מאז יומה הראשון של המלחמה פועל ביישוב חורה שבנגב חדר מצב של הוועד הערבי לחירום למען תושבי הנגב והכפרים הלא מוכרים. חדר המצב פועל בשיתוף הרשויות המקומיות בנגב, מפלגות וארגונים חברתיים יהודיים וערביים שנרתמו למען התושבים.

"הילדים מרגישים מופקרים": המחסור החמור במיגוניות בכפרי הבדואים

לפחות 19 אזרחים בדואים נרצחו ביום המדמם של 7 באוקטובר, בהם סבתא ונכדתה שנפגעו מרקטה בכפר כוחלה, בשל המחסור במיגון בכפרים. כמה מהם נרצחו כשניסו לחלץ או להציל נפגעים, אחרים כשעבדו בשדות הנגב המערבי. שישה אזרחים בדואים נמנים עם החטופים והנעדרים, ארבעה מהם בני אותה המשפחה - אב ובניו שליוו אותו לעבודתו ברפת בקיבוץ חולית.

גופתו של נעדר נוסף זוהתה בשבוע שעבר, עאמר עודה אבו סבילה, צעיר בן 25 שנרצח כשהציל שתי פעוטות מירי חמאס על רכב משפחתם בסמוך לתחנת המשטרה בשדרות.

תפקידו של חדר המצב לנסות לספק סיוע ככל הנדרש בהבאת מיגוניות, ציוד רפואי, מזון, תרופות וטואליטקה. חדר המצב, בשיתוף מתנדבים מארגון אג'יק – מכון הנגב וארגונים נוספים, תרם מאז תחילת המלחמה אלפי סלי מזון, ומאות סלי עזרה לתינוקות ונשים.

עומר אל עמור, מנהל ארגון הנוער שביבת אג'יק ומתנדב בחדר המצב, מספר: "מתחילת המלחמה אנחנו מחלקים בכל יום עשרות סלי מזון. בכל סל כזה אנחנו מנסים להכניס ציוד מזון ותרופות שאמורים להספיק לפחות לשבועיים, והמתנדבים שלנו עוברים ומחלקים את הסלים. אנחנו מקבלים מאות שיחות כל יום ועושים הכל כדי להגיע לכולם".

חדר המצב אחראי בין היתר לתת מענה גם לילדים בכפרים הלא מוכרים כמו רח'מה, אלג'רה, אלפורעה ותל ערד, כשהמתנדבים מנסים ליצור מעט שגרה בימים האלה בחינוך והפוגה. מעבר לכך, חדר המצב מפעיל באמצעות המתנדבים אלפי פעילויות חינוך בלתי פורמלי.

אסמאא אבו ג'אמע מארגון אג'יק – מכון הנגב מספרת: "לא קל לצעירים, חזרנו לאחור לתקופת הקורונה, בנוסף לזה שהם חווים מלחמה בפעם הראשונה והכל מפחיד. אנחנו מנסים לתת להם מסגרת. המתנדבים שלנו עובדים עם הילדים. עוברים על תכנים של פיקוד העורף, יצירה, עבודה עם ההורים ולתת להם גם מרחב לשתף".

במאמר בנושא שפרסם מרכז אדוה לשוויון וצדק חברתי בישראל מצוין כי כבר עם פרוץ המלחמה התריעו ארגונים הפועלים בנגב כי התושבים בכפרים הבלתי מוכרים על סף חרפת רעב. "אוכלוסיית הכפרים מתמודדת גם בשגרה עם אי־ביטחון תזונתי ניכר הנובע מתלותה באספקה מבחוץ, שגוברת בחירום".

הפקרתם של הבדואים בדרום זועקת, ובאגודה לזכויות האזרח פנו לשרים הרלוונטיים ולפיקוד העורף בדרישה להציב בכפרים מיגוניות ומערכות אזעקה. ב־18 באוקטובר הודיע המשרד לשוויון חברתי כי הוא פועל עם פיקוד העורף "להשלמת פערי המיגון בפזורה הבדואית בנגב".