תושב ראש העין וחבר מועצת העיר רז שגיא פרסם פוסט ברשתות החברתיות בו קרא לתושבים המטיסים רחפנים מעל אזור העיר להצטרף למערך הרחפנים של העירייה. העירייה בראש העין אמנם לא אישרה את הפוסט ולא כל מי שמטיס רחפנים יכול להצטרף למערך הרחפנים של הרשות, אך עצם פרסום הפוסט גרם לבהלה בקרב התושבים, שבשעת מלחמה רף החרדה שלהם גבוה ממילא. 

בעמק חפר מזהירים: קו ההגנה מול יהודה ושומרון אינו מספק
חודש לטבח: ישראל מרכינה ראש ועצרה לדקת דומייה

"אנחנו רואים רחפנים באוויר, גם בנסיעה וגם ליד הבית, פתאום לקרוא פוסט כזה מכניס ללחץ. פתאום קוראים לתושבים להגיע עם הרחפנים כאילו יודעים שיש משהו חריג או חשוד, ואנחנו גרים לא רחוק מכביש 5 ומכבישים שמובילים לכפרים בשטחי הרשות. אם העירייה מפעילה מערך רחפנים מוסדר ומאושר, למה היא צריכה לגייס תושבים ולפרסם פוסט כזה?", זועמים תושבים.

מבירור שערך "מעריב" עולה כי העירייה, שמחזיקה ברשותה מספר רחפנים ברישיון של רשות תעופה אזרחית (רת"א), המהווה זרוע של משרד התחבורה וכן מעסיקה מפעילי רחפנים שנושאים רישיון כדין, הפעילה כבר מתחילת המלחמה מערך של עובדים, מתנדבים ומשטרה שמידי יום מעלים רחפנים לאוויר בשני מוקדים: האחד - מעל כביש קו התפר, והשני - מעל היער הסמוך לכניסה הצפונית לראש העין.

פעולות אלו מתבצעות ברישיון ובהיתר תוך תיאום ופיקוח כאמור של רת"א וזאת אחרי שהרחפנים שהתגייסו למשימה מקרב התושבים צורפו למערכת השליטה (משל"ט) העירוני, שבימים אלו מחובר גם למשל"ט שמתחזקת רת"א בתל אביב, זאת תוך מטרה שלא לחרוג מהכללים וההוראות שפורסמו לגבי הטסת רחפנים בימים אלו.

נציין כי רת"א פרסמו מגבלות ברורות ותנאים חד משמעיים לפיהם אסור להטיס רחפנים מעל לריכוזי קהל, באזור מגורים, בשטח שבו כבלי מתח גבוה וכן בסמיכות לנמל תעופה או באזור נתיב טיסה. משכך, הצטרפות להטסת הרחפנים חייבת להתבצע בתיאום מלא מול הרשות המקומית ואינה נחלת שום חבר מועצה ויתרה מכך, מנכ"ל עיריית ראש העין תא"ל במי"ל אילן הררי, השוהה במילואים בימים אלו, כבר התבטא לאחרונה: "אנחנו לא כיתת פלמ"ח", כשהוא מתכוון לניסיון לגייס כל גורם בעיר לצורך טיפול בתחום הביטחון לדוגמא. 

גורם בעירייה ציין. "יש בראש העין רחפנים שמופעלים על ידי מתנדבים והרשות והם פועלים כבר מראשיתה של המלחמה באישור העירייה, המשטרה ופיקוד העורף. כל מפעיל שיש לו רחפן צריך להציג רישיון והוא מצטרף למערך הפועל. בקו התפר וביער לכיוון כפר קאסם . ביקשנו מכלל חברי המועצה להימנע מפרסום פוסטים יש מטה עירוני וכל פעולה מתבצעת בתיאום מלא עם כל הגופים".

"כל רחפן בימים אלו מכניס אותנו לחרדות. לא נוכל לדעת אם יש אירוע חריג או חדירה של כלי טיס במקרה שיש כל יום כל היום הטסת רחפנים בתדירות כפי שמנסים להציג. זה לא תקין. אנחנו כתושבים רוצים ביטחון אבל ביטחון זה מעבר ולא רק רחפנים".

ישנם תושבים שטוענים כי מדובר בפוליטיקה זולה. "היינו בתוך תקופת בחירות לראשות העירייה וחבל שחברי מועצה מנצלים את המשאבים העירוניים לכאורה לטובת קידום האינטרסים שלהם. מה הקשר של כותב הפוסט ליחידת הרחפנים בדיוק? אם המערך קיים מראשית המלחמה ויש על כך פיקוח למה היה צריך את הפוסט שמכניס את התושבים ללחץ וגם אם היה צריך למה לא עושים את זה בצורה מסודרת באמצעות הרשות ואולי הגורמים המשולבים ולא באמצעות חבר מועצה שאוסף עובד עירייה ורץ לרשת החברתית. זה הזו".