הושגה פשרה: בית המשפט העליון דן היום (שישי) בערעור שהגש ארגון ראש יהודי על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב שלא להתערב בהחלטת עיריית תל אביב לאסור על הארגון לקיים בעיר הקפות שניות בצאת שמחת תורה, ולאחר כשעה וחצי הצדדים הגיעו לפשרה לפיה האירוע יתקיים ללא הפרדה מגדרית.

על אפם וחמתם של עיריית ת"א וביהמ"ש: אגיע להתפלל בכיכר דיזנגוף | ליאו די
סקר "מעריב": רוב מוחץ מתנגד להפרעה לתפילה במרחב הציבורי – בכל מצב

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הגיב להחלטת בית המשפט ואמר: שוחחתי לפני זמן קצר עם מפקד מחוז תל אביב-יפו במשטרה וביקשתי את מעורבותו וערנות כוחות המשטרה לשמירה על הסדר הציבורי מחר באירועי ההקפות, ובעיקר באירוע בכיכר דיזינגוף. בהתאם לתקנות עיריית תל אביב-יפו, ולפסיקת בית המשפט - בתל אביב לא תהיה הפרדה על רקע מגדרי והמשטרה תקפיד לאכוף הנחיה זו".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע כי יגיע לאירוע בצאת החג, וקרא ליו"ר המחנה הממלכתי: "פונה לידידי בני גנץ,  בוא נרקוד יחד בשמחה ובאחדות אמיתית לכבוד התורה ולכבוד אחדות עם ישראל. נצטרף שנינו יחד, יד ביד, לעשרות אלפי הרוקדים והחוגגים בהקפות השניות המסורתיות בתל אביב".

תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף (צילום: אבשלום ששוני)
תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף (צילום: אבשלום ששוני)

בערעור שהגישו עורכי הדין אפרים דמרי ואורי פז נכתב על ההחלטה לבטל את ההקפות השניות כי היא "התחשבות בקהל העוין", וכי "אין לתת וטו לאספסוף ופרס לאלימות".

כאמור, במהלך הדיון הציעו השופטים הצעת פשרה, לפיה האירוע יתקיים בתנאים אותם תקבע המשטרה, ללא הפרדה מגדרית. ב"ראש יהודי" ובייעוץ המשפטי של העירייה הסכימו להצעה.

במהלך הדיון אמר יועמ״ש עיריית ת״א: "יש להחלטה שלכם היום השלכת רוחב על כל העיריות". ח״כ טלי גוטליב, שנוכחת בדיון, התפרצה לדבריו ואמרה: "אז אולי תסכימו כבר לתת היתר ובא לציון גואל, די לבושה הזאת". השופט גרוסקופף הגיב ואמר "גברתי אם כל הכבוד את יודעת איך להתנהג".

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, אמר לאחר הדיון: "עיריית תל אביב-יפו נענתה לבקשת בית המשפט העליון, אשר ברוח הימים ועל רקע האווירה הציבורית המתוחה, לחץ לאפשר לקיים אירוע הקפות שניות על ידי ארגון ראש יהודי בכיכר דיזינגוף. בית המשפט הבהיר לארגון שלא תהיה הפרדה מגדרית באירוע! ובכדי להפחית את הסיכוי לפרובוקציות הנחה לקיים את האירוע בשעה מאוחרת מהרגיל. גם כאשר בית המשפט אינו בעמדתי - אני מכבד אותו!".

בינתיים נערכה אתמול תפילת שחרית לרגל שמחת תורה בהפרדה מגדרית בכיכר דיזנגוף, ללא אישור העירייה. את התפילה הוביל ליאו די, אב שכול תושב אפרת, שאשתו לאה די ושתי בנותיו נרצחו לפני כחצי שנה בפיגוע בבקעת הירדן. במהרה החלו עימותים מילוליים עם תושבים. למקום הוזעקו כוחות המשטרה ופקחים, שהסירו את המחיצה המאולתרת, אך התפילה נמשכה. בתיעודים מהתפילה נראו גם דחיפות ולא רק קללות וגידופים. בשיחה עם "מעריב" אמר די: "רצו לעשות עלינו פרובוקציות, אבל לא נתנו להם".

תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף (צילום: אבשלום ששוני)
תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף (צילום: אבשלום ששוני)