"מה שהולך להיות כאן בתקופה הקרובה ישנה את פני המדינה, כמו שיום כיפור שינה את פני המדינה״ – כך מעריך אביגדור קהלני, גיבור ישראל, בראיון מיוחד למוסף מעריב.

אביגדור קהלני: "אנחנו בשבר עמוק, לא יודע איך תסתיים המערכה"

ימים אחרי מתקפת הטרור חסרת התקדים בדרום ובעיצומן של הכנות למה שנראה כפעולה קרקעית של צה״ל ברצועת עזה, קהלני מעריך כי לאחר שוך הקרבות ״יהיה פה שינוי, לא רק פוליטי אלא גם צבאי, שיכלול היערכות אחרת למלחמה הבאה. יהיה פה שינוי מהותי בערכים, הרבה דגלים אחרים יוצבו, לא רק דגלי הכסף, ורק דבר אחד לא ישתנה, שאנשים יבינו שהעולם לא יגן עליהם אלא רק הם במדינתם. העם היהודי יבין, דווקא דרך הטראומה, בתהליך של זמן, שאין לנו דרך אחרת אלא להיות פה ולהגן על עצמנו".

קהלני מגדיר את מתקפת הטרור והמחדל שהוביל אליה כ״הרבה יותר גרועה ממה שקרה לנו בלחמת יום כיפור״. לדבריו, אנחנו נמצאים כיום במשבר אמון של האזרחים עם המדינה. ״אם תשאלי כל אדם בציבור האזרחי לא רק היום, אלא גם בעוד שנה ושנתיים אם הוא סומך על המדינה שהיא יכולה לשמור עליו, ושיש צבא בחזית שעושה את זה למענו, לדעתי הוא לא יהסס וישיב לך שלא, אין לו אמון״, אומר קהלני בכאב, ״וברגע שהמערכת מתפרקת הוא יגיד לך, אם מקום המגורים שלי הוא ליד הגבול, אני אעתיק את מקום מגורי ואתרחק מהגבול כדי לא לסכן את עצמי. אם הבית שלי נעול במנעול אחד, אני אנעל אותו בשבעים ושבעה מנעולים כדי להגן עלי ועל משפחתי, ואם אין לי נשק בבית אבקש ואשיג נשק, ואפזר מוקשים סביב הבית ואעשה עוד הרבה פעולות כדי להעניק לעצמי את הביטחון שאיבדתי במערכות המדינה. זה לדעתי השבר שקרה לנו הפעם".

״אנחנו לא צריכים לעסוק כרגע באשמים, אלא לפזר פרחים בדרך הלוחמים, לעודד ולהשקות אותם כי הם הולכים להילחם והם צריכים לחוש שכולם מאחוריהם״, מוסיף קהלני, ״המדינה צריכה לחזק אותם כי המבחנים עומדים בפתח. אנחנו צריכים להגיד להם, אתם היכולת היחידה שלנו לשרוד, ואנחנו בוטחים בכם". 

וכשיגיע הזמן לבדוק?
"נגלה שכולנו אשמים. יהיה קל עכשיו להאשים כל מיני גופים, אבל כולנו אשמים שהגענו למצב כזה. אנחנו מדינה שלא שואפת לחיים ועושה הכל כדי שימיה יהיו קצרים. מדינה חפצה חיים לא עוסקת במריבות, שנאות, קנאות וניסיונות להחליט מי יחזיק יותר קרוב את הגה השלטון. זו המדינה שלי, אני מאד אוהב אותה, ופתאום הדברים מתנפצים לי מול העיניים".

הריאיון המלא יפורסם ביום שישי במוסף מעריב