שלושה שבועות אחרי מתקפת הפתע של חמאס ופרוץ המלחמה שגבתה את חייהם של מעל אלף בני אדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב לראשונה על שאלות. תשובותיו נחשפו הערב (שבת) בשעה 20:30, אחרי הצהרות שמסר לצד שר הביטחון יואב גלנט והשר וחבר הקבינט החדש בני גנץ.

למרות הנחיות פיקוד העורף: זה הצעד הבא של המחאה נגד ראש הממשלה

צפו במסיבת העיתונאים:

בהצהרתו במסיבת העיתונאים, אמר ראש הממשלה כי "אתמול בערב נכנסו כוחות קרקעיים נוסיפם שלנו בעזה לפתחו של מעוז הרשע. זהו השלב השני במלחמה שמטרותיה ברורות: השמדת חמאס והשבת החטופים הביתה. קיבלנו את ההחלטה פה אחד. גם בקבינט המלחמה וגם בקבינט המורחב, עשינו זאת באופן שקול. המפקדים והלוחמים יודעים שהעם וההנהגה עומדים מאחוריהם".

"נפגשתי עם חיילים בשטחי הכינוס, יש לנו צבא נהדר", סיפר נתניהו. "חיילים יהודים ולא יהודים, שמאל וימין, כולם מאוחדים ובעלי רוח לחימה, נחושים להיאבק באויב שאין אכזר כמוהו. מחויבים להשמיד את הרשע הזה למען ישראל ולמען האנושות כולה. זכור את אשר עשה לך עמלק. אנחנו זוכרים ואנחנו נלחמים. לוחמינו וחיילנו האמיצים מצטרפים לשרשרת גיבורי ישראל שנמשכת למעלה מ-3000 שנה, מיהושע בן נון ועד דור תש"ח ושאר מלחמות ישראל. המטרה העליונה: להביס את האויב הרצחני ולהבטיח את קיומנו. תמיד אמרנו 'לעולם לא עוד'. לעולם לא עוד זה עכשיו".

בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ במסיבת עיתונאים (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ במסיבת עיתונאים (צילום: צילום מסך)

"פגשתי משפחות של החטופים ומשפחות שכולות ואמרתי שבכל שלב נמצה הזדמנות להשיב אותם", הוסיף. "מי שמעז להאשים את אנשינו בפשעי מלחמה נוטף מצביעות. צה"ל עושה הכל כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים, צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם. הציניות של האויב לא יודעת גבול, הוא מבצע פשעי מלחמה ומשתמש בתושבים כמגן אנושי. רבים מבינים היטב בעולם: ישראל נלחמת לא רק את מלחמתה, אלא את מלחמתו של העולם".

"שותפינו בעולם המערבי והערבי מבינים שהם יהיו הבאים בתור אם ישראל לא תנצח. מאז תחילת המלחמה גיבשנו תמיכה בינלאומית רחבה, בראשם ביידן, מקרון ומנהיגים נוספים. רבים הגיעו בשעת מלחמה והעבירו מסר ברור: 'לא רק תומכים בכם, אלא גם מייחלים לניצחונכם. נעמוד לבד, אבל טוב לעמוד יחד כי אין ברירה אחרת'. הם מעבירים שיש דבר אחד שצריך לעמוד ולהכיר בו: 'יש רגעים שבהם אומה ניצבת בפני שתי אפשרויות, להיות או לחדול. אין לי ספק איך המבחן הזה יסתיים, אנחנו נהיה ואנחנו ננצח", אמר נתניהו.

לסיום, הוסיף ראש הממשלה כי "בשבועות הראשונים של המלחמה כתשנו את האויב כתישה מאסיבית. בימים האחרונים חיסלנו אינספור מרצחים, השמדנו תשתיות טרור. אנחנו רק בתחילת הדרך. המלחמה תהיה ארוכה ואנחנו ערוכים לכך, למלחמת העצמאות השנייה שלנו. נילחם בים, ביבשה, באוויר. מעל ומתחת לקרקע. ניצחון של האור על החושך. אנחננו עומדים יחד מלוכדים מאי פעם, בטוחים בצדקתנו. זוהי משימת חיינו ומשימת חיי. יחד נילחם יחד ננצח".

בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים (צילום: צילום מסך)

כזכור, בהצהרה ביום רביעי נתניהו התייחס לראשונה לחלקו במחדל שהוביל למתקפת הפתע של חמאס, אך נמנע מלקח אחריות: "ה-7 באוקטובר היה יום שחור בתולדותינו. כולם יצטרכו לתת תשובות - גם אני, אבל כל זה יקרה אחרי המלחמה". עוד הוא אמר כי צה"ל נערך לכניסה קרקעית לרצועת עזה, והדגיש על רקע הדיווחים על מעורבות ארצות הברית כי "העיתוי שלה נקבע פה אחד על ידי קבינט המלחמה".

בהמשך, שר הביטחון יואב גלנט נשא דברים: "אזרחי ישראל, חיילים, לפני הכל: המשפחות השכולות ובני המשפחות שאיבדו את יקיריהן בקרב ומשפחות החטופים - אין רגע אחד שאינני חושב עליכם. אין רגע אחד כשאני בא לשקול את התוכניות המבצעיות, שאינני לוקח את החשבון".

"ביממה האחרונה עברנו שלב, העוצמה הרעידה את האדמה ברצועת עזה", הוא קרא. "שונה מכל מה שחווה חמאס מהיווסדו ועד היום. כוחות צה"ל פוגעים במערכי חמאס מעל ומתחת לאדמה, מהאוויר, מהיבשה ומהים. חמאס סופג מהלומות קשות מאוד שלא ידע כמותן. ביקרתי היום בכוחות המלווים והתוקפים. ראיתי כיצד נותנים את מעטה האש והמודיעין לכל כוח שמתמרן ברחבי הרצועה. זה מביא לדייקנות, קטלניות ועצמה שלוקחת בחשבון את כל מה שעושים הכוחות. יש לי אמון מוחלט ברמטכ"ל, קציני צה"ל ולוחמי צה"ל. כמו גם בראש המוסד ובראש השב"כ. יחד מערכת הביטחון תגיע להישג. מהלוחמים בשטח ועד הרמטכ"ל - הם יביאו אותנו לניצחון".

"גם בעת הזו צהל ערוך בכל הגזרות", שיתף גלנט. "אין לנו עניין להרחיב את המלחמה, אבל אנחנו ערוכים. חיל האוויר משקיע רק חלק קטן מכוחו בעזה וערוך למשימות נוספות. לצד המאמץ המלחמתי החשוב, מקיימים גם מאמצים אחרים בעורף ודואגים לאזרחים. מחיילי המילואים בחזית, יישובי קו העימות ואלו שפונו מבתיהם".

עוד אמר באשר לחטופים כי "עושים כל מאמץ על מנת להשיב את החטופים אלינו בחזרה לארצנו. זה מאמץ מורכב מאוד. מציאות שלא ידענו כמותה בעבר. אנחנו נכונים לעשות כל שנדרש, זאת לא משימה משנית, אלא בעלת חשיבות עליונה. אנחנו מתמודדים עם ארגון רצחני שאנס נשים ורצח ילדים - ושידר את הרצח בזמן אמת. האויבים שלנו לא מחפשים פתרון הומניטרי, אלא להסיר את לחץ הלחימה. ככל שיגבר הלחץ הצבאי ועוצמת האש ונכה יותר קשה, כך גדל הסיכוי להביא אותו למצב שבו יסכים להגיע לפתרונות שיאפשרו לנו את ההבאה של החטופים".

"זאת לא תהיה מלחמה קצרה", הבהיר גלנט. "נדרש בה לאורך רוח ותעצומות נפש, כפרטים, כציבור וכהנהגה ובראשם ככוחות הביטחון. זאת מלחמה על הבית, מלחמת אין ברירה. זה או אנחנו או הם. מחויב להוביל את מערכת הביטחון לניצחון על החמאס".

יואב גלנט במסיבת עיתונאים (צילום: צילום מסך)
יואב גלנט במסיבת עיתונאים (צילום: צילום מסך)

גם השר בני גנץ נשא דברים במהלך מסיבת העיתונאים, וקרא: "החברה הישראלית חוותה אסון מהגדולים בתולדותיה, בעקבותיו אנחנו עומדים ונלחמים ביחד. מנהלים את המלחמה בנחישות ובאחריות. המציאות בדרום תשתנה מהיסוד, יוגשם בשנית הצו 'לעולם לא עוד'. אנחנו פועלים בכל הזירות כדי שאויבינו יבינו את המסר. במקביל עושים כל מאמץ להחזיר את השבויים והנעדרים. כל מאמץ. זו חובתנו המוסרית כיהודים, כהנהגה. המהלך הקרקעי יכול לקדם אותנו גם להשבתם הביתה של החטופים. כולנו, רה"מ, שר הביטחון, קבינט המלחמה המורחב וכל שדרת הפיקוד מבינים את גודל השעה המונחת על כתפינו. מרגישים גם את הכאב ואת הציפיות של אזרחי ישראל".

עוד אמר כי "אני באופן אישי נפגשתי עם משפחות החטופים ואעמיד את עצמי לטובתם ככל שנוכל. אין אמצעי שלא ננקוט בו. עלינו לזכור שמולנו ארגון חסר פני אנוש שמשתמש בתינוקות ונשים כמגן אנושי, מנהלים מערכה פסיכולוגית מול ישראל ומול העולם, משקרים. נדאג במוקדם או במאוחר שישלמו את המחיר. רוצחי וחוטפי הילדים הם בני מוות".

הוא המשיך ואמר כי "אלו פושעי מלחמה שמוכנים להקריב גם את תושבי רצועת עזה. חמאס הביא אסון על עצמו ועל החברה שאותה מתיימר לייצג. במלחמה הזו התמונה ברורה: זה רוע מוחלט מול צדק מוחלט. אני יודע שננצח כי אני רואה את אנשי צה"ל ואת כוחות הביטחון עומדים איתן וממוקדים בעשיה המבצעית. יש לי אמון מוחלט בהם. למרות המשא הכבד על כתפיהם, הם יביאו את הניצחון. כולנו, ההנהגה והחברה הישראלית ניצבים מאחוריהם ומחזיקים את ילדיהם".

בהמשך מסיבת העיתונאים, נתניהו ענה לראשונה על שאלות. במהלך תשובותיו, הבהיר על שאלת האחריות: "כבר אמרתי וחוזר ואומר - אחרי המלחמה כולנו נדרש לתשובות לשאלות קשות, כולל אותי. היה פה מחדל נורא והוא ייבדק עד תום. אני מבטיח שלא תישאר אבן על אבן שלא תיבדק. המשימה העליונה שלי היא להציל את המדינה ולהוביל את חיילנו לניצחון מוחלט על החמאס ועל כוחות הרשע".

"יש לנו משימה. אני בא מפגישה מטלטלת עם משפחות החטופים. פשוט קורע את הלב", שיתף נתניהו. "העם כולו מאוחד בכאב שלהם. אנחנו מחויבים לעשות הכל כדי להחזירם, לא משימה פשוטה".

עוד הבהיר נתניהו בשאלת האחריות כי "לא חוזר ממילה שאמרתי, לא אז ולא עכשיו". בהמשך, נשאל על הרפורמה המשפטית: "האם הקרע איפשר את התקיפה? והאם אתה מתחרט על עסקת שליט?". על כך, הוא ענה: "הרפורמה המשפטית לא עומדת על סדר היום. הסרנו את חילוקי הדעות בינינו. יצרנו יחד, באמת ביחד. זה לא פאזה. אנחנו מבלים ביחד כמעט 24/7. עובדים כצוות מלוכד עם הרמטכ"ל. אני אמרתי שסרבנות זאת לא אופציה ובעת מבחן לא תהיה סרבנות - ואני גאה לומר שיש התגייסות של 130%". באשר לעסקת שליט, אמר נתניהו: "חושב שהיו דברים מאוד קשים בעסקה הזאת, לא מתעלם מזה. יגיע היום ונדון גם בזה".

בהמשך, התייחס למתח בין השמדת חמאס והשבת החטופים: "ישראל לא תחזור בה, וכאן אין מתח. השיקול שלנו לעבור לשלב השני לפעולה הקרקעית לא מתנגש בשום צורה ברצון והיכולת להשיב את החטופים. יעד עליון: להשמיד את חמאס, יעד שני: להשיב את החטופים".

בני גנץ במסיבת עיתונאים (צילום: צילום מסך)
בני גנץ במסיבת עיתונאים (צילום: צילום מסך)

כשראש הממשלה נשאל בהמשך האם הוא קיבל מסמכים מראש אמן וראש שב"כ על התרעה ממלחמה, ומה עשתה הממשלה בנוגע לכך, הוא השיב כי "הגדרתי מטרה להשמיד את חמאס. התיאור הוא לא נכון, שמעתי שגם רציתי לחזק את חמאס. לא אני חיזקתי אותו, הובלתי שלוש מערכות נגדו. וגם מבצעים נגד הגא"פ. הפעולות החלישו משמעותית את היכולות של חמאס". עם זאת, הוסיף כי "בדיעבד, זה לא הספיק. זה לא היה מספיק ואנחנו נחושים עכשיו להשלים את המלאכה".

בנוגע לאיראן, ציין ראש הממשלה: "איראן תומכת בחמאס. אני חושב ש90% מהתקציב הצבאי של חמאס בא מאיראן, שמממנת ומארגנת ומדריכה. אני לא יכול להגיד בהכרח שבפעולה הזאת הם היו שותפים לתכנון, אבל זה שהם מגבים את מכונת המלחמה של חמאס, בלעדיהם אין חמאס וחיזבאללה. יש פה ציר רשע שמנהל מלחמה נגדנו ונגד כל העולם החופשי, וגם נגד המתונים בחברה הערבית. זה משפיע על כל העולם המערבי, הם מנסים להחזיר אותנו לימי הביניים. לא ידוע אם היו מעורבים בתכנון".

על ביטול משרדי הממשלה המיותרים, אמר: " אני בעד, חלק כבר עשו את זה. הנחיתי את שר האוצר להכניס את הידיים לכיס. הכלכלה היחידה שמעניינת אותי עכשיו זאת כלכלת חימושים. יש לנו כלכלה חזקה ואדירה, אנחנו יכולים לספוג את זה. רואים את זה עכשיו בשיקום היישובים בעוטף, שמים שם כסף ואני אעביר חוק לשים שם כסף ענק, נכניס את היד לכיס ונעזור לאזרחים והעסקים". עוד הוסיף: "אם לא נילחם עד חורמה אז הבעיה תהיה הרבה יותר מכלכלית".

באשר לחטופים, אמר נתניהו כי "הפגינו בחוץ ל'כולם תמורת כולם'. זה דבר שדנו בו, חברי ואני יחד עם האנשים שמטפלים בזה מקצועית. חושב שלהיכנס לפירוט הדברים לא יועיל להגשמתם. חייב להגיד עוד דבר: אנחנו נמצאים, עכשיו הייתי בישיבה השנייה עם משפחות החטופים. אתה עומד שם מבחינה אמוציונלית, אתה מרגיש חסר ישע. כל אחד חושב 'מה אם זה היה אצלי?', מרגיש את זה בקרביים ובנשמה. אני מנוע כשאני מדבר איתם לפרט את המודיעין שיש לנו, את השיקולים. זה לא מהשפה-לחוץ, עוסקים בזה לא כאיזה משימה צדדית. זה חלק אינטגרלי ממטרות המלחמה, אנחנו פשוט מנועים מלפרט את כל הדברים שאנחנו עושים".