קורע לב: מספר הורים לנעדרים, שככל הנראה נמצאים בשבי החמאס, שוחחו הערב (שלישי) עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. לאחר מכן, הם שיתפו בדברים קשים, בנוגע לחששות הכבדים לעתיד ילדיהם. 

היום הרביעי למלחמה: עדויות לזוועות בלתי נתפסות בדרום; תקריות אש בצפון
״עשרות תינוקות נשחטו״: העולם כולו נחרד מהזוועות שמתגלות ביישובי הדרום

אחד מהם, אב לחיילת, אמר על הנשיא לאחר הפגישה: "הבן הראשון מגוף רשמי כלשהו שהכיל את מה שקרה פה ואת המשפחות, שידע לשמוע להקשיב למה שקרה. יש פה הורים לאנשים מהמסיבה, ויש אותי שאני אבא של חיילת. אף אחד לא מדבר, והחיילת הזאת נעלמה, יחד עם עוד  20 חיילות". 

הוא האשים: "אני אבא של רוני אשל, רוני היא חיילת בצבא הגנה לישראל. היא מצטרפת לקבוצה של חיילות שנעלמה מהעולם. 20 חיילות בצבא הגנה לישראל של שנת 2023 שנעלמו מהעולם, ואף אחד ממערכת הביטחון לא הגיעו עד עצם הרגע הזה, בשביל לתת מידע הכי קטן. גם להגיד 'אין לי תשובה', זאת גם תשובה. אף אחד לא הגיע עד הרגע הזה לאף בית והורה במדינת ישראל, מתוך הקבוצה הזו של החיילות, שאף אחד לא יודע מה עלה בגורלן".

על גל הירש, שמונה לאחרונה לאחראי על הנושא מטעם הממשלה, אמר: "הוא היה בפגישה ונתן את משנתו בנושא. סך הכל הוא חדש בתפקיד, הבטחה שנהיה איתכם בקשר ונדבר רק אמת. אני עצמי הקמתי חמ"ל אישי שלי, אף אחד לא השכיל ממערכת הביטחון לבוא ולשמוע, אולי יש לי מידע שיכול לעזור להם. אנחנו צבא כל כך גדול, ומשוכלל, ואף אחד לא השכיל לבדוק את הפלאפונים".

מירב לשם גונן , אמה של רומי שהשתתפה בפסטיבל ברעים, אמרה ל"מעריב": "התרשמתי מאוד מהפגישה, הנשיא לוקח את העניין ברצינות. גל הירש הצטרף גם הוא למפגש.  גם לאה ושמחה גולדין היו איתנו, השיח איתם מחזק מאוד. מאוד מעודד שאחרי שתיקה וחוסר ודאות יש לנו כתובת, שגל הירש מהר מאוד נכנס לתפקיד וכבר הקים צוות, בצ'יק צ'ק. יש גם טלפון של מוקד שאפשר לפנות אליו, כל ההורים של נעדרים וחטופים, יש לנו כתובת. צריך ליידע כמה שיותר אנשים". מספר המוקד: 037779111

יש הערכות מה עלה בגורלה של רומי?
"שום דבר, כלום. אנו רק יודעים שהנייד שלה נמצא בתוך עזה ומעבר לזה לא יודעים כלום, לא יודעים מה איתה, האם היא נמצאת שם, האם היא מתה או חיה. זה חלק מהעבודה של הצוות של גל הירש. לאסוף ולהצליב מידע. כמה שיותר מהר לחזור לכל אחת ממאות משפחות".

עוד הוסיפה בכאב: "פגעו במקום הכי רגיש, הכי רך שלנו. יש פה חלון של זמן, כולם צריכים להבין את זה. לא אגיד לך מה יקרה אם לא נעשה את זה. אגיד לך מה יקרה אם כן נעשה: רק כך נוכל להשתקם, זה מה שאמרנו לנשיא. זאת אופרציה חדשה לחלוטין, אין פתרונות מוכרים, אנחנו הולכים בתוך האירוע. אחד הדברים החשובים שגם אני וגם שמחה גולדין העלינו - אין הפרדה, הכל חייב להיות מטופל כמקשה אחת. זה לא יכול להיות 'הפרד ומשול'. אל לנו להסכים להצעות כמו 'נחזיר חלק', 'נחזיר רק אזרחים', או 'רק נשים' וכו. חייבים לטפל בהכל ועכשיו. אנחנו למודים מניסיון העבר ולכן אמרנו שחייבים לפעול מיד ועכשיו.

אמרתי לנשיא שמדובר במערך אזרחי וזה מאוד שונה מהמערך הצבאי, חשוב שיזכרו זאת. כשפונים לחיילים ולמשפחות החיילים, זה נעשה בשפה צבאית, הכל קצר ורשמי יותר. כאן פונים לאזרחים, אנחנו אזרחים, המערכת חייבת להתייחס אלינו אחרת. שפה יותר רכה, שיח שונה.
אבל העיקר - חייבות להיות פעולות אופרטיביות, צריך לפעול עכשיו. 

כולנו אמרנו את זה. תביני היום אנחנו כבר במצב אחר. יש לנו כתובת , יש אדם שמדבר איתנו והוא מגובה. מבחינתי האישית כאמא, כרגע, אני מרגישה יותר קולקטיבית. צריך להתנהג בתיאום ובשילוב ידיים, בלי ויכוחים מיותרים. כעת זאת הרגשתי, להיות. אין לדעת מה יהיה ומה יקרה בעוד שעתיים".

עדן דויד, אחיהן של תאיר והודיה הנעדרות, ציין כי "להחזיר את החטופים הביתה זה הבסיס שלנו כחברה. לא ננצח במלחמה עד שכולם לא יהיו בבית. זה הבסיס. אם יהיה צורך, נרעיד את המדינה". הנשיא עצמו, אמר בין היתר: "אנו במלחמה ויש לקחת זאת בחשבון. אך נושא השבויים והחטופים נמצא בראש סדר העדיפויות וכך הוא צריך להיות".

אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל, הביע בפגישה את כאבו ואמר כי הוא משמש כפה לכלל ההורים ובני המשפחות המצפים להשבת השבויים בהקדם האפשרי. "עם כל הכבוד למלחמה, נחטפו ילדים, לא נקבל מצב שהם לא יגדלו שם תשע שנים עד שיחזירו אותם", אמר אשל.

עדן דויד, אחיהן של תאיר והודיה הנעדרות, ציין כי "להחזיר את החטופים הביתה זה הבסיס שלנו כחברה. לא ננצח במלחמה עד שכולם לא יהיו בבית. זה הבסיס. אם יהיה צורך, נרעיד את המדינה".
 
בפגישה נכח גם תא"ל (מיל') גל הירש, שמונה על ידי הממשלה לתפקיד האחראי על נושא הנעדרים והחטופים. הירש הודיע לנוכחים כי מוקד למתן מענה למשפחות החל לפעול, הבהיר כי נושא החטופים והשבויים נמצא "על השולחן" וכי "מיטב המוחות עובדים כל העת על מנת להחזיר את החטופים".

הנשיא הרצוג סיכם את הדברים ואמר: "אנו במלחמה ויש לקחת זאת בחשבון. אך נושא השבויים והחטופים נמצא בראש סדר העדיפויות וכך הוא צריך להיות".

ממטה משפחות החטופים והנעדרים, נמסר לאחר הפגישה: "אנו מודים לנשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, שנענה לבקשתנו וניאות לפגוש בנו ומקווים שהממשלה ועמה כל הגורמים הבינלאומיים יבינו כי לא ננוח ולא נשקוט עד שכל יקירינו יחזרו הביתה בשלום".