התופעה המכוערת שהרימה את ראשה לאחרונה בירושלים היא תקיפת אנשי דת נוצרים וקבוצות תיירים שמגיעים למקומות הקדושים בעיר. לפי עדויות ותיעודים ממצלמות האבטחה, נראה שלא עובר יום כמעט שבו הם לא מושפלים ומותקפים, ובעיקר סופגים יריקות – עבירה שנחשבת לתקיפה על פי החוק הפלילי, ודינה עד שנתיים מאסר כשהיא נעשית על רקע דתי או לאומני. הבוקר (חמישי) עוכבו לחקירה שלושה חרדים לאחר שתועדו בסרטונים יורקים בכניסה למנזר בירושלים.

המנהג המגונה שצובר תאוצה: "רואה מידי יום מתנחלים וחרדים שיורקים על כמרים"
גינויים לדבריו של אלישע ירד שטען שלירוק על נוצרים זהו "מנהג יהודי עתיק"

כמה אנשי דת נוצרים שחיים בארץ, סיפרו בשיחה עם "מעריב" על ההשפלות היומיומיות, המחיר הנפשי שהן גובות והפחד להתלונן. "אנחנו נפגעים גם בכנסייה וגם מחוץ לה", סיפרה הנזירה יוסטינה, מהכנסייה הרומנית שממוקמת בשכונת ״מאה שערים״ שבירושלים.

"חרדים יורקים לעברנו בכל פעם כאשר אנו יוצאים מהכנסייה וכשאנחנו בתוכה - יורקים עליה", היא הוסיפה. "כשיש אירוע כזה, זה משפיע עלינו באופן לא טוב מבחינה נפשית. גם קבוצות התיירים שמבקרות באתרי הנצרות שלנו, עוברות את אותו הדבר״.

"מי שמתנהג בצורה הזו הם בעיקר ילדים ונערים חרדים", היא ממשיכה. ״זה עצוב שזה קורה במדינה שאמורה להיות מתקדמת ונאורה כמו ישראל. לעומת זאת, לרומניה, ארץ מולדתי, מגיעים יהודים דתיים רבים לבקר ושם אף אחד לא יורק לכיוונם. התופעה הזו פשוט יוצרת נזק תדמיתי ענק למדינת ישראל בעולם, ובסופו של דבר, אנחנו מקווים שנעצור את התופעה הזאת - ונחיה יחד בשלום".

דניאל גפן, מוסיף לדבריה ומתאר את ההתמודדות היומיומית הקשה שלו כמדריך תיירים באתרי הנצרות: ״אירועים כאלו קורים לי באופן יומיומי - באזור הכותל המערבי, שער האשפות, הר ציון במתחם חדר סעודה האחרונה וקבר דוד. חרדים ומתנחלים יורקים לעבר הנוצרים, וזה מנהג קבוע שאני מתמודד איתו. 

"לפעמים זה מתרחש באזורים שאינם כלל קדושים ליהודים כמו הוויה דולרוזה. הפוגעים מגיעים לאזורים שלא קדושים ליהדות - רק כדי להשפיל את הנוצרים. זה כאילו שהם הולכים מאות מטרים כדי לריב עם הנוצרים. הם יורקים לידם או עליהם ומקללים אותם. פעם אחת אפילו לקחו צלב מקבוצה מסוימת שהדרכתי, הרסו אותו והשתוללו - עד שמג״ב היו צריכים להגיע להרגיע את הרוחות״, הוא מספר.

״אין טיול שאני מוציא בו תיירים - ואין לי את הבעיה הזאת. תוך חמש או עשר דקות בעיר העתיקה בירושלים, ואפשר לשמוע ישר קללות או איומים כלפיי הנוצרים. הם באים לישראל במיוחד כדי לראות את האתרים הקדושים לדת שלהם, וחווים את החוויה הזאת בדרך כלל רק פעם אחת בחייהם. אני כל יום רואה את התופעה הזו, וצריך להתמודד עם אותם קיצוניים, ולהסביר לתיירים שהם רק מייצגים מיעוט קטן בארץ״, הוא מוסיף.

כריסטינה אמריי, מדריכת תיירים באתרי נצרות מוסיפה לתאר ומדברת על השכיחות שבאירועים: ״לא מזמן הייתי בכנסייה הרומנית בירושלים שבשכונת מאה שערים, והלכתי עם קבוצה של 45 תיירים נוצרים אורתודוקסים מרומניה, ומספר כמרים ונזירות. היו ארבעה נערים בני 14 ו-15 שעברו לידנו, התחילו לירוק עלינו וחזרו ואמרו 'איכס' ומילות גנאי נוספות״.

״כל פעם שמקרה כזה קורה, אני מתביישת ולא כל כך יודעת מה להגיד לתיירים. הקבוצה הקיצונית הזו לא מייצגת את ישראל בשום צורה, וצריך לטפל בתופעה ולהוציא לאור את המקרים הנוראים. אנחנו ההסברה של ישראל, אסור שתהיה תדמית כזאת של ישראל בעולם מול התיירים. בשביל להתמודד עם התופעה הזו, הקמנו את ״הקו החם״ לתלונות ודיווחים על אלימות מילולית או יריקות בקרב אנשי דת או מנזרים וכנסיות״, היא מתארת.  

״מה שהיה הכי עצוב הוא שאנשי הדת הנוצרים סיפרו שההשפלות האלו קורות להם בשגרה היומיומית״, הוסיפה. ״הם חווים אלימות מילולית ויריקות לעבריהם בצורה יומיומית מצד חרדים בערים מסוימות ברחבי הארץ - ובעיקר בירושלים. הם השתיקו את התופעה עד עכשיו כי פחדו להתלונן ושיפגעו בהם. צריך לזכור שזו גם ארץ זרה עבורם״.

כומר מהקהילה הארמנית באזור הר ציון בירושלים סיפר: ״אין יום שאני לא סופג קללות. כל יום לפחות עשרים איש יורקים לידי ומקללים אותי. זה סיוט מתמשך בשבילי. אני מפחד להתלונן גם כי פעם נערי גבעות שרפו כנסייה בצפון - ואנחנו עדיין מפחדים שיחוללו דבר כזה שוב. מקרי הוונדליזם שהיו בבתי כנסת בפולין, הם בדיוק כמו האירועים האלו שקורים לנו״.

כומר אחר מאותה הכנסייה אומר: ״לדעתי צריך לקחת מצלמות אבטחה, לגלות מי הפוגעים ולא לאפשר להם כניסה לעיר העתיקה אם הם מתנהגים ככה״

האחות וימגנה, מהכנסייה האורתודוקסית ממשיכה ומספרת: ״הרבה פעמים אנשים יורקים על הרחוב וגם עלינו. הם זורקים אבנים, מים וזבל. פעם גם זרקו אבנים על הכנסייה. הם מקללים אותנו ואת ישו - שהוא אלוהים בשבילנו. הם מקללים את האלוהים שלנו שהוא קדוש לנו. זה כל כך נורא, ודווקא בגלל שגם הם דתיים - זה עצוב אף יותר״.

רובי ברמן, מדריך תיירים גם כן, שיתף בשיחה שניהל עם חברו הכומר: ״לפני כמה ימים כתבתי לחבר שלי, שהוא כומר בעיר העתיקה, לבוא לפגוש אותי לקפה - אך הוא אמר שהוא לא יכול כי 'מאז אתמול, באים בהמוניהם אנשים לירוק עלינו. לא בטוח לנו יותר להסתובב כאן'״.