אזרחים רבים במדינה, התלוננו בשבועות האחרונים על מכת יתושים גדולה, כאשר עיקר התלונות הן באיזור מרכז הארץ. גל החום הלא אופייני שפוקד את ישראל בימים אלו, הוא רק אחת הסיבות למכת היתושים, כאשר בדרך כלל וכך היה בשנים קודמות בתקופה זו של השנה הורגשה ירידה גדולה בטמפרטורות ומזג האוויר קריר יותר הגיע לארצנו. סיבה נוספת שבגינה תקף גל היתושים את האיזור, הוא הצטברות של מים עומדים במקומות רבים, בשל סיבות כאלה ואחרות, ובנקודות אלה מתרחשת דגירת יתושים והתרבותם.

היתוש המקולל: מהי קדחת דגני והאם יש סכנת להתפשטות הנגיף?

גם במשרד להגנת הסביבה מודעים לבעיית היתושים ומזיקים תברואתיים נוספים, כגון זבובים ותיקנים ופירסמו לאחרונה מספר הנחיות לציבור בנוגע לתופעה, במטרה למנוע נזק סביבתי ולצמצם ככל האפשר סיכונים אפשריים לבריאות הציבור, בין השאר בדגש על שמירה על ניקיון והיגיינה של סביבת המחיה או השהייה וסילוק פסולת וייבוש מים עומדים.

מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה ד"ר שי רייכר: "גם בימים קשים ומאתגרים אלו של לחימה, חשוב לשים לב למפגעים הסביבתיים אשר עלולים להיווצר עקב המצב החריג בכלל הארץ ובעיקר בדרום. שמירה על סביבה נקייה ומסודרת עד כמה שניתן, כמו גם הקפדה על כללי מיגון אישיים בסיסיים וזמינים, יסייעו להפחית את מפגעי המזיקים התברואיים ולשמור על בריאות הציבור". 

גם בעיריית תל אביב מודעים לבעייה ומטפלים בה כמעט בכל אמצעי אפשרי. מהעירייה נמסר למעריב: "בימים האחרונים בעקבות שינויים במזג האוויר, הצטברו מים עומדים בנקודות רבות ברחבי העיר ישנן דגירות יתושים. אנו מודעים לבעיה ומטפלים בכל פניות התושבים המתקבלות במוקד העירוני. נוסיף כי העיריה דרשה מכל אתרי הבנייה בעיר לייבש את המים העומדים בתחומם, ויחידת ההדברה בודקת ומנטרת את כל תעלות הניקוז בעיר. תושבי העיר מוזמנים לדווחו לנו על מים עומדים שלא ניתן לייבשם או לשופכם, ועל כל מפגע נוסף באמצעות מוקד שירות 106 פלוס והנושא יטופל".

ארז זיסמן, הבעלים של חברת "זיסמן הדברות", שמתמחה בהדברת יתושים ומזיקים, עוסק לאחרונה באופן מוגבר בכל הנושא של הדברות יתושים, אך לדבריו המדבירים הפרטיים לבדם, לא יוכלו לתת פתרון מלא לבעיה. "הבעיה היא מאוד נפוצה. אנחנו נצטרך עזרה של כל המוסדות באיזור, כדי לטפל בשטחים נרחבים יותר ולכסות שטחי רבים יותר שנגועים במכת היתושים", אומר זיסמן. "יש המון גנים, בתי ספר, גינות ציבוריות ומקומות ציבוריים אחרים שנגועים בבעיית היתושים. אם כולם יתגייסו לטיפול בכל הגינות, הצמחיות ואפילו באזורי הבתים הפרטיים ובנייני המגורים המשותפים, הטיפול יהיה יעיל יותר. ברגע שיהיה שיתוף פעולה עם גורמים חיצוניים ויהיה גם פרסום להגברת התודעה לבעייה, אפשר יהיה לטפל טוב יותר בנושא".

"אחד הדברים החשובים ביותר בטיפול במכת היתושים, הוא נושא המים העומדים", מוסיף זיסמן. "הנושא ההזה חייב להיכנס לתודעה, כי כמעט בכל בית שני יש מים עומדים ומשם מגיעים היתושים. מספיק שאתה משקה את העציצים בבית שלך ובתחתית האדנית יש הצטברות של מים עומדים, יכול להיווצר שם מקום דגירה ליתושים. היתושים מגיעים למאגר מים כזה, מטיל ביצים ומשם יש צמיחה של הבעיה ובעל הדירה אפילו לא יודע שיש לו מדגרה במרפסת או על החלון. זה יכול להיות בבית פרטי וגם בדירה בבניין משותף, אם הדייר מגדל הרבה עציצים ויש מקומות של מים עומדים. אז לא צריך להעיף את העציצים, אלא רק לדאוג שלא יהיו מים עומדים, זו אחת הסיבות העיקריות למכת היתושים. גם אחרי גשמים יש המון מאגרים של מים עומדים, כל מקום כזה הופך למדגרה ושם מתפתחים היתושים".