כשרב הנסתר על הגלוי במיוחד כשמדובר ובזיהוי חללים וקורבנות אסון כמו הטבח שנחת עלינו ב-7 באוקטובר, אך טבעי שהפנייה המיידית תהיה אל הרב יעקב רוז'ה, מי שנחשב למומחה בתחום הקבורה וזיהוי חללים, המשמש ביום יום כרב המכון לרפואה המשפטית באבו כביר.

"הזדעזעתי מהמצב בשטחים הכבושים": כששר החוץ הבריטי החדש התעמת עם נתניהו
נחשף בכנסת: "לא מעט מניצולי המסיבה ברעים אושפזו בכפייה"

הרב רוז'ה הוא רב חרדי דתי לאומי, בוגר בני עקיבא ויוצא ישיבת חברון. הוא בן 79, תושב בת ים, ומכהן ב-15 השנים האחרונות כיו"ר ועדת כבוד המת במועצת הרבנות הראשית לישראל. הוא סא"ל במיל' שגויס למלחמה כבר ביומה הראשון בצו 8 ומאז משובץ במחנה שורה כחלק ממערך הזיהוי של הרבנות הצבאית לישראל, וכן משמש כמפקח בזיהוי חללים אזרחים במסגרת הכובע שלו כחלק ממערך הזיהוי באבו כביר, כשהמשטרה היא האחראית על הזיהוי. ואם לא די בכך, מכהן הרב רוז'ה כרב של זק"א תל אביב.

המוטו שלך זה לדאוג לכבוד המת?
"אני במערכת הזאת החל ממלחמת יום הכיפורים ועד היום. עברתי את כל המלחמות והמבצעים של הצבא באותה משימה כשהאחריות עצומה והכל כדי לדאוג לזיהוי מוחלט של כל חלל או נפטר וכמובן לדאוג לכבודו על פי ההלכה".

חווית המון אבל בוודאי לא נתקלת עד היום במה שנחשפת אליו במלחמה הזאת.
"אני לא רוצה להיכנס לתיאורים מפאת כבוד המת וכבוד המשפחות השכולות. אני יכול לציין רק שהמצב של הגופות ביום הכיפורים לא היה כל כך קשה כמו במלחמה האחרונה. מצד שני אמצעי הזיהוי שהיו אז לא היו ברמה ובכמות של היום. אז הם היו דלים והיום אנחנו בתקופה אחרת עם אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, כך שלמרות המצב הנורא של הגופות הזיהוי היום נעשה בצורה מדויקת ומדעית. אנחנו לא מתפשרים בשום צורה".

הרב רוז'ה מאשר כי קיים עדיין מתח בין המשפחות לגופים המזהים בגלל השיהוי שחלף מיום הטבח ועד לזיהוי של הגופות. "המתח מובן אבל צריך להבין שזה לוקח זמן כי אנחנו רוצים לזהות בצורה מדויקת ללא כל ספק. דיברתי עם המשפחות והסברתי להן שמערך הזיהוי עושה עבודת קודש והוא דואג שכל משפחה תקבל את כל המידע הכי אמין על האירוע שבו היה מעורב היקר לה מכל ועל מה שקרה, וכמובן אישור לזיהוי ודאי".

למה זה לוקח כל כך הרבה זמן, לפחות בהתחלה?
"להפיק DNA יכול לקחת חמש שש שעות אבל לפעמים הוא נכשל ואנחנו חוזרים על הבדיקה פעם נוספת. יש מקרים ששישה שבעה סימנים מצביעים על זיהוי אבל סימן אחד לא תואם ואני קובע שאין זיהוי. אין פשרות בנושא הזה. הזיהוי חייב להיות מדויק ומושלם. מעבר לכך צריך להבין שהגופות מגיעות עם נזקים קשים".

דיברו על אפשרות לקבר אחים בגלל מצב הגופות. זה ייתכן?
"בשום פנים ואופן לא. כל נפטר נקבר בקבר נפרד משלו. אין היום שום סיטואציה של קבר אחים. יכול להיות שיהיו גופות שיקברו כאלמונים אבל לא שום דבר שקשור לקבר אחים, ממש לא".

עדיין אתם עסוקים בזיהוי קורבנות?
"קיימות עדיין 200 גופות שלא זוהו אבל לא ברור במי מדובר. ייתכן שזה עובדים זרים, ייתכן גויים, ייתכן מחבלים וייתכן שאזרחים לכן מקפידים עד הסוף. אני יכול לומר שזוהו בוודאות כל החיילים ובאזרחים זוהו כ – 750 אזרחים".

אתה נמצא בתוך התופת מבחינת המראות, איך ממשיכים?
"אני לא התעוררתי מהחלום הרע הזה, לא נחתנו. אנחנו קבוצת אנשים שעוסקים בנושא הזה ומדובר בגוף מכובד. אני לא כאן, ממש לא כאן,  מרגיש בתוך חלום רע ויום אחד אתעורר ממנו. כואב לנו על כל חלל וחלל, כל אחד הוא איש קדוש מבחינתנו,. אנחנו יודעים שמאחורי כל חלל יש משפחה שפקד אותה אסון. הרגישות לא פגה, אבל כשנרד מהענן ונצא מתוך הערפל נוכל לחשוב על הכל. כרגע אנחנו רוצים ועושים מאמצים לשמור על מקצועיות ודיוק כי זה מה שחשוב בסופו של דבר".

וכשחוזרים הביתה, אפשר להתנתק מאותם מראות?
"אני משתדל לא להביא את זה הביתה אבל זה בלתי אפשרי. אני מתעורר בשעה לא סבירה, עולה על מדים אז מבינים שקרה משהו חריג. יחד עם זאת בלי התמיכה של הבית היינו מתמוטטים לגמרי. הנפש בוודאי נפגעת אבל הסברתי לכולם שזה חלק מהנזק של המלחמה. הפגיעה שלנו היא בנשמה וחלקנו נצטרך אולי לקבל טיפול בהמשך".

הזוועות שנחשפו בבארי (צילום :צור שיזף)

הקושי בזיהוי נובע ממצב הגופות?
"הקושי נובע ממספר פרמטרים לרבות מצב הגופות. למרות זאת אני משתדל להביא את המת לקבורה מהר ככל שניתן. חברו פה יחד מספר גורמים לעבודה סזיפית ומעבר לכך מעולם לא היה מבול כזה של גופות. איש לא חזה אירוע כזה. למרות שמדברים כל הזמן על התמודדות עם אסון המוני, רעידת אדמה, עדיין לא חלמו על אירוע כזה. משרד הדתות קיבל את האחריות על מערך הקבורה  והוא עמד במשימה בצורה מדהימה. קיימו לוויות בתוך שעות" . 

יש משהו שראוי לציון מבחינתך?
"בהחלט. פסק הלכה של הרב הראשי ישראל לאו, אחרי שביקר במקום וקבע שהעבודה בשבת תימשך, אחרי שהבין את הנזק שעלול להיגרם לנפשות רבות לפי המושג פיקוח נפש של ציבור".