לאחר שנרשמו עימותים במהלך יום הכיפורים (שני) סביב נושא התפילה בהפרדה מגדרית באזורים שונים ברחבי הארץ, זאת למרות שבג"ץ אסר על הפרדה מגדרית בין נשים לגברים בציבור, הגיעו התגובות של הפוליטיקאים וארגוני המחאה.

אמני ישראל חזרו דרך תמונות נדירות אל ההופעות תחת אש | 50 שנה למלחמת יום כיפור
50 שנה למלחמת יום הכיפורים: מחקר המתאר את התנהלות דובר צה"ל במהלך הלחימה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תקף בחריפות: "עם ישראל ביקש להתאחד ביום הכיפורים בבקשת סליחה, מחילה ואחדות בתוכנו. לתדהמתנו, דווקא במדינת היהודים, ביום הקדוש ביותר לעם היהודי, מפגיני שמאל התפרעו נגד יהודים בעת תפילתם. נראה שאין גבולות, אין נורמות ואין סייג לשנאה מצד הקיצונים משמאל. אני, כמו רוב אזרחי ישראל, דוחים זאת. אין להתנהגות אלימה כזאת מקום בתוכנו". 

ראש האופוזיציה יאיר לפיד השיב לדבריו: "מר נתניהו, בצאת יום הכיפורים ראש ממשלה בישראל לא אמור להוסיף להסתה ולמריבה, אלא לנסות להרגיע את הרוחות. לידיעתך, רוב האנשים שבאו למחות נגד הכפייה של המשיחיים צמו והתפללו ביום הכיפורים הזה. הם לא נגד היהדות, הם מנסים להציל את היהדות מהחבורה הגזענית והקיצונית שנתת לה במתנה את השלטון".

ח"כ בני גנץ מסר: "במשך 75 שנה הצליח רוב גדול של הישראלים להגיע להסכמות על המרחב הציבורי ביום הכיפורים, כך שיותאם לפי הקהילה. ‏75 שנה הצליחו ציבורים לכבד האחד את השני למרות השוני, ולא הכניסו פוליטיקה ליום הכיפורים. ‏כעת, מי שהחליט להפריד בינינו - הצליח לחלל גם את היום הקדוש הזה בכפייה ובשנאת חינם".

"‏ומי אם לא ראש הממשלה, מחולל השנאה הגדול ביותר, הוא זה שבוחר כעת ללבות את האש, ביחד עם פוליטיקאים שהחליטו להפוך את המרחב הציבור שלנו - לאזור אסון.  ‏אני קורא לכל המנהיגים לגלות אחריות, ולהפסיק את השיח ואת המעשים מחרחרי המדון. ‏לציבור אני מבקש להגיד, יש היגיון לאפשר למרחב הציבורי להתנהל לפי מאפייני האוכלוסייה, ובמקרה הזה התקבלה פסיקה נכונה לטעמי, שהסמיכה את עיריית תל אביב לקבוע את הנהלים. ‏אך חשוב מכך, עלינו לזכור - במקום שבו יש מי שמדרדרים אותנו למלחמת אחים, המשימה של כולנו היא למנוע אותה", הוסיף.

בארגון ראש יהודי טענו: " המתפרעים קיימו מופע צרחות"; במחאה תקפו: "נחשפנו לתכנית זדונית"

מארגון ראש יהודי נמסר: "עוד טרם תפילת כל נדרי הגיעו כ-100 מפגינים מאורגנים מבעוד מועד, לחבל בתפילת יום הכיפורים שתוכננה כחוק בכיכר דיזינגוף. המתפרעים קיימו מופע צרחות ובריונות והצליחו להדוף מהכיכר את מאות תושבי תל אביב שביקשו להתפלל ביום כיפור כבשנים עברו. עזבנו את הכיכר כדי למנוע את חילול היום הקדוש ועברנו לבית הכנסת מתוך אחריות ושמירה על כבוד יום הכיפורים. אנו פעלנו במסגרת החוק ושורת הדגלים האוורירית שהקמנו עמדה לחלוטין בפסיקה המשפטית".

"את תפילת נעילה קיימנו בבית הכנסת ויצאנו לרחוב הסמוך לאמירת 'אבינו מלכנו' ותקיעת שופר, כש-1,000 תושבי תל אביב הצטרפו אלינו. ההפגנות נגד התפילה הוכיחו כי מלכתחילה למפגינים לא הפריעו הדגלים, למפגינים הפריעה התפילה במרחב הציבורי שכאמור אושרה כחוק. עם צאת יום הכיפורים ולקראת חג סוכות אנחנו מבקשים מהציבור להרבות באהבה ובאחדות ולהזמין לסוכה את השכנים בכל אתר ואתר", הוסיפו.

מתנועת כוח קפלן נמסר: "ביום הכיפורים נחשפנו לתכנית זדונית, סדורה ומתוכננת היטב, של קנאים דתיים שניסו להפר פסיקות בתי המשפט במטרה לכפות הדתה קיצונית ומשיחית על המרחב הציבורי החילוני ברחבי הארץ. זהי אותה חבורה שמנסה להפוך את ישראל לדיקטטורה משיחית,  חבורה שממנה יוצאים שורפי תינוקות והמעודדים אותם והתומכים בהם. אנו רואים בחומרה רבה את ניסיון ההשתלטות על המרחב הציבורי על ידי עמותות הממומנות מכספי המיסים של הציבור הליברלי, המקבלות רוח גבית מנבחרי הציבור שניצבים בחזית ההפיכה המשטרית. זהו עוד שלב בהפיכה המשטרית שמתרחשת בישראל וניסיון להפוך לנורמה מרחב ציבורי שמוכתב על ידי הרבנים הקיצוניים ביותר דוגמת דב ליאור וצבי טאו. הם מעוניינים בישראל נוסח הטאליבן ומול כך חובה להתגונן. הציבור החילוני והליברלי במדינת ישראל לא יסבול ולא יכיל פגיעה באמונותיו ובאורחות חייו. אלו המבקשים לשנות את דמותה ישראל מבית הלאום של העם היהודי כולו למדינת האורתודוכסיה נוסח אבי מעוז יגלו מולם את עם ישראל החופשי מתקומם מולם".

שקמה ברסלר, ממובילות המחאה, כתבה: "הקיצונים הכהניסטים המשיחיים החליטו לפתוח נגד עם ישראל במלחמת דת דווקא ביום כיפור. הם אותם האנשים שתומכים בשורפי תינוקות. הם אותם האנשים שמוכנים לקרוע את העם והצבא כדי להעביר הפיכה משטרית. לכל המבולבלים - זו לא יהדות".

חופשי בארצנו - מטה המאבק: "אירועי יום כיפור הם תמרור אזהרה גדול ובוהק לכולנו; ממשלת החורבן היא האחראית הבלעדית. האירועים ביום כיפור בתל אביב הם תולדה של שיסוי מתמשך וקריעת החברה הישראלית על ידי הנהגה קיצונית ונטולת רסן, שמבקשת לנצל את כוחה כדי לחולל הפיכה משטרית ולהפוך את ישראל למדינה משיחית וחשוכה. כשראש הממשלה ושריו מסרבים להתחייב שיכבדו את פסיקת בג״צ, אין זה פלא שיש גם אזרחים שמזלזלים בשלטון החוק ובהכרעות בית המשפט. התוצאה בתל אביב היתה פעולות התגרות והתרסה מתוכננות של קומץ קיצוני-משיחי, תוך התעלמות מפסיקת בג״ץ ומרגשות הרוב הליברלי בעיר. ממשלת החורבן מובילה אותנו לסף מלחמת אחים קורעת לב, דווקא באחד הימים הקדושים ביותר לעם ישראל, מועד שמאז ומתמיד סימל את היכולת לחיות ביחד, בהתחשבות ובכבוד הדדי, למרות ועל אף השוני בין הקבוצות השונות בחברה. בשעת המשבר הקשה שהונחת עלינו בידי מנהיגות הרסנית, נדרשת עמידה איתנה של הציבור הדמוקרטי על כל גווניו. עלינו להוקיע את הגורמים הקיצוניים שרומסים את ערכי מגילת העצמאות ומעוותים את היהדות, לחזק את הערבות ההדדית ולשמור על הבית המשותף. אירועי יום כיפור הם תמרור אזהרה גדול ובוהק לכולנו - אם לא נפעל עכשיו, ייתכן שלא תהיה דרך חזרה".

חולדאי: "אין מקום להפרדה והדרה מגדרית במרחב הציבורי"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב בפוסט בפייסבוק: "חבל שבשם האל קילקלו את יום הכיפורים. אני אוהב את יום הכיפורים בשכונה שלי. את השקט. את הכבוד ההדדי. את האנשים שלובשים לבן. את ההליכה האיטית לבית הכנסת, כשהצעדים עוד קצת כבדים מה"מפסקת". אני אוהב להסתכל בבית הכנסת מי מכיר את השירים ומי מתקשה לעקוב, מי ינוח ומי ינוע, מי במים ומי באש. שנים הלכתי לבית הכנסת הספרדי, למרות שהוא יותר רחוק, כי יש לי חברים שם. ליהיא ויעלי אוהבות את בית הכנסת "כלל ישראל" הקרוב יותר. בסוף הסיבוב אומרים גם שלום באוהל הגדול של חב"ד. הכי אני אוהב את זה שכולנו יודעים מה החוקים, למרות שאין חוקים. אם הילדים על האופניים עושים רעש, מישהו יגיד להם "ששש... יום כיפור היום". גם מי שלא צם, לא מבשל. כל המכוניות מנמנמות בחניות".

"שנים אני נותן את יום הכיפורים כדוגמא לכך שהיהדות לא צריכה שיאכפו אותה. היא הופכת להיות של כולנו רק כשאנחנו מתחשבים אחד ברגשות השני. עד השנה. עד שהגרעין החרד"לי שהגיע לשכונה החליט להביא גם אלינו את המלחמה. מתעקשים על הפרדה מגדרית גם בחוץ. בנו צמוד ל"כלל ישראל" אוהל שבו מתפללים רק בניגון אשכנזי. מקפידים להסביר לנו – במאור פנים, ברור שבמאור פנים – שיש רק גירסה אחת של היהדות, הגירסה שלהם, והם דורשים שבשם הסובלנות גם בשכונה שלנו הם יחליטו מה מותר ומה אסור".

ראש עיריית תל אביב יפו, רון חולדאי: "לצערי אתמול בערב החליטו גורמי קיצון דתיים ומשיחיים לרמוס את החלטת בית המשפט והקימו הפרדה בין גברים לנשים בתפילת ערב יום הכיפורים. קהל של מוחים, תושבות ותושבי העיר, מנעו מן התפילה בכיכר דיזנגוף להתקיים בצורתה הבלתי חוקית. מאז מלחמת יום הכיפורים, 50 שנה, לא הזעיקו אותי במהלך החג. אני רוצה להבהיר בצורה ברורה - אני לא אתן לשנות את אופיה של העיר שלנו! בתל אביב-יפו אין מקום להפרדה והדרה מגדרית במרחב הציבורי. גורמים שלא יכבדו את הוראות העירייה והחוק לא יקבלו יותר היתרים לפעול במרחב הציבורי בעיר! באשר לנושא האכיפה בשטח - החלטתי לאחר דיון מעמיק בשילוב הגורמים העירוניים ומשטרת ישראל, חצי שעה לפני כניסת החג, לא להכניס כוחות משטרה על מנת לבצע אכיפה בערב כיפור תוך כדי קיום התפילה, על מנת לא לייצר הסלמה מיותרת ולשמור על קדושת החג. אכיפה והפעלת כוח הייתה עלולה להבעיר את השטח ולייצר הסלמה מיותרת. זוהי החלטת מדיניות שלי שאני עומד מאחוריה, מתוך ראיית כלל הציבור התל אביבי שיום זה משמעותי עבורו. דרדור האירוע היה נותן פרס ותמונת ניצחון לגורמי הקיצון שמאיימים על העיר".

הרב שמואל אליהו: "מי שראה את כל ה'דמוקרטים' כופים באלימות את הערכים שלהם על ציבור דתי, מבין שמדובר באנשים אלימים שמשתמשים בשם הדמוקרטיה כדי לכפות בכח את הערכים שלהם על הרוב. לא מדובר פה בהתגוננות שלהם מפני הכפיה שלנו. הם כופים עלינו להתפלל לפי הערכים הפרוגרסיביים שלהם. אף אחד לא כפה עליהם להתפלל במעורב או בנפרד. אף אחד לא כפה עליהם לצום או לאכול כשר".

"אבל מה אנחנו רוצים מהם? יש להם גיבוי של בית המשפט. כשבפעם הבאה יגידו לכם שבית המשפט מגן על המיעוט מפני עריצות הרוב, תשאלו על מי הוא הגן בפסיקה ההזויה הזו. לאור הפסיקה הזו, הפריעו לאנשים בחיפה להתפלל בבתי הכנסת שנבנו באוהלים. לטענתם בתי הכנסת הללו הם שטחי ציבור ואסור להתפלל בנפרד. אל תגידו שלא אמרנו לכם, מחר יאסרו עלינו הליברלים עם השופטים המתקדמים שלהם להתפלל גם בבתי הכנסת הרגילים", הוסיף. 

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פרסם בחשבון הטוויטר: "‏ביום הכיפורים הזה ראינו שונאים שמנסים לגרש את היהדות מהמרחב הציבורי. ישראל היא מדינה יהודית! ודמוקרטית. בחמישי הקרוב אקיים תפילת ערבית בכיכר, הציבור מוזמן!".

מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, חה״כ ולדימיר בליאק ('יש עתיד'): ‏״לא התכוונתי לצייץ ביום הזה, אך רואה את התמונות והסרטונים מתל אביב וחש שילוב מוזר של עצב וגאווה. עצב - כי גם המסורת של יום כיפור הורעלה על ידי הקיצוניים, בתמיכה ובעידוד הפטרונים שלהם בקואליציה".

"גאווה - כי הציבור הליברלי התעורר ולא ישתוק יותר. לעולם. ‏חשוב לזכור, בטח לאור מתקפת השופרות שתתרחש כאן בעוד 24 שעות - אנחנו לא פחות יהודים מאף אחד אחר. היהדות חשובה שלנו, המסורת חשובה לנו, יום כיפור חשוב לנו. אך מי שהגיע ללב תל אביב ומתעקש, בניגוד לפסיקת בג"צ, על הפרדה מגדרית - לא מחפש תפילה. ‏הוא מחפש לשים לנו אצבע בעין, הוא מזלזל, הוא יורק על הערכים הליברליים".

"‏דווקא ביום כיפור הם עושים לנו דווקא. אז לא נתנצל יותר, לא נתקפל יותר, לא נחפש בכח "שלום עולמי" תמורת ויתור על הערכים שלנו ועל עתיד ילדינו. היהדות שלנו תישאר מחבקת ומאירת פנים. ‏זו הבית שלנו, זו המדינה שלנו, אלה הערכים שלנו ורק אנחנו נחליט כיצד ייראה המרחב הציבורי שבו נחיה״.

ח"כ טלי גוטליב על המהומות בת"א: מראה נוראי. שנאת חינם. שנאת אחים. אוטו אנטישמיות. למוסלמים שמשתחווים בכיכר לא היו מעזים". יו״ר הקואליציה אופיר כץ: "ההתפרעויות של מפגיני השמאל האנטי דמוקרטיים במהלך התפילה הן לא רק מעשה מכוער ואנטישמי, הן מציגות מחזה שכמותו ראו רק בגולה. להפריע ליהודי בזמן תפילת יום כיפור, נורא. כל ימני, דתי, מסורתי, שהזדהה אי פעם עם המחאה, שישאל האם הוא רואה עצמו כחלק מהמופע המבחיל הזה שראינו בתל אביב?"

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "כל מי שמנסה להשתמש בפסיקת בג״ץ כדי להצדיק את ההנהלות המחפירה של אלו שהפריעו לתפילות יום כיפור צריך להתבייש. ‏הגיע הזמן לעצור את השנאה היוקדת הזו כנגד כל סממן יהודי. זו חציית קו אדום בלתי נסבלת".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "בזמן שמיליוני יהודים בישראל ובעולם התפללו בבתי הכנסיות ובמרחב הציבורי, צמו, התאחדו, ביקשו סליחה והתחברו לשורשים ולמסורת שלנו, קומץ שורפי האסמים אלימים בגיבוי יאיר לפיד הדליקו אש וחיללו את היום הקדוש. אין לי ספק שהרוב המוחלט של העם, מימין ומשמאל, מתנער מהם בכל תוקף. במוצאי יום הכיפורים, אני קורא לכולנו לא להיגרר לפרובוקציות האלה ולהמשך השנאה והמחלוקת. יהודים אנחנו. אחים אנחנו".