יש מי שטענו עד לאחרונה כי מערכת הבחירות בהרצליה מנומנמת, עם ראש עיר שמחזיק בבולטות ואהדה גדולה. אך המתח הלאומי של יחסי דתיים וחילונים, והמחאה כנגד הרפורמה, לצד פרסומים לא מחמיאים על מועמדותו של רפי קדושים בראש רשימת הליכוד בעיר, שמו אותה במרכז סדר היום הציבורי. יצאנו למסע לקראת הבחירות, במהלכו שוחחנו עם המועמדים וניסינו להבין לאן הבחירות הולכות. 

בכירים בליכוד בסוכת העבריין: ״צריך להחזיר לו ובגדול ביום הבחירות"
בעקבות הביקור שעורר סערה: מיהי משפחת הפשע קדושים?

ראשית, משה פדלון, ראש העיר הרצליה מזה עשור, זוכה לתמיכה ואהדה רבה בקרב תושבי העיר, וכן לתמיכת המחנה הממלכתי ובני גנץ. במטה פדלון מתגאים כי בעשר השנים בהם פדלון עומר בראש העיר הוא הצעיד אותה קדימה בכל תחומי החיים: מערכת החינוך עברה מתיחת פנים, השתדרגה ועלתה בכל הדירוגים, תשתיות העיר התחדשו, נבנתה ואוכלסה שכונת גליל ים שמונה כ-5000 יחידות דיור, העלתה המודעות לשמירה על הטבע והריאות הירוקות, הוכנסה תחבורה ציבורית חינמית בסופי שבוע ברחבי העיר, והעיר עלתה בכל דירוג ליבראלי, ישראל חופשית, מדדי שקיפות, גאווה ומנהל תקין.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פדלון, כמו מרבית תושבי הרצליה, דוגל בגישה של  "חיה ותן לחיות", והגברת פעילות הפנאי והעסקים בשבת בוצעה ללא הפרעה לרגשות האוכלוסייה המסורתית בעיר ולכן התקבלה בהבנה ובשלום. ממטה פדלון ידעו לפסר כי מאז שנבחר חתר פדלון לקיום קואליציות רחבות אשר מייצגות את מרבית תושבי העיר, גורמים שפרשו מהקואליציה עשו זאת מסיבות אינטרסנטיות ופולטיות ולא מתוך התנגדות עקרונית לעשייתו האנפה למען העיר וכעובדה נכנסה לקואליציה לצידו מאיה כץ מי שהתמודדה נגדו בבחירות הקודמות וכעת תרוץ כמספר 2 ברשימה מאוחדת שלהם.

מאז שהתברר זהות המועמדים למועצת העיר - פדלון הכריז בכל מקום כי לא ישב שבשום קואליציה עם גורמים עבריינים, והצפי בסקרים לגודל סיעתו בראשה עומד ביחד עם סגניתו מאיה כץ, יאפשר לו להקים קואליציה יציבה ורחבה גם ללא קדושים. נגד פדלון מתמודד יריב פישר, בן 45, נשוי ואב ל-5 משמש כ-20 שנים חבר מועצת העיר ובתקופה האחרונה כיו"ר האופוזיציה, החליט להתמודד מטעם "יש עתיד" לראשות עיריית הרצליה בבחירות הקרובות.

בדרך לקלפי בהרצליה  (צילום: ללא קרדיט)
בדרך לקלפי בהרצליה (צילום: ללא קרדיט)

פישר אמר ל"מעריב": "כיזם, אני רואה ומזהה את הפוטנציאל הלא ממומש של העיר ובטוח שעם ניהול נכון אפשר להצעיד את הרצליה הרבה קדימה. הרצליה אינה עיר בינונית כפי שהיא נחשבת כיום, יש בה הכל והיא חייבת  לחזור למקומה הטבעי- עיר חופשית, ליברלית, מתקדמת ומשגשגת".  פישר מציין כי  עבורו מדובר בצו השעה, אזעקת אמת ושכיום העיר מנוהלת על ידי משפחות הפשע בחסות ראש העירייה פדלון. 

פישר: "אני ממש חרד לעתידה של הרצליה. אני מאמין שלראש עירייה יש את הכוח והיכולת להיות שומר הסף ולשמור על הצביון והאופי של העיר, בעיקר אל מול הגורמים הקיצוניים שמובילים את המדינה שלנו למקומות חשוכים. אנחנו נעשה לזה סוף. אני מתחייב שרפי קדושים לא יהיה באף קואליציה שאקים ואף גורם מפוקפק לא ינהל את העיר מאחורי הקלעים".

יריב פישר עם יאיר לפיד (צילום: אסי אפרתי )
יריב פישר עם יאיר לפיד (צילום: אסי אפרתי )

ישנם מועמדים נוספים כמו ירון עולמי, בן 47, נשוי לרננה ואבא לאביתר, מעוז ומאור הוא חבר מועצה ותיק. למעלה מעשרים שנה מכהן כיו"ר מנהלת פארק הרצליה ומנהלת סוקולוב-בן גוריון. שלקח קצת אחרת את נושא הפערים והשסע התמודד בסיעות עצמאיות בקדנציות הקודמות וכעת רץ בסיעה מאוחדת של דתיים וחילוניים:"בבחירות האלה בחרתי בדרך של קירוב לבבות, חיבורים ואחדות.

החלטתי על ריצה משותפת למועצת העיר עם ותיק חברי המועצה צבי וייס, וזאת מתוך תחושת אחריות ושליחות.שילבנו ידיים, שמנו את האגו בצד,ועשינו את המתבקש - איחוד כוחות! הסיעה החדשה והמאוחדת תהווה בית חם לכל תושבי הרצליה המאמינים בדו קיום, ערבות הדדית וחיבור למורשת ולמסורת ישרא לאנו מאמינים שבמיוחד בתקופה זו, כשיש ויכוחים ומחלוקות חשוב להראות שאפשר לחיות." סיפר

יש גם רשימות חדשות שממש חרטו על דגלן את עקרונות המחאה אחת מהן היא ברשות דנה אורן ינאי מטעם "חוזה חדש."דנה אורן ינאי (45), חברת מועצת העיר העומדת בראשות סיעת "חוזה חדש – הרצליה", הרשימה של תנועת המחאה, כיוזמת וכמובילת המחאה בעיר. "הבחירות הקרובות בהרצליה עוסקות בשאלה: לאן הולכת העיר. האם תשאר ליברלית, או תהפוך למעוז שמרני בו קיצונים ומשפחות פשע ישתפו פעולה בבזיזת הקופה הציבורית ובהרס עתידנו. בסוף, זה אנחנו או הם".  

ראש העירריה המכהן משה פדלון  (צילום: ללא קרדיט)
ראש העירריה המכהן משה פדלון (צילום: ללא קרדיט)

הרצליה היא אחת מהערים המובילות במחאה בישראל. בשל העובדה שכ-70% מהתושבים ליברלים, מתמודדים רבים מצהירים על עצמם ככאלה, גם אם הם לא. בהם גם ראש העיר וסגניתו, ששניהם במקור אנשי ליכוד, ובשל הלך הרוחות בעיר בחרו לחבור ל"מחנה הממלכתי". מה שגרם ללא מעט הרמות גבה בקרב תושבי העיר הליברלים. 

"חוזה חדש" היא רשימה שאינה מקושרת לאף מפלגה ארצית. חבריה הם ממובילי המחאה בעיר, ופעילים חברתיים וחינוכיים מרכזיים בעיר. זו הסיעה הליברלית היחידה בעיר בראשות אישה, ו-60% ממנה – נשים. "'חוזה חדש' בהובלתי פועלת על-מנת להחזיר את הרוב הליברלי למועצת העיר. אנו נפעל לשינוי התקצוב וסדר העדיפויות הערכי והחינוכי בעיר, ונלחם בהשפעה של גורמים כמו העבריין המורשע רפי קדושים". 

"גורמים בעלי אינטרס פוליטי-חרדי-דתי בעיר פועלים בעוצמה רבה, כדי לשנות את הרכב האוכלוסייה, ואנו פועלים לחשוף את השיטה, המהלכים ומקורות מימון. הנושאים המרכזיים בהם נפעל הם חינוך פורמלי ובלתי-פורמלי, תחבורה – כולל הצטרפות למטרופולין האזורי בכל הנוגע לתחבורה בשבת, החזרת הבטחון האישי של התושבים ובנייה שפויה שיוצרת עירוב שימושים. כמובן, שנקדם תיירות, תרבות, בילוי ופנאי, החסרים כל-כך לכל הגילאים".

אז לצד הפולטיקאים המקצועיים הלכנו אל התושבים ואל המומחים עו״ד סיון פדידה, תושבת העיר וילידת העיר מנתחת:"הבחירות הם לא בעד או נגד הרפורמה וגם לא על צביון העיר וזה שמנסים לצייר את זה ככה זה ניצול ציני ופופליזם. 

העיר מאז ומתמיד הייתה עיר ליברלית שמכבדת את כל האוכלוסיות בה וכך תישאר ומי שיש לו ספק בכך כנראה לא בקיא מספיק. השאלה היא כמה  רחוק יקחו את מה שקורה במדינה וישליכו את זה על הבחירות המוניציפליות. בעיני, יש לבחון מועמדים לראשות העיר על פי כישוריהם, ניסיונם ומה עשו למען העיר עד כה. 

בסופו של יום מי שמתגורר בהרצליה מרוצה מהשירותים שהעירייה מעניקה ויש לו ״גאוות יחידה״- הרצליינים נשארים בהרצליה.  כמי שעוסקת בחינוך הבלתי פורמלי כמנהלת מרכז קהילתי, שירותי החינוך בעיר ומערכת החינוך בסך הכל ברמה גבוהה. בתי ספר ותיכונים שנבנים בבנייה חכמה ואקולוגית, רשת מרכזים קהילתיים חזקה וחדשנית, תנועות נוער ומתן מענה לילדים עם צרכים מיוחדים וכן יש עוד מה לעשות ותמיד יש מה לשפר בנושא. גם בתחום הבנייה אפשר לראות שכונות חדשות שהביאו לעיר אוכלוסיה איכותית, חזקה ומעורבת, כך למשל שכונת ״גליל ים״ שנחשבת כיום לאחת השכונות היוקרתיות בארץ. 

הזירה הפוליטית בהצליה התעוררה לחיים  (צילום: ללא קרדיט)
הזירה הפוליטית בהצליה התעוררה לחיים (צילום: ללא קרדיט)

לא נראה שיש למשה פדלון תחרות אמיתית. התושבים רואים ראש עיר שקשוב להם, שמפתח אותה ומקדם אותה בכל ההיבטים כבר עשור. 
לאחרונה מתקיים קמפיין הכפשה מגוחך כנגד פדלון המנסה להציג את העיר כעיר שכיוונה הוא דתי- אנטי ליברלי, ולקשור את פדלון לגורמים עם עבר פלילי. בנוסף, יש ניסיון להתסיס קבוצות בשטח להתנגד לכל סממן דתי בעיר. מי שמכיר את העיר ואת האנשים שמנהלים אותה, יודע שהיא מורכבת מאנשי עשייה עם ניסיון שמדבר בעד עצמו."

שאלנו את היועץ האסטרטגי ומנהל קמפיינים מאור אביגל על הבחירות בעיר כמי שמלווה מועמדים בכל רחבי הארץ:"על השפעה של המחאה והשיוך המפלגתי

"בשנות השמונים היתה השפעה על השיוך המפלגתי. מאז עברו הרבה מים בנהר והשיוך המפלגתי כמעט ולא השפיע. אפשר היה לראות מועמדים ימניים שמקבלים תמיכה מהשמאל והפוך. הכל היה פרסונאלי ולגופו של עניין והמועמד. מאז פרוץ המחאה, התחיל איזה שינוי לחלחל ולא רק באזור תל אביב רבתי. אלא בכלל בישראל. 

אפשר לראות הקצנה לשני הכיוונים.  באזור תל אביב והשרון יש הקצנה ומועמדים של הליכוד וימינה מקבלים משב צונן של התנגדות.
ובאזורים היותר פריפריאליים המצב הפוך אבל עדיין אתה רואה השפעה של המחאה לרעת המועמדים מימין. כלומר אנשי המחאה היו מאוד מאוחדים וזה התבטא גם בתוצאות הסקרים.

היום לאחר אירוע יום כיפור , אפשר לראות שינוי במגמה. יש יותר סלחנות ופחות אנטי לפחות באזורים שמחוץ לתל אביב רבתי. בכלל אני חושב שאירועי כיפור העירו את אלמנט המסורת בקהלים רבים וזה הדבר הכי גרוע שיכל לקרות למתנגדי הרפורמה המשפטית".

על הרצליה אל מול רשויות אחרות
"יש שלושה אלמנטים שמשפיעים תמיד על כל קמפיין הבחירות: אישיות המועמד, נושאים עירוניים שעל סדר היום, ושיוך קבוצתי . לכל אזור יש את המאפיינים שלו וכל אחד מהם משפיע ומושפע משלושת האלמנטים הללו. קהל בהרצליה וקהל בדימונה, לא תמיד הבחירות שלהם יהיו דומות והשיקולים לרוב שונים.

אבל בכל רשות יש אזורים ספיצפיים ששם הבחירה יכולה להיות שונה מקצה לקצה לעומת רוב העיר. בהרצליה יש אזורים שכאלה. אולי רוב הקהל הוא נוטה לצד אחד, אבל אם יורדים למיקרו יש שכונות שהבחירה שם תהיה הפוכה. לפעמים אתה מוותר על אזורים כדי לנצח בכללי ולפעמים מתאימים מסרים בהתאם לאזורים".

והאם נקיון כפיים עדיין חשוב?
הנושא תמיד חשוב ומשפיע אבל עד כמה זה משפיע קשור בעיקר למאפיינים סוציו דמגורפיים, לסוג העברה ומרחק הזמן.
הציבור לא סולח על עבירות אלימות נגד נשים וילדים . על ניקיון כפיים ציבורי הפרטים חשובים ועל עבירות שאין בהם עניין ציבורי הציבור לא ממש מקפיד.

והאם השיח המגדרי משפיע?
"זה אחד הנושאים שכמעט אין עליו מחלוקת. מקצה לקצה  הנושא שמקבל ביטוי מאוד רציני זה השיח המגדרי. בכל המקומות בישראל לא משנה אם זו עיר דתית או חילונית, ימנית או שמאלנית. כולם מכניסים לשפה שלהם ולנושאים שלהם נושאים שקשורים למגדר ולרשימות שלהם נשים. זה חשוב וקריטי וגם נשים וגם גברים מקפידים בזה. פעם היתה שליטה מובהקת של גברים היום לדעתי בין 1/3 עד 1/2 מהמועמדים ברשימות למועצות הן נשים וזה מבורך."

בחזרה לקדושים בשבועות האחרונים הוא קיבל חיבוק חם משרי הליכוד והפך לשיחת היום לטענתו גם למישהו כמוהו שיצא מעולם הפשע מגיעה הזדמנות הוא ישב בעבר בכלא על עבירות סחיטה, איומים וחטיפה, אך כיום הוא אומר כי הוא פועל בפעילות ציבורית התנדבותית בלבד. "אני 20 שנה נקי מבחירה אישית" העיד על עצמו.  על הכניסה לפוליטיקה סיפר:"אני רואה את הנוער שהולך לאיבוד, שמסתבך בפלילים, שאין מי שיסייע בעדו. זה מה שגורם לי לרצות להיות בתוך המערכות הלאה, לא בשביל הפרוטוקול, אלא בפועל ממש."

רבים אחרים כאמור סוברים אחרת ומנגחים מועמדים אחרים גם בנושא שלו. בעיירית הרצליה ישנם 21 כסאות ועל פי הסקרים הנוכחיים נציגותה של רשימתו של קדושים לא צפויה להגיע למספרים משמעותיים.