הממשלה אישרה היום (רביעי) את הרחבת הממשלה אישרה פינוי היישובים הצמודים לגדר בצפון לחמישה קילומטרים. על פי התוכנית שאושרה הפינוי ייעשה על ידי צה"ל וכך גם ההחלטה בכל הנוגע לשיבוץ המפונים במתקני הקליטה השונים ובהתאם להנחיות רשות החירום הלאומית. 

הקרבות בצפון עולים מדרגה: פיצוצים אדירים וירי ארטילרי | צפו
נתניהו לצד ביידן: "זו תהיה מלחמה אחרת, כי חמאס אויב אחר" | עדכונים שוטפים

"נוכח המציאות הביטחונית והאפשרות להתפתחות המערכה גם לגזרה הצפונית, לא ניתן לשמור על שלומה של האוכלוסייה או להבטיח אספקת מוצרים ושירותים בסיסיים עבורה בטווח של 5 ק"מ מגבול הצפון אלא באמצעות פינויה המאורגן של האוכלוסייה", נכתב בהחלטת הממשלה". אחר הפינוי תינתן אפשרות לאזרחים אשר יחפצו בכך - להתפנות באופן עצמאי לבתי מלון, אכסניות, בתי הארחה ומסגרות אירוח פרטיות.

לתוכנית יוקצו, כך מסתמן, מאות מיליוני שקלים, שיוקצו מהכספים הקואליציוניים. סמכות ההחלטה על הפינוי ניתנה לשר הביטחון ולראש הממשלה, שיודיעו על מועד הביצוע, שיתבצע תוך 24 שעות מהינתן פקודה, על ידי צה"ל ופיקוד צפון.

בהמשך להחלטה היום על הרחבת הפינוי, מצטרפים כעת יישובים נוספים לפינוי: קרית שמונה, אבן מנחם, אילון, לימן, מצובה, אבירים, גרנות, גורן, עבדון, שניר, צבעון, דן, הגושרים, סאסא, עלמה, כרם בן זמרה, אלקוש, שאר ישוב, בית הלל, רמות נפתלי, פסוטה, חורפיש וריחאניה.

ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, משה דוידוביץ', מסר בתגובה להחלטה: "שמח על החלטת הממשלה לפנות את כלל הישובים 0-5 ק"מ מגדר הגבול, בדיוק כפי שדרשתי והצעתי בשבוע החולף. כבר ביום השני למלחמה ביקשתי מהישובים הללו להתפנות עצמאית. זוהי החלטה מצילת חיים ואני רואה בה הכרח".

כזכור, אמש הודיעה רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון וצה"ל כי תושבי הצפון המתגוררים במרחק עד 2 ק"מ מגבול לבנון יפונו לבתי הארחה בסבסוד המדינה. על פי התוכנית יפונו יותר מ-10,000 אזרחים מהצפון, לזמן לא ידוע, אך על פי ההשערות יסתכם במספר שבועות.

28 היישובים שפונו עד כה הם: רג׳ר, דישון, כפר יובל, מרגליות, מטולה, אביבים, דובב, מעיין ברוך, ברעם, מנרה, יפתח, מלכיה, משגב עם, יראון, דפנה, ערב אל עראמשה, שלומי, נטועה, יערה, שתולה, מתת, זרעית, שומרה, בצת, אדמית, ראש הנקרה, כפר גלעדי וחניתה. במשרד האוצר מתכוונים להוסיף היום את תושבי היישובים הללו לרשימת הזכאים למענקים. 

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר כי "צה"ל פרוש וערוך באופן חזק בצפון. אנחנו גם תגברנו כוחות ואנחנו מגיבים באופן התקפי לכל פעילות נגדנו בצורה נחושה". על הפינוי אמר כי הוא נועד "להקטין את הסיכויים לפגיעה בחיי אדם ולאפשר לצה"ל חופש פעולה, במידה ויידרש".