חודש עבר מאז מתקפת הטרור ב־7 באוקטובר, וככל שחולפים הימים - מימדי האסון ממשיכים להיחשף. משפחות שלמות נמחקו, יישובים נהרסו, מאות נחטפו לעזה, וישנה אי־ודאות בנוגע למצבם של החטופים והנעדרים. "אני מרגיש שהטבח קרה אתמול - עברו 30 יום, אבל לא קברו עדיין את כל הנרצחים, והשבויים והנעדרים עדיין לא חזרו", אומר בכאב גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, בשיחה עם "מעריב".

לא יאמן: הפתק המקומם שקיבל ראש המועצה גדי ירקוני באמצע הישיבה
"לא מעניין אותי בית חולים": גדי ירקוני כפי שמעולם לא שמעתם

ביום שבת 7 באוקטובר, בשעה 6:30, גדי ישן יחד עם אשתו בחדר השינה בביתם בנירים, שהוא גם ממ"ד, "אחד התושבים בקיבוץ עשה הליכה באותה שעה והוא רץ אלינו הביתה כשזה קרה, התחבא יחד איתנו 15 שעות בממ"ד. כבר בשעה 7:00 הבנתי שיש פה אירוע גדול מתגלגל, אבל לא ידעתי כמה גדול", סיפר ראש המועצה, שאיבד את שתי רגליו ב־2014 מפגיעת פצצת מרגמה שנפלה בקיבוץ - כשעה בלבד לפני שהחלה הפסקת האש לאחר מבצע צוק איתן.

"הדבר הראשון שהרגשתי באותו בוקר לפני חודש זה חוסר אונים, על כך שאני לא יכול לנסוע למועצה, לחמ"ל שלי, ואף אחד גם לא יכול היה לקחת אותי. הדבר השני היא שניסיתי ליצור קשר עם הצבא, אבל אף אחד לא עונה לך. אתה מנסה להשיג עזרה שלא מגיעה - אתה בחוסר אונים באותו רגע".

גדי ירקוני (צילום: דוברות המועצה אשכול)
גדי ירקוני (צילום: דוברות המועצה אשכול)

ירקוני מספר כי רק שבועיים לפני אותו בוקר שחור הוא אמר שהוא לא מבין כיצד נותנים לאנשים ברצועה להתקרב לגדר עם בקבוקי תבערה: "פחדתי שיסכנו חיי חיילים - לא תיארתי שזה מה שיקרה". במסיבה נובה, שהתקיימה ביער רעים, שנמצא בשטח המועצה, התבצע טבח במאות אנשים שהגיעו לבלות. "אני נתתי את האישור", אמר. "אחרי שהצבא נתן אישור. אתה חושב שאתה במקום בטוח, לא הייתה שום התרעה".

כעת הוא אומר כי "השנאה שהם התחנכו אליה לא תיעלם עד שהדור הקיים ימות. מה שעשו פה ביום שבת השחור זה לא חיות, זה לא בני אדם - אין פה צלם אנוש, זה לא רק החמאס. גם תושבי עזה שנכנסו והתעללו לא פחות בתושבים שלנו. הם גזרו את גורלם, אנחנו צריכים לדאוג לעצמנו.

תיעוד יוצא דופן מהטבח שאירע בבארי וכפר עזה  (צילום: אביב אברג׳ל)
תיעוד יוצא דופן מהטבח שאירע בבארי וכפר עזה (צילום: אביב אברג׳ל)

"אנחנו אנשים אחרים היום. הקהילות במצב רע מאוד. מרוסקות. אפילו המדינה לא מבינה את גודל האירוע. אנחנו צריכים להחזיר את האמון, ואז נוכל לדבר על שיקום היישובים. ברור לי שהרבה תושבים לא יחזרו עד שתהיה תוצאה מכרעת בגבולות. אני אחזור, אבל אני לא חשוב. מה שחשוב זה הדורות הבאים. אם אני הדור האחרון באשכול, חבל למדינת ישראל על הזמן - היא תיראה אחרת. הגבולות שלה יהיו מתל אביב לנתניה, ואסור שזה יקרה. צריך שהדורות הבאים יפריחו את הדרום".

ירקוני מותח ביקורת חריפה על התנהלות המדינה בסוגיית הסיוע שניתן לתושבים: "אנשים פה לא יודעים לקבל החלטות בקצב שהתושבים צריכים. אין מנהיגות - בשבוע אני פותר את הבעיות האלה. הם לא מבינים מה קרה לנו פה. אז זה יעלה עוד מיליארד למדינת ישראל, מזה מדינת ישראל תתפרק? לא. אבל אם התושבים לא יקבלו את מה שהם צריכים למחיה שלהם ואת התקווה שלהם, זה שווה הרבה מיליארדים.

גדי ירקוני (צילום: דוברות המועצה אשכול)
גדי ירקוני (צילום: דוברות המועצה אשכול)

גדי ירקוני (צילום: דוברות המועצה אשכול)
גדי ירקוני (צילום: דוברות המועצה אשכול)

"משחקים איתנו על דברים קטנים, מתחילים להיכנס לקטנות, נשרפו לאנשים כלי רכב, בתים, הם לא מבינים את גודל השעה. העם עוזר לנו, אבל אנחנו צריכים שגם בממשלה יתערבו וייכנסו מתחת לאלונקה".