לאחר שנים שבהן מעמדם של האזרחים הוותיקים נשחק, הבוקר, ביום האזרח הוותיק הבינלאומי, יפגינו בצומת קפלן בתל אביב אזרחים ותיקים כדי להחזיר לראש סדר העדיפויות הלאומי את בריאותם ורווחתם של זקני ישראל.

שחיקת קצבאות הזקנה דרדרה חמישית מהם לעוני. בשנת 2003, על רקע המיתון, שוּנה מנגנון הצמדת הקצבאות מהשכר הממוצע במשק למדד המחירים לצרכן, ובמשך 20 השנים שחלפו מאז המדד קפא, ואיתו גם קצבת האזרח הוותיק, שעומדת היום על כ־1,000 שקל מתחת לקו העוני - ובמקרים מסוימים גם יותר.

ההפגנה, שתחל ב־10:00 בבוקר, היא ביוזמת ארגון "ותק" - מייסודו של שר הגמלאים המנוח רפי איתן, ובשיתוף ארגון "נכה, לא חצי בן אדם", אשר היה ממובילי מחאת הנכים, לצד גופים וארגונים נוספים.

"אנו דורשים שכבר בתקציב המדינה הבא תושווה קצבת הזקנה לשכר המינימום. המדינה גם חייבת להשקיע יותר משאבים בהגברת מחקר, פיתוח וחינוך לאריכות חיים בריאים ומניעת מחלות זקנה, אשר ישפרו את היכולות של שירותי הבריאות והרווחה להתמודד עם אתגרי הגיל השלישי ההולכים וגוברים משנה לשנה, ויהוו אתגר לאומי בשנים הבאות", אומרים מארגני ההפגנה.

עוד הוסיפו: "אנו מחויבים מוסרית לעשות הכל ובכל הנחישות הנדרשת כדי לאפשר לדור ההורים חיים בכבוד, בבריאות וברווחה. ההפגנה אינה פוליטית. היא נוגעת לכולם, כי כולנו נזדקן ונרצה להזדקן בכבוד". קצב הזדקנות האוכלוסייה מביא את ישראל לסיכון ממשי בשנים הקרובות, ללא היערכות מתאימה לכך בתחומי הבריאות, הרווחה, הכלכלה, הדיור והתשתיות.

לפי הנתונים כיום, עד 2035 אוכלוסיית בני ה־65 ומעלה תגדל בכ־80% ומספר הנזקקים לטיפול סיעודי יכפיל את עצמו - כך שתיגרם תוספת הוצאה ציבורית של כ־20 מיליארד שקל, גידול משמעותי בבני משפחה מטפלים היוצאים משוק העבודה ועוד. מדינות רבות בעולם כבר קבעו את הזדקנות האוכלוסייה כסוגיה אסטרטגית, שאליה מוזרמים משאבים לאומיים רבים עם תוכנית סדורה, אולם בישראל אין גורם ממשלתי אחד המרכז את הטיפול והאחריות לנושא.

לאור זאת, התאגדו כמה גופים מרכזיים הפועלים בתחום הזקנה בישראל לקואליציה, שתפעל לקדם מדיניות אסטרטגית וישימה להתמודדות עם הזדקנות האוכלוסייה מול הממשלה. "קואליציית הארגונים להזדקנות בריאה" מורכבת מקדם - האיגוד לקידום קהילות דיור למבוגרים, האגודה לזכויות החולה, האגודה הישראלית לגרנטולוגיה, הסתדרות הגמלאים, אביב לניצולי שואה, CareGivers Israel, עמותת עמדא, איגוד העמותות למען הזקן, חברת המחקר הבינ"ל לקסידייל וחברות תרופות בינלאומיות.

נחי כץ, מנכ"ל קדם (לשעבר איגוד בתי האבות והדיור המוגן), המשמש כמנכ"ל קואליציית הארגונים, אומר: "אנחנו עומדים לקראת צונאמי של זקנה, ומערכות המדינה אינן ערוכות לכך. הטיפול בנושא מבוזר על פני עשרות יחידות ממשלתיות, כשתוכניות לאומיות ומחקרים רבים מהשנים האחרונות נשארו ברמת ההצהרה. הקואליציה תפעל ליישום מדיניות סדורה, כך שמבוגרים יוכלו להזדקן בישראל בצורה מכובדת".