הנהירה להוצאת רישיונות לנשיאת נשק גוברת והרצון לצד הצורך של הציבור מרקיע שחקים, כך שבמשרד לביטחון לאומי בהנחיית השר איתמר בן גביר שוקדים על צמצום הדרישות והקלת הפרמטרים בדרך להוצאת הרישיון.

מאז פרוץ המלחמה, כמות הפניות להוצאת רישיון הכפילה את עצמה פי כמה. מאז ה-8 באוקטובר ועד היום ה-17 באוקטובר בשעה 17:00 התקבלו כ-38,812 בקשות חדשות לנשיאת כלי ירייה פרטי, הונפקו 4,205 אישורים מותנים וניתנו 3,559 רישיונות חדשים. 

בנוסף, התקבלו כ- 42,207 פניות טלפוניות מתחילת שנת 2023 והמשרד לביטחון לאומי הנפיק 25,859 רישיונות לנשיאת כלי ירייה פרטי לאזרחים. כל זאת, כשבכל שנת 2022 ניתנו 12,897 רשיונות ובשנת 2021 ניתנו 10,064 רישיונות בלבד. עולה כי בשנים 2021 ו-2022 יחד ניתנו פחות רישיונות מאשר בעשרה החודשים של שנת 2023 ועוד היד נטויה. 

היום (שלישי) אישרה ועדת הביטחון בראשותו של ח"כ צבי פוגל תקנות חדשות שיגמישו את התנאים להוצאת רישיונות, כך שהאפשרות להוצאת היתרים נפתחת לאוכלוסייה רחבה הרבה יותר. חשוב להדגיש כי רק לאחר פרסום התקנות ברשומות הן ייכנסו לתוקף ויופיעו בטפסי הבקשות באתר של המשרד לביטחון לאומי. 

במסגרת ההקלות, עודכן תנאי הסף לשירות צבאי והקלות לעולים חדשים, הקלות לאזרחים ששירתו בכוחות הביטחון, אחרים שמקום העבודה או הלימודים שלהם נמצא באזור המוגדר ככזה המאפשר הוצאת רישיון נשק וכן אזרחים העובדים או מתנדבים בגופי ההצלה וכבאים. נציין כי מעתה אוכלוסיית המשרתים בכוחות הביטחון בעלי תעודת לוחם, בנות שירות לאומי העובדות או לומדות במקום שנקבע לגביו בהתאם לתבחין, מתנדבים במד״א ובכבאות יכולים להגיש בקשות לנשיאת כלי ירייה פרטי.

השר לביטחון לאומי ממשיך להציג את משנתו, לפיה ״נשק מציל חיים ונעשה הכל כדי שכיתות הכוננות והאזרחים יוכלו להגן על עצמם״. בהתאם לתקנון החדשות, תבחין ״שירות בכוחות הביטחון״ הורחב וכולל מעתה את כל החיילים המחזיקים ב"תעודת לוחם" על פי ההגדרה שנקבעה על ידי צה"ל. מעתה משרתים ביחידות לוחמות בצה"ל אשר עד היום היו מחוץ להגדרת התבחינים יוכלו להגיש בקשה.  קרי גם רובאי 05 רשאי לקבל רישיון ובפרק זמן קצר בהרבה מזה שהיה נהוג עד לשנת 2023. 

בהתאם לכך, אזרח ישראלי מעל גיל 21 אשר סיים שירות צבאי מלא וזכאי ל"תעודת לוחם" יוכל להגיש בקשה לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי עד 20 שנים מתום שירותו הסדיר או המילואים, כהגדרתם בצה"ל או מתום התקופה בה נשא רישיון לכלי ירייה. מהות השינוי: עד כה התבחין התייחס להכשרה ברובאי 07 ומעלה ומעתה מתייחס לכל החיילים המחזיקים ב"תעודת לוחם" על פי ההגדרה שנקבעה על ידי צה"ל.

 עוד אושר כי במסגרת "תבחין ״מקום מגורים״ בישוב או ״מקום עבודה״ בישובים שנקבעו לגביהם זכאות יקבע מעתה עבור מי שעבודתו במרבית שבוע העבודה, או לימודיו במשך לפחות יומיים בשבוע מתקיימים בישוב כאמור.

מעתה, כל אדם אשר גילו 21 ומעלה ושירת שנה כלוחם, או ביצע שנתיים שרות צבאי, או לחילופין שנתיים שירות אזרחי, או אישה ששירתה שנה שירות בצבאי או שירות אזרחי יכולים להגיש במסגרת תבחין זה. מהות השינוי: עד כה בשביל לקבל רישיון מתחת לגיל 27 בתבחין ״מקום מגורים או מקום עבודה או לימודים״ נדרש שירות צבאי מלא או שירות אזרחי של שנתיים.

איתמר בן גביר על המשטרה (צילום: לשכת השר)

עולים חדשים: כל עולה מכח חוק השבות ראשי להגיש בקשה מיידית בתבחין "מקום מגורים״ המתייחס לישובים שנקבע לגביהם, זאת ללא המתנה של שלוש שנים מיום עלייתו ארצה, כפי שהיה עד כה. מהות השינוי: עד כה, עולה חדש היה יכול להגיש במסגרת תבחין זה רק לאחר שלוש שנים מיום עלייתו כאמור.

שינוי תבחין ״עובדים ומתנדבים בגופי ההצלה״: מעתה, מתנדבי מד״א בעלי ותק של שנה יכולים להגיש בקשה לקבלת רשיון לנשיאת כלי ירייה פרטי.מהות השינוי: עד היום רק עובדי מד״א יכלו להגיש ומתנדבי מד״א לא יכלו, לבקשת מד״א נכללה גם אוכלוסיית המתנדבים (מתנדבי זק״א ואיחוד הצלה יכלו להגיש גם לפני השינוי).

אוכלוסיית הכבאים מתווספת

מעתה מתנדבים לתפקיד לוחמי אש (כבאים) ועובדים שפרשו מעבודתם בתפקיד לוחמי אש ועבדו בכבאות והצלה לישראל במשך שנתיים לפחות, יוכלו לקבל רישיון כל עוד הבקשה הראשונה הוגשה תוך 30 ימים, מיום סיום עבודתם ברשות הארצית לכבאות והצלה, כל עוד החזיקו ברישיון כלי ירייה מתוקף תבחין זה בתקופת עבודתם ובקשתם הוגשה לפני סיום תוקף הרשיון לפי התבחין. מהות השינוי: עד כה רק כבאים יכלו להגיש בקשה ומתנדבים לא.

אזרחים המבקשים לקבל רישיון לנשיאת כלי יריה פרטי אינם צריכים להגיע לתחנות המשטרה או להציג אישור משטרה לצורך הגשת הבקשה, לכן אין להגיע לתחנות המשטרה השונות.

לחצו כאן לבדיקה מהירה לזכאות לקבלת רישיון לנשיאת כלי יריה פרטי - באתר הרשמי של המשרד לביטחון לאומי. 

לחצו כאן להגשת בקשה לנשיאת כלי יריה פרטי באתר הרשמי של המשרד לביטחון לאומי. 

עם הגשת הבקשה מתקבל באופן מיידי מספר פניה. אם הבקשה תקינה, תוך כ- 72 שעות הפונה מקבל אישור בקשה באזור האישי.