זהירות: רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, הנוסעים על המדרכות ברחובות תל אביב ונדמה להם שהצליחו לחמוק מתחת לרדאר של הפקחים - עלולים לקבל קנסות כספיים בדואר.

סקר "מעריב" ואור ירוק: 29% מאמינים בהחמרת הענישה נגד רוכבי אופניים וקורקינטים
 
עיריית תל אביב-יפו הכניסה לשימוש "מצלמה מדלגת", המתעדת במהלך היום באזורים שונים בעיר, והציבה עשרות עמודים עם מצלמות, המיועדים לאכיפת נסיעת רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים.

"הגברנו את האכיפה למען שמירה על שלומם של הולכי הרגל, ואנחנו רואים שהמודעות של רוכבי הקורקינטים והאופניים החשמליים גוברת", אומר בני אסא, מנהל יחידת תנועה וסדר ציבורי באגף הפיקוח והאכיפה בעירייה.

אסא, בעל ניסיון עשיר במשימות פיקוח ואכיפה ברחבי תל אביב, היה בעבר בין היתר ראש כוח דלתא, שפעל באזור התחנה המרכזית הישנה במגוון משימות פיקוח ואכיפה.

"התמקדנו שם באכיפת הסדר הציבורי. בתפקיד הנוכחי שלי זאת אכיפה מסוג אחר, למען הולכי הרגל על המדרכות ולמען בטיחותם של הרוכבים", הוא מסביר.

"מעריב" התלווה לפקחים שביצעו אכיפה בשבוע שעבר ברחוב הרכבת בדרום העיר.
רוכבי אופניים רבים, שנסעו בשביל האופניים והקורקינטים שמתחיל בצומת בגין וביקשו לנסוע בשביל האופניים, היו אמורים לבצע עיקוף לצד השני של רחוב הרכבת, אולם חלקם המשיכו בנסיעה לכיוון רחוב אלנבי גם על המדרכה.

"לנו יש סמכות לבצע אכיפה רק על המדרכה ושבילי האופניים. למשטרה יש סמכות לבצע אכיפה על הכביש, וזה מאוד מתסכל. אנחנו רואים לפעמים במרחק של מטר מאיתנו על האספלט של הכביש הצמוד למדרכה רוכב קורקינט חשמלי שנוסע בניגוד לכיוון התנועה, או שחוצה צומת ברמזור אדום, אבל לא יכולים לבצע נגדו אכיפה", סיפר אחד הפקחים.

הקנסות על עבירות של רוכבים שנוסעים על המדרכה עלולים לעתים להיות כבדים.
רוכב קורקינט או אופניים חשמליים שנתפס בעת נסיעה על המדרכה יקבל קנס של 250 שקל, ובחלק מהמקרים הכלי יוחרם למחסן של העירייה ברחוב הרצל 131, משם אפשר יהיה לשחרר אותו רק לאחר יממה ותשלום נוסף של 270 שקל.

על רכיבה על קורקינט ללא חבישת קסדה הקנס עומד על 1,000 שקל, וגם על דיבור בטלפון הסלולרי תוך כדי רכיבה מוטל קנס של 1,000 שקל. על פי נתוני העירייה, מתחילת שנת 2023 נרשמו 30,300 דוחות לרוכבים שביצעו עבירות על המדרכות ושבילי האופניים, ופקחים החרימו 860 כלים למשך יממה.

למרות הטענות מצד תושבים על היעדר אכיפה וסכנה מוחשית לביטחונם בשל נסיעה פרועה של רוכבי אופניים, בעירייה דווקא טוענים כי "אנחנו רואים ירידה במספר הרוכבים שנפגעו בעיר, וזה הרבה בזכות האכיפה".

על פי הנתונים, מתחילת שנת 2023 נהרגו שלושה רוכבי אופניים, 29 רוכבים נפצעו באורח קשה ו־53 רוכבים באורח קל. ב־2022 ארבעה רוכבים נהרגו, 66 נפצעו באורח קשה ו־2,010 באורח קל.

עוד עולה מהנתונים כי מתחילת שנת 2023 לא היו הולכי רגל שנהרגו מפגיעת אופניים. לעומת זאת, חמישה הולכי רגל נפצעו באורח קשה ו־15 נוספים באורח קל.

ראש העירייה רון חולדאי: "בשנים האחרונות העירייה עושה מאמצים אדירים מול המדינה לחייב בחוק לוחיות זיהוי לכלים חשמליים פרטיים, מה שיאפשר אכיפה נגדם. כולי תקווה כי הצעת החוק בנושא שנדונה לאחרונה בוועדת הכלכלה של הכנסת תאושר ותקודם במהרה".