ארגון "לב אחד", כוח סיוע אזרחי שפועל בעיתות חירום, הוא אחד מארגוני המתנדבים הגדולים ביותר שפועלים בישראל בימים אלה ושם לו למטרה לאמץ את כל משפחות המפונים והמשפחות השכולות מהישובים שהותקפו בפתח המלחמה ולדאוג לכל צרכיהן המיידיים. אבל זאת רק משימה מיידית אחת מני רבות בהן עוסק בימים אלה צבא של מעל 15 אלף מתנדבים ברחבי הארץ מכל גילי ושכבות החברה שרק הולך וגדל, ממנכ"לי חברות ועד בני נוער.

גבורת הגשש: גרם למחבלים לחשוב שהוא אחד מהם - והם חוסלו
"מסייעת לחמאס": הציוץ של גוטליב הוציא את מג'אדלה מדעתו

"לב אחד" הוקם ב-2005 ומאז פועל בכל עת חירום בארץ ובעולם. "צוק איתן", השריפה בכרמל, מגפת הקורונה, המלחמה באוקראינה, רעידת האדמה במרוקו ועוד. כעת מפעיל הארגון מספר חמ"לים שנותנים מענה 24/7 עבור משפחות הנפגעים, אזרחים ותיקים באזורי הלחימה, אירוח תושבי הדרום, הגעה להלוויות ולשבעה לסייע למשפחות, איסוף, אריזה וחלוקה של מארזי מזון, ציוד והיגיינה לטובת הנפגעים והמפונים, בייביסיטר, הסעות כוחות הביטחון ובעלי תפקידים חיוניים ועוד.

תומר דרור, מנכ"ל ואחד ממייסדי הארגון, מספר בשיחה עם "מעריב" בעיצומם של ימים טרופים אלה על הרעיון מאחורי "לב אחד": "הארגון הוקם בזמנו לסייע למפוני גוש קטיף מתוך הבנה כבר אז שהמדינה לא ערוכה לסיוע אזרחי מהיר בהיקפים גדולים במצבי טראומה חברתית לאומית. היינו אז חבורה של צעירים בני 18, תלמידי ובוגרי מדרשת עין פרת למנהיגות חברתית, שהקמנו את הארגון ובמלחמת לבנון השנייה כשכבר הייתי חייל, הופעל הארגון בצפון מתוך הבנה שהמדינה במצבי חירום נכנסת לשוק ולוקח לה בין שבועיים לחודש להתארגן וזה נתון, בלי ביקורת. אנחנו נכנסים לוואקום הזה כי אופרציה של גיוס וניהול רבבות מתנדבים זה גם לא משהו שמדינה גם יכולה לעשות לבד".

סיפורי ההקרבה והיצירתיות של מתנדבי לב אחד מעשרת הימים הראשונים של המלחמה מעוררי השתאות ממש. מתנדב צעיר שאיבד שניים מקרוביו במסיבת הטבע ברעים הוביל לבדו מזון לחיילים במוצב בצפון, מתנדבים שתיקנו משקפי ראייה שנשברו לחייל בשטחי הכינוס בדרום, מתנדבים שהביאו חלב אם מתורמת לתינוקת שאמה נרצחה במתקפת חמאס, מתנדבים שארגנו רכב הסעות מיוחד למשפחה שהסכימה להתפנות מביתה רק ביחד ועוד אינספור דוגמאות.

מעמיסים ציוד לעוטף. מתנדבי ''לב אחד'' (צילום: באדיבות ''לב אחד'')
מעמיסים ציוד לעוטף. מתנדבי ''לב אחד'' (צילום: באדיבות ''לב אחד'')

"אנחנו מבינים שכשאתה בבית החוסן שלך לא עולה וכשאתה מתנדב רמת החוסן שלך עולה והחוסן הזה מקרין החוצה במעגלים. סימנו לעצמנו חמש משימות רוחב דרך הקמה של עשרים חמ"לים בכל רחבי הארץ כדי לתמוך במשפחות האלה, להגיע לכל ההלוויות וללוות את המשפחות השכולות, מלנקות להם את הבית ולהביא להם אוכל ועד להיות להם כתף ולתת ליווי כזה גם למשפחות הפצועים, הנעדרים, החיילים בקבע ובמילואים, שיבינו שיש להם מעטפת אזרחית גם מהעם שאיתם", אמר תומר, "הרבה תרומות מכוונות היום לחיילים שזה נפלא, אבל עדיין לא מספיק לכיוון העורף שנפגע ושם אנחנו נכנסים לתמונה. הצורך במתנדבים ובתרומות לא מפסיק".

תומר עצמו, נשוי לגל ואב לארבעה, בן 37, שירת כסמל צוות בעורב גולני וסיים מילואים כבר לפני שנתיים ומאד רצה להתגייס למלחמה אבל הגיע למסקנה שהעורף זקוק לו לא פחות בניהול האופרציה הענקית של "לב אחד" ביחד עם שותפיו. "מדינת ישראל תצטרך לבנות בהרבה מובנים את החוסן שלה מחדש, אבל אנחנו חברה חזקה ואנחנו נצליח לעשות את זה גם בחזית האזרחית וגם בחזית הביטחונית", אמר.

איך יוצרים קשר עם "לב אחד"?

מוקד חירום הפועל 24/7: 072-2133281, מוקד הסיוע של לב אחד:  3197*, מוקד קו חם לכל נפש ושירותי תמיכה באובדן: 053-9526424

קישור לטופס התנדבות  https://form.fillout.com/t/kEWmD3Vr57us

קישור לטופס בקשת סיוע   https://form.fillout.com/t/ahaawc6avHus

לתרומות ל"לב אחד"  https://www.jgive.com/new/en/usd/donation-targets/110067