זמן קצר לאחר שמתח "מעריב" ביקורת כנגד התנהלות שב"ס, לפיה המשיכו לשבץ חיילות בשירות חובה במתקני כליאה של אסירים ביטחוניים, זאת חרף ועדת החקירה בפרשת הסוהרות שנפגעו מינית מאותם אסירים, השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ונציבת שב"ס, רב-גונדר קטי פרי, הנחו היום (שישי) להפסיק לאלתר את שירות סוהרות החובה בבתי הסוהר הביטחוניים. 

בשיחה שנערכה בין השר לנציבת שב"ס, החליטו השניים לפעול להוצאת סוהרות החובה מהאגפים כבר בימים הקרובים, שיאפשרו גם הם פרק זמן להתארגנות קצרה, זאת בהמשך לתהליך הוצאת כלל סוהרות החובה, לאחר 20 שנים בהם משרתים חיילי חובה בשב"ס, ואמור להסתיים במחצית 2024.

השר בן גביר אמר: "מדובר באירוע שיטתי ומתמשך שלא ניתן לסבול אותו יותר. ניצול של סוהרות בידי מחבלים ארורים וקשרים אסורים הוא לא מצב שיתאפשר במשמרת שלי. משנודע לי על האירוע שפורסם הבוקר, המתווסף לאירועים קודמים, אין מנוס מהחלטה מיידית".

רב גונדר קטי פרי, נציבת שב"ס: "נוכח האירוע והחומרה אותה אני מייחסת לו, הארגון בראשותי ינקוט בכל הצעדים הדרושים ובאפס סובלנות למקרי טוהר מידות. השר ואני רואים בנושא זה עניין ערכי במעלה הראשונה. במהלך השנה האחרונה הובלנו הליך גיוס מסיבי וגייסנו בזמן שיא למעלה מ1000 סוהרי קבע ועל כן אפעל להקדמת הליך הוצאת סוהרות החובה והחלפתם בתקני קבע במהלך הימים הקרובים".

נציבת שירות בתי הסוהר קטי פרי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נציבת שירות בתי הסוהר קטי פרי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כאמור, מוקדם יותר היום, הותר לפרסום כי חיילת שמשרתת כסוהרת בבית סוהר רמון קיימה קשר אינטימי עם מחבל אסיר ביטחוני שמשויך לפת"ח. הפרשה החלה בעקבות מידע מודיעיני שהגיע אל ענף ביטחון מידע בשב"ס, ולפיו חיילת בשירות חובה שמשרתת כסוהרת קיימה בשנה האחרונה קשר אינטימי עם אסיר ביטחוני מכלא רמון.

מחקירה פנימית של השב"ס עלה חשד שהאסיר הביטחוני מחזיק בתאו טלפון נייד, שבאמצעותו הוא נהג להתכתב עם הסוהרת ואף לקבל והחליף עימה תמונות. נציין כי בעקבות הפרשה נקבע כי חיילות לא ישרתו יותר במערך של סוהרות מול אסירים ביטחוניים. אלה שנמצאות בתפקיד ימשיכו לשרת. לטענת החיילת, האסיר איים עליה, אילץ אותה לנהל את אותו הקשר, ולמעשה הכל היה תחת לחץ ואיומים והיא סרה למרותו. עוד נוסיף כי בשב"ס לא למדו לקח, ולמרות החקירה ודרישות השר לביטחון לאומי, המשיכו להתנהל כאילו החיילות לא יהיו פגיעות לאחר הפרשה הקודמת.