הבחירות לרשויות המקומיות התאפיינו ברובן בשיעורי הצבעה נמוכים יותר משמעותית לעומת הבחירות לכנסת ועל סדר היום בקמפיינים עמדו בעיקר נושאים הקשורים לחיי היום-יום של התושבים, כמו ארנונה, חינוך, ניקיון, תחבורה, חנייה, גנים ציבוריים ופיתוח תשתיות.

ההערכות הן שבבחירות שיתקיימו ב-31 בחודש לרשויות המקומיות, שיעורי ההצבעה יהיו גבוהים יותר בחלק מהערים וזאת, על רקע החקיקה המשפטית (הרפורמה המשפטית, או המהפכה המשטרית, תלוי את מי שואלים) והמחאה והשסע המעמיק בין דתיים לחילוניים, כפי שבא לידי ביטוי ביום כיפור במהלך תפילות במרחב הציבורי בכיכר דיזנגוף ובכיכר הבימה, כאשר פרצו לעיתים עימותים מילוליים בין מוחים למתפללים.

גם בקמפיינים של חלק ממועמדים בבחירות לראשי רשויות מקומיות וחברי מועצה, שתי הסוגיות – החקיקה המשפטית ויחסי דתיים-חילוניים, עלו לסדר עדיפות גבוה. "אני מעריך שהפעם אחוזי ההצבעה ברמת גן יעברו את ה-55%. בבחירות שהתקיימו ב-2018 שיעור ההצבעה בעיר עמד על כ-48%", אומר סגן ראש עיריית רמת גן, עו"ד רועי ברזילי, המתמודד בראש רשימת "רמת גן חופשית" ומסביר: "יחסי דתיים-חילוניים והמהפכה המשטרית עלו לסדר עדיפות גבוה אצל תושבים רבים. אני פוגש אנשים שמספרים שהם מתכוונים בפעם הראשונה להצביע בבחירות לעירייה. האירועים שקרו הוציאו אנשים רבים מהמחנה הליברלי מאדישות והם יגיעו להצביע".

אולם מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אולם מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

להערכתו, שיעורי ההצבעה בקרב החילוניים בבחירות לעירייה ברמת גן היו נמוכים יותר לעומת שיעורי ההצבעה בקרב הציבור הדתי והחרדי. "בקרב החילוניים עלה מבדיקות שעשינו, כי שיעורי ההצבעה עמדו על כ-42% בלבד והפעם הם יעלו כנראה. להערכתי צפוייה מתקפת נגד של הציבור החילוני ליברלי. בציבור הדתי והחרדי שיעורי ההצבעה היו גבוהים יותר בעבר ואני לא יודע עד כמה הם עוד יכולים לעלות", הוא טוען.

חבר מועצת עיריית רמת גן, עו"ד זוהר ישרים המתמודד בראש רשימת הציונות הדתית-רמת גן באמונה, מעריך ששיעורי ההצבעה בקרב הציבור המסורתי והדתי בעיר יעלו בעקבות האירועים שהתרחשו ביום כיפור. "מה שקרה ביום כיפור בתל אביב זיעזע רבים. אני מאמין שתושבים רבים לא רוצים שרמת גן תהיה כמו תל אביב ושיעורי ההצבעה בקרב תומכי הגוש האמוני יעלו. אנחנו ממקדים את קמפיין הבחירות בהעלאת שיעורי ההצבעה", הוא מעריך.

חבר מועצת עיריית תל אביב, שלמה מסלאווי (רשימת הגמלאים), מעריך כי לאירועים ביום כיפור תהיה השפעה על הבחירות. "הפעם נראה לי שיבואו יותר מהציבור המסורתי והדתי להצביע", הוא מסביר.

בתוך כך, מטה המאבק - "חופשי בארצנו", הפיץ את אמנת חופשי בעירנו" במקומות שונים. פעילים ב"חופשי בעירנו" ברמת גן, יצאו בקריאה למתמודדים לחתום על האמנה, הכוללת 15 סעיפים. "אנחנו מעריכים שהמחאה תביא להעלאת אחוזי ההצבעה בבחירות", סיפרה ל"המקומון", אחת ממובילות האמנה, המתגוררת ברמת גן.

אזור התפילה בכיכר דיזנגוף (צילום: אבשלום ששוני)
אזור התפילה בכיכר דיזנגוף (צילום: אבשלום ששוני)

"מועצת העיר היא המקום שבו מתקבלות ההחלטות על הבית שלנו, על השכונה ועל העיר. יש לה השפעה מכרעת על חיים היום-יום של כולנו – הבחירות ב-31 באוקטובר יגדידו איך תראה מערכת החינוך שלנו, מה תהיה הנגישות שלנו לדיור, לתחבורה ולרווחה, מה יהיה היחס ללהט"ב, את תקציבי תנועות הנוער, ביזור מידה תהיה הפרדה בין דת ועיר ומה יהיו הקצאות קרקע ומבנים", ציינו יוזמן האמנה – "גם ברמה המקומית יש חשיבות ליצירת איזונים ובלמים".

בהמשך פנייתם למתמודדים הם ציינו עוד: "על מנת שהתושבים יוכלו לזהות מי המועמדים והרשימות שהתחייבו לייצג את הערכים הליברליים, נוסחה אמנה דמוקרטית. האמנה הדמוקרטית נוסחה על ידי נציגים של ארגונים חברתיים והתארגנויו מאה בליווי של פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה וארגון מרכזים לצדק חברתי".

הם הקימו אתר, בו יועלו הרשימות והמועמדים שיחתמו על האמנה. "אנחנו מזמינים את כל המועמדים והרשימות חתום על האמנה, כדי לעזור לציבור להבין מי מחוייב, הן לערכים של דמוקרטיה ושוויון המשותפים לכולנו ומי לא – הכל בצורה ברורה ושקופה, על מנת שלכל אזרח או אזרחית יהיה את מלוא המידע, שעל בסיסו יוכלו לקבל את החלטות ולפעול בהתאם".