המתיחות והחשש מפני עימותים אלימים בחברה הערבית מתגברים לקראת 31 באוקטובר, מועד הבחירות לכ־200 רשויות מקומיות. בעוד שביישובים היהודיים נערכים ל”מלחמות פוליטיות”, ביישובים הערביים המצב חמור פי כמה, כשהאווירה ברחובות הפכה בתקופה האחרונה למייאשת וקודרת במיוחד.

האלימות בחברה הערבית: שני נרצחים ו-35 פצועים ביממה אחת
האלימות לא פוסקת: אדם בשנות ה-50 לחייו נורה למוות בחיפה, קורבן נוסף ברהט

מועמדים רבים לרשויות המקומיות חוששים לביטחונם האישי בעקבות התגברות מקרי הירי לעבר גורמים במגזר. לאחרונה הודיע מוסעב דוח’אן, שהיה מועמד לראשות עיריית נצרת, על פרישתו מהמרוץ לאחר שאלמונים ירו לעברו בחודש שעבר.

מקורביו סיפרו כי “דוח’אן פרש בעקבות הלחץ שהפעילה עליו משפחתו. הוא חושש שינסו לחסל אותו כמו שכבר ניסו בעבר, והוא יודע שאין מי שישמור עליו”.

המקורבים מפנים אצבע מאשימה כלפי המשטרה, שלא עושה מספיק לטענתם כדי להגן על דוח’אן ואחרים. בחודש שעבר נפצע דוח’אן באורח קל עד בינוני מירי לעברו, שגרם לפציעתם של שני אנשים נוספים שהיו לצדו. לדבריו, זאת לא הפעם הראשונה שבה עבריינים מנסים להתנקש בחייו.

בעקבות הדיווח כי בשל האלימות הקשה נשקלת האפשרות לדחות את הבחירות ב־12 יישובים, כתב יו”ר האופוזיציה יאיר לפיד כי “תפקידה של הממשלה במדינה דמוקרטית הוא לאפשר בחירות בכל מצב. שיביאו את כל משטרת ישראל, שיגייסו את מג”ב להשגיח על הקלפיות, את השב”כ שיעסוק בזה, אבל ממשלה לא מבטלת בחירות”.

הנושא עלה גם בדיון שנערך בוועידה לביטחון לאומי ובפנייה של שר הפנים משה ארבל לראש הממשלה בנימין נתניהו. יו”ר רע”ם מנסור עבאס הציע לאחרונה להתמנות כפרויקטור לענייני החברה הערבית.