לאחר פרוץ המלחמה שהחלה עם הטבח הרצחני שביצעו מחבלי חמאס בישראל, רבים חוששים לביטחונם האישי. נראה כי כעת, החשש הגיע גם למערכת החינוך. 

במכתב ששלח ליאור טוביה, מנהל אגף הביטחון במשרד החינוך, הוא התייחס להכנות לקראת התחלת אבטחת מוסדות חינוך, ע"י מתנדבים: "קב"טי מחוזות שלום רב, אירועי ה-7 לאוקטובר 2023 פגעו בתחושת הביטחון של האוכלוסייה בכלל ושל ההורים והתלמידים בפרט. לאור הרצון והצורך הלאומי לחזור לשגרת חירום, עלתה הכוונה מצד הרשויות לתגבר את האבטחה במוסדות החינוך באמצעות הצבת מתנדבים/הורים חמושים עם רישיון לנשק אזרחי".

"משטרת ישראל ומשרד החינוך אינם מתנגדים למהלך, אך מדגישים כי מתנדבים/הורים אלו אינם חלק ממערך האבטחה הפורמלי של המוסד החינוכי, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה ובחוזרי המנכ"ל של משרד החינוך", ציין והוסיף: "הגורם היחיד האחראי על המוסד החינוכי ברשות הינו קב"ט המוס"ח באמצעות המאבטח המוצב במוסד החינוכי והוא בעל הסמכויות על פי חוק לביצוע תפקידו".

חוזרים ללימודים, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אבשלום ששוני)
חוזרים ללימודים, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך, ציין טוביה מספר דגשים והנחיות:

1. האחריות לביצוע המשימה בשיבוץ מתנדבים/הורים לאבטחת מוס"ח ברשות, הינה של אגף הביטחון ברשות.

2. חובה לבצע תיאום מוקדם ועדכון התחנה המשטרתית הגאוגרפית של האזור בו נמצא המוסד החינוכי.

3. יודגש כי מתנדבים/הורים אלו אינם חלק ממערך האבטחה של המוסד החינוכי.

4. המתנדבים המתגברים יוצבו אך ורק מחוץ למוסד החינוכי במהלך כל שעות הלימודים.

5. מתנדבים/הורים אלו כפופים להנחיות המשרד לבט"ל לאזרח נושא נשק (מצ"ב הוראות בטיחות בנשק, נוהל שימוש בנשק הוראות פתיחה באש).

6. באחריות קב"ט הרשות או מי מטעמו לבצע תדריך מקיף למתנדב/ההורה החמוש, שיכלול: זיהוי בחירום (כובע זיהוי), נהלי פתיחה באש לאזרח והיכרות פיזית עם המאבטח המוסד החינוכי.