פינוי היישובים בצפון: בעקבות ההחלטה שהתקבלה ברביעי האחרון לפנות גם את התושבים שמתגוררים 2-5 ק״מ מהגבול הצפוני - אתמול בבוקר ראשי המועצות בצפון פנו לשר הביטחון יואב גלנט במכתב, ובו הדרישה לפנות את תושבי המועצות השונות שמתגוררים בסמיכות לגבול - ועדיין לא פונו מבתיהם. 

בהתאם לחוסר המענה של שר הביטחון למכתב, אמש הם שיגרו שוב מכתב חריף לחברי הקבינט המדיני-ביטחוני: ״נושא פינוי התושבים בגבול הצפון איננו מנוהל״, הם כתבו והציגו שתי אפשרויות לטיפול בנושא הפינוי. ההצעה הראשונה היא לאשר את תקציב פינוי התושבים - ולתת למועצות עצמן לנהל את הפינוי: ״אנו נפנה אותם בכוחות עצמנו ובאחריותנו, ננהל את האירוע ונביאם אל מקום מבטחים״. ההצעה השנייה היא הוצאת צו פינוי ויישום ההחלטה של גלנט בהקדם לתושבי היישובים שנמצאים 0-5 ק״מ מהגבול, כפי שיישם אתמול השר בקרית שמונה - ״נבקש את אישור שר הביטחון כפי שאושר ביום רביעי האחרון לפינוי יישובים 2-5 ק״מ מהגבול״. 

אם אחת מההצעות לא תקבל אישור ותתממש ע״י חברי הקבינט ושר הביטחון, ראשי המועצות מודיעים כי "ניאלץ ביום ראשון הקרוב לקרוא לתושבינו שאין להם פתרון מוסדר מטעם המדינה - לחזור לבתיהם״.

משה דוידוביץ ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, מכותבי המכתב הוסיף: ״אני דורש מהממשלה ושר הביטחון להפעיל את סמכותם, ולפעול מיידית לצו פינוי לקיבוצים מצובה, אילון וכל הישובים הנמצאים עד 5 ק"מ מהגבול!״ 

גיורא זלץ, ראש מועצת הגליל העליון, המשיך ואמר כי "הפינוי של קריית שמונה נכון וחשוב, כולנו תומכים ונעזור כמיטב יכולתנו. יחד עם זאת - אירוע הפינוי מתנהל ברמה נמוכה, לאט מדי, מסורבל מדי , ובעיקר מבלבל מאוד את הציבור. מה המשמעות - שמעל 2 ק"מ לא מסוכן?״. עוד הוסיף: ״מתחילת המלחמה, הצבא ביקש מאיתנו לפנות את מי שאפשר. אתם מבקשים, ולא מנחים או נותנים הוראה - כי אתם חוששים לקחת אחריות. לא ייתכן כי הצבא יתנהל על פי מגבלות התקציב של המדינה - אלא חייב להתנהל על פי הסיכונים״.

שמעון גואטה, ראש מועצת מעלה יוסף חיזק את דבריהם וטען ש"תושבי היישובים צמודי הגדר וסמוכי הגדר על גבול הצפון ראויים להגנה של ממשלת ישראל, שחס ושלום לא יצטרכו להתמודד עם טראומה דומה אפילו במקצת לזו שעברו תושבי העוטף. שנים שתושבי גבול הצפון מתמודדים עם איום חיזבאללה והטרור - ואני מקווה ששר הביטחון וההנהגה יקבלו החלטה על הפינוי ויפה שעה אחת קודם". על המכתב, יחד עם ראשי המועצות זלץ, גואטה ודוידוביץ׳ - חתם גם בני בן מובחר, ראש המועצה האזורית ״מבואות החרמון״.