עוד מלפני פרוץ הלחימה איפשר המשרד לביטחון לאומי ליותר אזרחים להיות זכאים לרישיון לכלי יריה פרטי כדי להציל חיים בעת הצורך בזמן אמת ולחזק את הביטחון האישי. בימים האחרונים הושלם על ידי המשרד לביטחון לאומי המהלך עם אישור הוועדה לביטחון לאומי את התקנות המרחיבות את תנאי הסף והתבחינים למתן רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי.

בצה"ל ממשיכים להיערך לתמרון הקרקעי: "לוקחים בחשבון לחימה רב-זירתית"
באיראן זועמים על החמאס? "הרסו את התוכנית האיראנית; הם בחרו לתקוף בגלל המסיבה"

עם פרוץ הלחימה המשרד לביטחון לאומי הגדיל את היקפי הפעילות להנפקת רישיונות באופן משמעותי, הגדיל את כמות העובדים המטפלים במתן רישיונות לאזרחים ואף גייס עובדים ממשרדי ממשלה נוספים. הכיר בשדרות, אופקים ונתיבות כ"מקום מגורים זכאי". מפרוץ הלחימה התקבלו כ-100,000 בקשות לנשיאת כלי ירייה פרטי. "מדובר בכמות בקשות התואמת שנה ממוצעת", ציין דוד ויצמן, ראש חטיבת פיקוח ואכיפה כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי. במקביל המשרד לביטחון לאומי בודק בזהירות כל בקשה באופן יסודי ואחראי.

מתחילת שנת 2023 המשרד לביטחון לאומי הנפיק כ-26,000 רישיונות לנשיאת כלי ירייה פרטי לאזרחים, כשבשנת 2022 ניתנו 12,897 רישיונות ובשנת 2021 ניתנו 10,064 רישיונות בלבד. במקביל למתן רישיונות לנשיאת כלי ירייה פרטי, המשרד לביטחון לאומי מתגבר את כיתות הכוננות ומקים כיתות כוננות חדשות ברחבי הארץ במרחב הכפרי והעירוני, רכש עבורן כ- 7,000 רובי סער, לצד ציוד הגנה משלים קסדות ואפודי מגן ומקים מאוד כיתות כוננות בכל הארץ שיופעלו על ידי המשטרה כשהמטרה הקמה של 566 כיתות כוננות.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ציין כי "האתגרים הלאומיים בעת הזו מחייבים להרחיב את המענה על מנת להגדיל את הביטחון האישי. פעלנו לאישור התקנות שירחיבו את מעגל הזכאים להגשת בקשות לנשיאת כלי ירייה פרטי. במקביל בכדי לאפשר האצת מתן רישיונות לאזרחים, אנו ממשיכים לתגבר את מוקדי אגף רישוי ופיקוח על כלי יריה. נשק מציל חיים ונעשה הכל כדי שכיתות הכוננות והאזרחים יוכלו להגן על עצמם. מלפני פרוץ הלחימה הובלנו מהלך הכרחי שיאפשר לחיילים המשרתים בכוחות הביטחון, לחיילי הסדר ולמתנדבים במד״א לתת מענה בזמן אמת בעת הצורך ולהציל חיים".

איתמר בן גביר (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)


בהתאם לתקנות החדשות לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי שנכנסו לתוקף השבוע:

חקלאים: כעת גם חקלאי עצמאי פעיל או בן משפחה מקרבה ראשונה של חקלאי עצמאי פעיל, או בן או בת הזוג של בן המשפחה או מי שמועסק על ידי חקלאי עצמאי או על ידי בן משפחתו מקרבה ראשונה או מועסק או חבר באגודה שיתופית חקלאית, יכול להגיש בקשה (בעבר רק חקלאי פעיל שהוכר הצורך שלו בהחזקת כלי ירייה היה יכול להוציא רישיון).

תבחין "שירות בכוחות הביטחון": מעתה גם בוגר צה"ל המחזיק בתעודת לוחם בלבד כפי שנקבע על ידי צה"ל, כל עוד לא חלפו 20 שנים מיום השחרור מסדיר או משירות מילואים פעיל או מיום שהחזיק רישיון לכלי יריה, יכול להגיש בקשה (עד כה התבחין התייחס להכשרה ברובאי 07 ומעלה).

תבחין "מקום מגורים" בישוב או "מקום עבודה": בישובים שנקבעו לגביהם זכאות מעתה כל מי שמעל גיל 21 ושירת שנה כלוחם, או ביצע שנתיים שרות צבאי, או לחילופין שנתיים שירות אזרחי, או אישה ששירתה שנה שירות בצבאי או שירות אזרחי  ומרכז חייו, עבודתו במרבית השבוע או לפחות יומיים לימודים בשבוע מתקיימים במקום מגורים אשר לגביו המליצה משטרת ישראל כי מגורים במקום זה מצדיקים רישיון לכלי ירייה פרטי (עד כה בשביל לקבל רישיון מתחת לגיל 27 בתבחין ״מקום מגורים או מקום עבודה או לימודים״ נדרש שירות צבאי מלא או שירות אזרחי של שנתיים).

עולים חדשים: כל עולה מכוח חוק השבות ראשי להגיש בקשה מיידית בתבחין "מקום מגורים" המתייחס לישובים שנקבע לגביהם, זאת ללא המתנה של שלוש שנים מיום עלייתו ארצה, כפי שהיה עד כה (עד כה עולה חדש היה יכול להגיש במסגרת תבחין זה רק לאחר שלוש שנים מיום עלייתו כאמור).

שינוי תבחין "עובדים ומתנדבים בגופי ההצלה": מעתה מתנדבי מד״א בעלי ותק של שנה יכולים להגיש בקשה לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי (עד היום רק עובדי מד״א יכלו להגיש ומתנדבי מד״א לא יכלו, לבקשת מד״א נכללה גם אוכלוסיית המתנדבים. מתנדבי זק״א ואיחוד הצלה יכלו להגיש גם לפני השינוי.

הוספת אוכלוסיית שוטרים וכבאים: מעתה מתנדבים לתפקיד לוחמי אש (כבאים) ועובדים שפרשו מעבודתם בתפקיד לוחמי אש ועבדו בכבאות והצלה לישראל במשך שנתיים לפחות, יוכלו לקבל רישיון כל עוד הבקשה הראשונה הוגשה תוך 30 ימים, מיום סיום עבודתם ברשות הארצית לכבאות והצלה, כל עוד החזיקו ברישיון כלי ירייה מתוקף תבחין זה בתקופת עבודתם ובקשתם הוגשה לפני סיום תוקף הרישיון לפי התבחין (עד כה רק כבאים יכלו להגיש בקשה ומתנדבים לא).

כך תגישו בקשה לנשיאת כלי ירייה פרטי בצורה המהירה והנכונה ביותר באופן מקוון

לפני הכל בדקו במחשבון הזכאות את זכאותכם  https://www.gov.il/apps/mops/firearm_license_calculator/

קראו את תנאי הסף והתבחינים, ובדקו אם יש תבחין שתוכלו להוכיח עמידתכם בתנאי הזכאות באופן מלא
https://www.gov.il/he/departments/policies/firearm_licensing_criteria

פתחו את הטופס המקוון, בחרו מהרשימה את התבחין לפיו אתם מבקשים לקבל רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי וצרפו את כל המסמכים הדרושים https://www.gov.il/he/service/issue_firearms_license_to_a_private_individual

לנוחותכם שמרו את מספר אישור הבקשה שקיבלתם - בינתיים בודקים אותה! יש להמתין כ- 72 שעות לקבלת מסרון המודיע על קליטת הבקשה.

לאחר קבלת בקשתכם יזמנו אתכם לריאיון אישי טלפוני או פטור מראיון באמצעות מסרון.

עברתם את הריאיון בהצלחה? קיבלתם אישור מותנה שמאפשר לכם לבצע מטווח והכשרה של כ- 4.5. שעות בחרו את המטווח הקרוב לביתכם 
https://www.gov.il/he/departments/publications/reports/firearm_firing_range

שלמו את אגרת הרישיון על סך של 195 שקלים (יותר מהיר לשלם באינטרנט ולא בדואר) 
https://www.gov.il/he/departments/policies/fa_license_fees

עברתם את ההכשרה בהצלחה ושילמתם אגרה? זה הזמן לרכוש כספת, כלי ירייה ותחמושת מבתי מסחר מורשים
https://www.gov.il/he/departments/publications/reports/firearm_merchants

בשלב זה ישלח רישיון זמני ורישיון מכירה בדוא״ל. על גבי האישור יופיע כל המידע.

יש להיזהר מהודעות כזב ולא לשרשרן אין לפתוח קישורים או לתת פרטים אישיים לגורמים זרים. המידע האמין, האישי והרשמי מתעדכן באזור האישי הממשלתי ובאתר המשרד לביטחון לאומי.