תפילת שחרית לרגל שמחת תורה נערכה הבוקר (חמישי) בהפרדה מגדרית בכיכר דיזנגוף ללא אישור העירייה, זאת לאחר שבית המשפט דחה את הערעור של ארגון "ראש יהודי", שביקש לקיים במקום הקפות בשמחת תורה. כזכור, בערב יום הכיפורים האחרון נערכה בכיכר תפילה בהפרדה בניגוד למדיניות עיריית תל אביב, שהובילה לעימותים רבים. בעקבות הצבת המחיצות, רבים מחו ממול לתפילה ועימותים מילולים פרצו בכיכר.

על אפם וחמתם של עיריית ת"א וביהמ"ש: אגיע להתפלל בכיכר דיזנגוף | ליאו די

את התפילה הוביל ליאו די, אב שכול תושב אפרת, שאשתו לאה די ושתי בנותיה נרצחו לפני כחצי שנה בפיגוע בבקעת הירדן. בעקבות העימותים המילוליים וקיום התפילה ללא אישור עיריית תל אביב, הוזעקו למקום כוחות המשטרה ופקחים, שהסירו את המחיצה המאולתרת אך התפילה נמשכה. בתיעודים מהתפילה נראו גם דחיפות ולא רק קללות וגידופים.

עימותים בתפילה בהפרדה בכיכר דיזינגוף בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
עימותים בתפילה בהפרדה בכיכר דיזינגוף בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

ליאו די בתפילה בהפרדה בכיכר דיזינגוף בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
ליאו די בתפילה בהפרדה בכיכר דיזינגוף בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

כזכור, אתמול פרסם ליאו די טור ב"מעריב", בו הוא הודיע כי יגיע לתפילה בהפרדה, למרות שהינה נערכת בניגוד לחוקי העירייה: "אתפלל בכיכר דיזנגוף ביום חמישי, בתשע בבוקר, על אפם ועל חמתם של ראש עיריית תל-אביב ושל בית המשפט העליון. אני קורא לכל היהודים שהאמת והאוטונומיה חשובות להם לבוא לתל-אביב בשבועות ובחודשים הקרובים ולהתפלל בפומבי – עם או בלי מחיצות, חזנים, ישיבה מעורבת, רבניות, ישיבה נפרדת, מגבעות שחורות, קשתות ורודות, אפים אדומים, מה שתרצו. חופש הדת הוא גם חופש לדת והוא חל על כולם. התקפה על חופש הדת שלנו היא תחילת הסוף של זכויות האדם שלנו".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ליאו די בתפילה בהפרדה בכיכר דיזינגוף בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
ליאו די בתפילה בהפרדה בכיכר דיזינגוף בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

ר', ששהתה במקום במהלך העימותים, סיפרה ל"מעריב": "ירדנו לשתות קפה במקום הקבוע והופתענו לראות הפרדה בכיכר דיזינגוף. התקשרנו ל-106, למועצת העיר ולמשטרה, שאלנו לפינוי ואף אחד לא הגיב לבקשותינו. דיברתי באופן אישי ואמרו שזה בטיפול. אחרי שעה וחצי פינו. צילמתי שם, סתם באו לעשות פרובוקציה. התחילו לתקוף אותי פיזית ואחר כך הלכו למשטרה בטענה שאני תקפתי אותם. עשו את זה כמה פעמים, זה היה מתאום עם 'ראש יהודי'".

מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב, התייחסה לתפילה שנערכה ללא אישור העירייה, ואמרה: ״מדובר על מיעוט קיצוני-משיחי שמגיע לתל אביב כדי ליצור פרובוקציה. עצוב לי שהם משתמשים בחגים היהודיים כדי לפלג ולשסע את העם, בדיוק כמו שביזו את כבוד יום הכיפורים. אנחנו לא נאפשר הפרדה מגדרית במרחב הציבורי בתל אביב ואני מצפה מהפיקוח העירוני לאכוף זאת בשטח. בימים אלה אני פועלת בעירייה אל מול ניסיון ההשתלטות של הגרעינים התורניים על העיר. אנחנו בודקים כיצד אפשר להילחם בתופעה הזו מבחינה תכנונית ותקציבית. מה שהיה הוא לא מה שיהיה, אנחנו נעמוד מול הגרעינים התורניים הקיצוניים כחומה בצורה במועצת העיר ונחסום את הניסיונות שלהם לפגוע באורח החיים הליברלי בעיר״.