לאחר הטבח הנורא בפסטיבל הנובה ליד קיבוץ רעים ב-7 באוקטובר, בו מחבלי חמאס פלשו לישראל ורצחו מאות אזרחים שבילו בו  - נותרו רבים משורדי אותה תופת בטראומה מאירוע הטרור שלא נראה עדיין כמוהו בעולם. אותם שורדים בסך הכול יצאו למסיבה לרקוד במטרה לחוות חוויות עמוקות של חופש, אהבה ושלווה - אך מצאו עצמם במתקפת טרור ברוטלית ואכזרית. לאחר הטבח, הוקמו יוזמות אזרחיות שונות לעזרה עבור כל מי שהיה במסיבה ושרד. עבור מי שחווה חרדה קיומית ממשית לחייו באותם הרגעים - והתחבא בין השיחים, ברח מיריות המחבלים - או אף איבד את חבריו שהיו איתו ונרצחו או נחטפו. 

אותרה גופתה של רות פרץ, הנערה בעלת הצרכים המיוחדים
באנו חושך לגרש: ההפתעה המרגשת לאלפי גמלאים

אחת מאותן היוזמות היא הריטריט ׳לילה כיום יאיר׳ שהקימו המפיק ניצן קרן, והפסיכולוגית הקלינית שירה ברוקנר.״המטרה המיידית שלנו היא לנצל את חלון הזמן הנוכחי, על מנת להקטין ככל האפשר התפתחות  פוסט טראומה בקרב ניצולי המסיבה. אנו מקיימים ריטריט טיפולי לאנשים ששרדו את התופת, על מנת לאפשר עיבוד ראשוני של החוויה על ידי מטפלים קליניים בכירים בתחום הטראומה. מדובר בסדרה של מפגשים אינטימיים ומעמיקים מאוד בני יומיים - במושב עופר, שכולו מרחב מרפא ותומך עם מיטב אנשי המקצוע״, הם מספרים.  ה׳סשנים׳ משלבים טיפולי גוף נפש, רוח, תודעה וטבע והם מועברים על ידי מיטב המטפלים הבכירים בארץ בתחום הטראומה. 

״התחלנו את הפעילות כבר ביום שני, כיומיים לאחר השבת של 7 באוקטובר, והתחלנו לבנות את המערך ״לילה כיום יאיר״. שבוע אחר כך, כבר התחלנו את הריטריט הראשון, במטרה לייצר למשתתפים מהמסיבות בדרום מרחב ריפוי עוטף למשך יומיים, ולתת להם סוג של חיסון למניעת פוסט טראומה. עד כה התקיימו כבר 4 ריטריטים אישיים ואינטימיים עם 20 משתתפים בכל פעם. אנחנו רוצים שתחלחל ההבנה למשתתפים שאפשר לחיות חיים רגילים ומלאים גם אחרי הטראומה״, מספר ניצן. 

הדבר הייחודי ביותר בריטריט הוא העטיפה והתמיכה האישית בכל אחד מ-20 המשתתפים. לריטריט מגיעים כ-20 מטפלים מתחומים ועולמות שונים, שמייצרים איתם שיחות עמוקות כדי לעבד את הטראומה. ״אנו מייצרים מרחב ריפוי לאנשים שיצאו לרקוד ורצו לחוות חוויה עמוקה של חופש״, מסבירה שירה ברוקנר, פסיכולוגית קלינית כבר מעל ל-20 שנה ויוזמת הריטריט יחד עם ניצן. ״לאחר מה שקרה במסיבת הטבע, הרצון שלי היה להשלים את החוויה שנקטעה למבלים בברוטליות, ולתת להם את כל הכלים הטובים ביותר למניעת פוסט טראומה ומרחב לריפוי דרך מטפלים בכירים ומנוסים בתחום הטראומה, מטפלי גוף-נפש ברפואה אלטרנטיבית, טיפול דרך מוזיקה ויצירת קהילה תומכת״. 

״הריטריט הוא מקום שבו יוכלו לחזור אליו יחד משתתפי המסיבה, לעבור תהליך של ריפוי וליצור קהילה. אם אתה חווה טראומה כחלק מקהילה, יש לך סיכוי גדול יותר להיות מחוסן מתסמיני פוסט טראומה. רוב האנשים שהלכו למסיבה הם זרים שלא מכירים באמת זה את זה, אינם מאוגדים בקהילה - והתפזרו לכל עבר באותו בוקר. במובן הזה, הם יותר פגיעים לפתח תסמינים וגם בשל העובדה שחלק לא מבוטל מהם היה תחת חומרי משני תודעה בעת אירוע הטרור״, היא מסבירה. 

ריטריט למען שורדי התופת בפסטיבל הנובה (צילום: דימה חבר)
ריטריט למען שורדי התופת בפסטיבל הנובה (צילום: דימה חבר)

ריטריט למען שורדי התופת בפסטיבל הנובה (צילום: דימה חבר)
ריטריט למען שורדי התופת בפסטיבל הנובה (צילום: דימה חבר)

כאמור, לאורך הריטריט, מתקיימות סדנאות ותהליכים קבוצתיים בשיטת ״האקומי״, שבין השאר מובילה בארץ גם את גוף הידע והמחקר של ריפוי בשילוב חומרים פסיכדליים. כמו כן, חברו לריטריט מנחים בכירים בטכניקה של  EMDR, הנחשבת היום לשיטה עם הצלחה מבוססת מחקר, בטיפול בטראומה. לצד אלו, משתלבים כלים יישומיים נוספים להתמודדות עם טראומה. בסיום הריטריט, המטפלים ממשיכים להיות בקשר עם המשתתפים, ונותנים להם אופציה של 3 טיפולים נוספים ללא תשלום. 

״אין עוד אירוע כזה בעולם, שבו קבוצה של אנשים הייתה תחת חומרים משני תודעה וחוותה טראומה של אירוע טרור תחת השפעתם. זה אירוע טרור שחוותה קהילה שברובה נמצאה תחת חומרים פסיכאדלים - כשהתודעה רחבה, החוויות עמוקות - וההשפעה עדיין לא ידועה. יש אנשים שהעובדה שהם היו תחת השפעת חומרים אלו - גרמה להם להיות פגיעים יותר, ויש אנשים שזה עזר להם לעבור את החוויה יחסית בשלום״, שירה ממשיכה להסביר.

״בכל מקרה, החוויה דורשת טיפול עמוק ועוטף על ידי אנשים שמבינים ומומחים בטיפול בטראומה וגם בפסיכדליה. חשוב להבין, כל אחד במסיבה עבר מסע אחר לחלוטין״, היא מדגישה. ״חלק התחבאו נעולים בשירותים, מתחת לשיח, לבד או יחד, חלקם ניצלו בזכות גורמים שונים. כל אדם חווה חוויה אחרת, עם מורכבות הנפש והעולם האישי שלו - לכן התסמינים מאוד מגוונים. המטרה שלנו היא לעזור להם למצוא כוחות יצירתיים ותקווה באירוע כל כך אכזרי, שעדיין בעיצומו עבור אנשים שחבריהם נחטפו מהמסיבה, ועדיין שבויים בעזה״. 

״אנו רוצים להמשיך  את שיתוף הפעולה ולאפשר לעוד עשרות צעירים שרק רצו לרקוד וחייהם השתנו באותו בוקר, להגיע למרחב מוגן, אנושי ומכיל, ולעבור עיבוד ראשוני לחוויות בכלים מגוונים שמשלבים עבודה עם גוף רוח ונפש, תודעה, יצירה, טבע ומוסיקה״ .,

לגיוס תרומות לריטריט עבור שורדי התופת מפסטיבל הנובה:

https://www.jgive.com/new/he/ils/donation-targets/110289/about