים לספקות הללו הוא העובדה כי במערכת הביטחון לא משוכנעים שתוכנית הגרעין הסעודית, הכוללת העשרת אורניום, תישאר בתחום האזרחי בלבד, ומציינים כי טרם התקבלו האסמכתאות שיאפשרו לתת חותמת ביטחונית לתהליך המורכב.

למעריב נודע כי במערכת הביטחון קיימים סימני שאלה לגבי המתרחש מאחורי הקלעים במטרה לגבש הסכם היסטורי בין ישראל לסעודיה כבר בחודשים הקרובים. אחד הגורמים לספקות הללו היא העובדה כי במערכת הביטחונית לא משוכנעים כי תוכנית הגרעין הסעודית הכוללת העשרת אורניום תישאר בתחום האזרחי בלבד, ומציינים כי טרם התקבלו האסמכתאות שיאפשרו לתת חותמת ביטחונית לתהליך המורכב.

במערכת הביטחונית מזהירים כי סיכום חפוז של פרטי ההסכם, ללא מעורבות מספקת של מערכת הביטחון בסוגיית הגרעין, נושא עמו פוטנציאל לאיום ביטחוני על ישראל ועל יציבות האזור כולו. עוד מזהירים כי ההסכם חייב לכלול ערבויות לשמירת היתרון הצבאי היחסי של ישראל באזור, כולל הבטחות אמריקאיות לכך וכן ניתוח מפורט של ההשלכות שעשויות להיות לבניית הכור על מדינות נוספות באזור, כמו מצרים וטורקיה.