רובי ברמן, הוא תושב יהודי דתי לשעבר. הוא מדריך טיולים שמדי יום מסייר עם לקוחות נוצרים, יהודים ומוסלמים בעיר העתיקה בירושלים. הוא היה עד למקרים רבים ומבישים של דתיים חרדים או מתנחלים שבזים ויורקים על המאמינים הנוצרים או על הכנסיות החשובות ביותר לדת הנצרות: ״מתוקף תפקידי, לצערי יוצא לי לראות מדי יום תושבים חרדים או מתנחלים שיורקים על כמרים, מטיילים נוצרים ועל הכנסיות החשובות ביותר לנצרות. לצערי, זה משהו שקורה על בסיס יומיומי קבוע. אתמול הלכתי לאזור הכנסיות בעיר העתיקה בירושלים, כי ידעתי שיהיה בלגן ושינסו לפגוע בנוצרים - אז החלטתי לנסות לדאוג שזה לא יקרה. הגעתי במיוחד מתל אביב, ותליתי שלטים עם מסרים חיוביים על מנת להשפיע על יהודים לא להתנהג בדרך הזו, כי זו לא דרך היהדות. במהלך היום, דיברתי עם ילד חרדי כבן 10 שירק כאשר עברו נוצרים, ניסיתי להניא אותו מהמעשה - אך הוא אמר שההלכה מחייבת אותו לירוק על נוצרים ׳הגויים שלא צריכים להיות כאן׳. תושב מבוגר חרדי אחר מפלג קיצוני אמר כי ״היריקות זו רק ההתחלה, וכשאנחנו, החרדים נהיה הרוב הארץ אנחנו נייחל לאפשרות להרוג את הנוצרים״. 

גינויים לדבריו של אלישע ירד שטען שלירוק על נוצרים זהו "מנהג יהודי עתיק"

״בהמשך, המשטרה הגיעה ועיכבה אותי כי תליתי שלטים ללא רשות ופגעתי ברכוש הציבור״, רובי מתאר. ״זה בולשיט כי לא היה שום מסר פוגעני בשלטים. במהלך היום, במשך שלוש שעות וחצי, הייתי עד ל-24 יריקות מאנשים שונים ברחוב. ברובע הארמני תפסתי שני בחורים יורקים על הכנסייה, ואמרתי על כך לשוטר שהיה עד למעשה והוא סירב לעצור אותם. באופן כללי, הלכתי היום להגן על הכנסיות דווקא בתור אדם יהודי שחשוב לו באופן אישי - שפני היהדות לא ישתנו. אני מתבייש שככה יהודים דתיים מתנהגים ואני מרגיש אחריות למגר את התופעה הזו״.

העיר העתיקה ירושלים (צילום: רובי ברמן)
העיר העתיקה ירושלים (צילום: רובי ברמן)

ממשטרת ישראל נמסר: "מעשי היריקות היא תופעה פסולה ומכוערת הראויה לכל גנאי. ככל שמתבצעת יריקה לעבר אדם הרי שמדובר בעבירת תקיפה. יודגש כי כל דיווח או תלונה על תקיפות ומעשי אלימות המגיעים לידיעת המשטרה מטופלים בהתאם, ובשנה החולפת נעצרו חשודים בהקשר זה ואף הוגשו כתבי אישום במקרים המתאימים. לצד פעילות מבצעית יזומה, גלויה וסמויה, המשטרה מקיימת קשר רציף עם ראשי הקהילות הנוצריות ואנשי הדת בעיר העתיקה ופועלת לטיפול בנושאים החשובים להם ופוגעים בשגרת חייהם".